1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2 fase 1 Focus ST225 2006 "Red Pepper" --> op weg naar stage 2

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door M.Blaak, 15 jan 2023.

  1. Tijdje al niks gepost hier. Maar niet stilgezeten.

    Aankomend weekend met @VdR-HJD aan de klus om onze remklauwen te voorzien van een vers laagje verf. Ik ga daarnaast bij mijn auto nog diverse update uitvoeren. Hopelijk lukken ze allemaal, maar dat weet ik zondag pas.
    Voor nu nog ff een foto van het lekkere hete kontje van Red Pepper.
    IMG_0059.jpg
     
    Paul_U, René., gerardTDCI en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. Vandaag dus heel de dag bezig geweest aan de auto. Niet alles kunnen doen wat ik wilde, maar wel ver gekomen. Vooras is nu voorzien van EBC remmerij en heb alle klauwen voorzien van rode lak.
    Nog bedankt voor je hulp en gezelligheid @VdR-HJD.
    IMG-20231008-WA0036.jpg
    Ook een spoiler lift kit gemonteerd.
    20231008_190137.jpg
    20231008_191149.jpg
     
    John_mk2_RS, Henry-ST, Edgar Focus en 9 anderen vinden dit leuk.
  3. lekker bezig Martijn :thumbs:
     
    Edgar Focus en M.Blaak vinden dit leuk.
  4. Goed bezig hoor, hij is nu al het dubbele waard dan waar je hem voor gekocht heb denk ik:mrgreen::mrgreen:
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  5. Als ik alles erbij mocht optellen wel onderhand ja.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. #426 M.Blaak, 11 okt 2023
    Laatst bewerkt: 19 okt 2023
    Het extra vermogen met een stage 2/3 gaat toch wel kriebelen.
    Maat van mij zegt dat stage 3 geen grote stap is na stage 2 en ok qua geld weinig extra's kost.

    Wat ik nu heb aan onderdelen is dit:
    - stage 2 Airtec intercooler (gemonteerd)
    - RS-koppeling ligt op voorraad, nog niet gemonteerd
    - racekat aanwezig

    Wat ik dan nog zou moeten voor stage 2 is(300-320pk, 500 Nm):
    - inductiekit
    - 3" downpipe en dekat/racekat

    Voor stage 3 (320-340 pk, 570 Nm):
    - catback optioneel( Mongoose einddemper aanwezig, nog geen middendemper), wel beter voor de flow
    - 440 cc RS injectoren (kan misschien ook op stock injectoren, miss iets minder vermogen)
    - Andere actuator wordt geadviseerd (Turbosmart IWG75)

    Iemand die advies kan geven en misschien ervaring heeft?

    Mijn doel is om in elk geval over die 300pk te komen.

    Bron: https://www.wayside-performance.co.uk/pages/mk2-ford-focus-st225-tuning-guide
     
  7. Je hebt dus bijna alles al voor Stage 2. De OEM catback is qua flow best goed, die verbetering van een 3" catback zal dus niet zoveel voorstellen. De downpipe en kat zijn hier echt de bottleneck. Nu ik aan mijn Mk2 ST terugdenk: dat waren nog eens tijden! De kat en downpipe waren toen twee losse gedeeltes. Dus je kon makkelijk met een decat rondrijden. Mocht er gezeik zijn met de APK, dan deed je gewoon de originele kat eronder, zo gebeurd. Bij de Mk3 werden downpipe en kat één stuk en werd het een stuk moeilijker om ff de kat te switchen.

    Als je een nieuwe downpipe monteert, adviseer ik wel van die borgende bouten te kopen, zoals deze: https://pumaspeed.co.uk/product-Turbo-to-Downpipe-Locking-Fasteners---Suits-RS-and-ST225_1115.jsp

    Als de downpipe eenmaal los is geweest, trillen de drie bouten namelijk makkelijk los. Ook nieuwe originele Ford bouten (ook erg duur) hebben bij mij niet geholpen. Hoewel erg duur voor drie bouten, zou ik hier niet op besparen. Bij mij zijn ze een paar keer losgetrild, één keer hoorde ik er één op de snelweg zo onder de auto wegstuiteren. Je komt er ook nog moeilijk bij, dus gelijk de goeie bouten monteren.

    Bij een Inductiekit heb ik altijd mn twijfels. Grote kans dat het filter warme lucht aanzuigt vanonder de motorkap en als je er één met zo'n hele behuizing om je open filter neemt, heb je in principe weer hetzelfde als het OEM systeem. Het geluid is natuurlijk wel een stuk toffer met zo'n open filter. Ik had op mijn Mk2 gewoon zo'n K&N paneel filter.

    Als je richting de door jou gewenste waardes gaat, plan dan ook gelijk de RS koppeling maar in. Bij mij slipte de koppeling al voordat ik in de buurt van die 300pk kwam (koppel weet ik niet meer). Ik weet niet of je al koudere bougies hebt gemonteerd? Zo niet, zou ik die ook ff meepakken. Ik had deze https://pumaspeed.co.uk/product-Den...set-ST225-Focus-RS-Mk2-Cooler-type-24_986.jsp

    Happy tuning, gozer :thumbup:
     
    Edgar Focus, bws723, VdR-HJD en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. De downpipe en kat zijn 2 losse buizen idd, dus dat is mooi meegenomen. downpipe gaat er ook snel komen.
    Ik heb er al RS bougies in zitten, die zijn kouder als 't goed is.
    En bedankt voor de tip van die bouten, die gaan er zeker komen. Lostrillende bouten is niks.

    Volgens mij zijn de buizen van een inductiekit weer groter in diameter of door gebruik van alu voorzien van een betere flow. OEM is kunststof. Maar kan 't mis hebben natuurlijk.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. RS bougies zijn inderdaad ook kouder. Die bouten moet je zeker doen, belachelijk duur maar ze trillen absoluut niet los. Had eerst de oude bouten terug gemonteerd, daar trilde er één van los. Toen nieuwe originele Ford bouten gemonteerd (ook net geen 10 euro per stuk dacht ik en volgens mij (gedeeltelijk) van koper of messing oid)... zelfde verhaal. Met die borgdingen nooit problemen gehad.

    Die buizen hebben wel een voordeel ja, bij een inductie kit. Geen rare knikken en inderdaad groter voor beter flow. Die kun je ook los kopen trouwens met behoud van origineel filterhuis met koude lucht toevoer.

    Verder denk ik net ook aan een sperdifferentieel. Als je zoveel meer vermogen hebt en kunt het niet kwijt op de weg, is de lol er ook snel vanaf. Als je de koppeling vervangt kun je die makkelijk meenemen. Is weer een hoop extra geld, maar je krijg er een hoop grip voor terug. Ik had de Quaiffe https://www.dreamscience-automotive.co.uk/product/quaife-atb-differential-for-focus-st225/
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. #430 M.Blaak, 11 okt 2023
    Laatst bewerkt: 11 okt 2023
    Ik was niet van plan om er zoveel geld aan te spenderen. Denk dat t een stage 2 spec wordt. Dan zit je toch al gauw aan de 300+ pk. Dan ben ik tevreden. Moet ook allemaal heel blijven. Heb geen zin in gescheurde cilinderwanden enzo.
     
    Edgar Focus, bws723 en Kludrex vinden dit leuk.
  11. Klinkt als leuke plannen, klinkt ook al, na stage 2 komt er toch altijd meer:cool:


    Een veer ring achter de moeren voorkomt los trillen. Ben je bang dat t als nog los komt kan je 2 veerringen plaatsen. Dan wel in de zelfde oriëntatie plaatsen.

    Of 2 moeren en dan de 2de moer gebruiken als sluit moer.
     
    Edgar Focus en M.Blaak vinden dit leuk.
  12. Op de mijne had ik toen de inductiekit van Dreamscience. Mij leek dat toen de beste, omdat dan het filter achter het mistlicht komt en het minste warme lucht aanzuigt. Enige twijfel is misschien wel dat je dan wat meer weerstand hebt door de langere buis
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. En dan de AWD ombouw toch? :D
     
    bws723 en M.Blaak vinden dit leuk.
  14. Inderdaad, maar je hebt met zo'n laag filter wel een grotere kans om water aan te zuigen als je door een heftige plas rijdt. Heb ik ook gehad op mijn Civic Vti.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Dat zou wat zijn [emoji38] sponsor jij?
     
    Edgar Focus en Frank Focus vinden dit leuk.
  16. Sws voor stage 3 gaan. Na verloop van tijd gaat het toch kriebelen als je weet dat er meer uit komt. Wat je nodig hebt voor stage 3 is ook beetje afhankelijk wat welke fabrikant adviseerd. Want bijv. Rs injectoren is niet altijd noodzakelijk. Ik heb met stage 2 gereden van collinsperformance maar die gaat theoretisch boven de 300 pk en was daar heel tevereden over. Ik had o.a. een rs filterbox met mountune kap en filter ingebouwd. Voordeel dat hij gesloten is en koude lucht uit de gril pakt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Ik ben nog heel neiuw in de performance. dus ik wil me voor nu voorlopig laten adviseren. Waar mij het om gaat is dat ik veilig kan blijven rondrijden. Ik probeer sowieso ook pas echt gas te geven boven de 3000 toeren voor behoud van de motor.
     
    Kludrex, Davidvk en Edgar Focus vinden dit leuk.
  18. Het Mk2 ST platform is al best oud, dus er is in ieder geval een hoop info over te vinden. Zoals je zegt, gewoon naar stage 2 gaan, koppeling vervangen en dan kijken of je meer wilt. Ik had echt genoeg aan 300pk, dat kun je al amper kwijt op de weg. Goed warmrijden idd, en de boel heel houden... niemand zit te wachten op cracked liners.
     
    M.Blaak, Dircos1980 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  19. Volgende week ff met een andere MK2 ST-rijder afgesproken. Die zit in deze wereld en heeft zelf een stage 3 tune. Dus ff voelen hoe dat is.


    Dan vandaag een pakketje ontvangen waar ik 2 5 maand op gewacht heb:
    De carbon tellerplaten!
    IMG-20231014-WA0069.jpg
     
    Kludrex, Dave130R, Mark Kraai en 7 anderen vinden dit leuk.
  20. Ze zien er wel enorm gaaf uit die platen Martijn.
    Over het tunen, hoe zit het in je blok? Ga je daar ook nog aanpassingen doen of reinigen ofzo? Of is dat niet nodig voor stage 2, alhoewel ik inschat dat je na stage 2 toch wel naar stage 3 gaat :mrgreen::mrgreen:
     

Deel Deze Pagina