1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus Natte distr riem probleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Titanium2016, 2 mei 2023.

  1. Ik hoop op soortgelijke ervaringen al wens ik dit niemand toe:
    Afgelopen week gestrand in Duitsland met een focus mk3 station uit sept. 2016. 1.0 ecoboost 125pk.

    Eerst een motormanagement lampje + melding motoronderhoud nodig

    Meteen daarop vernogensverlies.. kon trappen wat ik wilde maar auto kwam niet neer boven de 120.

    Ik wilde uitwijken naar een parkeerplaats maar op de afrit bemerkte ik gelukkig op tijd dat het rempedaal niet meer indrukbaar was en dat de vertraging verwaarloosbaar was.

    Met veel kunst en vliegwerk samen met handrem de wagen stilgezet en vervolgens achteruitrijdend alsnog op de rastplatz kunnen zetten.

    Mijn eigen monteur gebeld en die kwam met waarschijnlijk vacuumpomp rembekrachtiger verstopt in de zeef door resten/schilfers distr. Riem die in olie loopt. Zou volgens hem ook wegvallen turbo verklaren die ook met een zeef op de motorolie zit.

    Fotos van de vacuumpomp zien er op zijn zachtst gezegd niet fraai uit.

    Auto is altijd goed onderhouden. Km stand 128.000

    Is dit hetzelfde probleem als bij opel / renault / peugeot wat laatst in kassa was? En in hoe verre speelt dit ook al op grote schaal bij Ford?

    Garage in Duitsland waar auto is achtergebleven zei al "wij raden aan de auto te verkopen??"

    Wat nu te doen?
    Auto heeft volgens anwb een dagwaarde van tussen de 10 en 12k
    Auto in Duitsland achterlaten is niet zinvol.. verkopen kan alleen na export naar duits kenteken.

    Wil de auto zelf met een gehuurde ambu gaan ophalen.. maar hoe verder? Zijn er succesverhalen wat betreft reinigen / doorspoelen of zit je uberhaupt vast aan een revisie of een ruilmotor?

    Alle commentaar welkom!
     
  2. Als de riem nog niet versprongen is kun je inderdaad volstaan met de riem vervangen en het complete blok spoelen.


    Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
     
  3. Kan wel goed onderhouden zijn maar is er ook de goede olie in gedaan.
     
    thecure en meeder vinden dit leuk.
  4. Inderdaad, wie heeft het onderhoud gedaan en is de juiste olie gebruikt?
    Het dan niet alleen om de juiste viscositeit maar ook om exact de juiste specificatie.
    1x een liter verkeerde olie bijvullen kan al genoeg zijn om de riem aan te tasten.
     
  5. Ik ga er vanuit dat mijn bovag vakgarage de juiste voorgeschreven olie heeft gebruikt. Nooit klachten gehad en voor zover ik weet zijn het toppers.

    Ik heb voor deze problemen begonnen nog nooit zo vaak gelezen of de juiste olie gebruikt is.. als dit bij deze specifieke natte distibutieriem zo verdomd belangrijk is dan neem ik toch ook aan dat dat bij de garagebedrijven gevoegelijk bekend is?

    Dit is een beetje alsof Ford medewerkers aan het roepen zijn: "Tsja.. had je de kleine lettertjes moeten lezen"..

    Terwijl ik hier een repeterend probleem zie bij een techniek die al tig jaar gebruikt wordt en kennelijk nog nooit tot waarschuwingen of een terugroepactie hebben geleid?
     
  6. Ik kocht mijn Focus mk3 1.0 bij een vakgarage en die dachten dat er een ketting in zat uit voorzorg heb ik mijn riemen laten vervangen ondanks er een motor uit een schade auto in was gezet met 50000 km.
     
    meeder vindt dit leuk.
  7. Het probleem is dat lang niet alle garagebedrijven het zo nauw nemen met de gebruikte olie.
    Ze hoeven maar één keer de verkeerde olie gebruikt te hebben en je kan al de Sjaak zijn. Daar helpt geen terugroepactie tegen, de onderhoudsvoorschriften zijn gewoon duidelijk.

    Het blijft natuurlijk ontzettend zuur dat het gebeurd is. Ik zou ook zeker alles tot op de bodem uit laten zoeken.
     
  8. Ondanks dat kassa slechte programma is die niet met juist info over het probleem vertellen.
    Ben ik wel van mening dat natte riem niet de beste keuze was die gemaakt kon worden.
    Alleen worden alleen verhalen naar voren gehaald waar het mis is gegaan. Procentueel gezien is het velen malen minder erg dan ze bij kassa doen geloven.
    Andere motoren breken ook riemen die niet door de olie gaan. Of zelfs ketting die breekt. Voordat interval voor vervanging wordt bereikt.

    Alleen ivm mk4 een ketting heeft gekregen, heb ik hem genomen. Al is de oliepomp nog wel met riem dat door de olie gaat.

    Hoe dan ook onwijs zuur. Het is iets wat je moet afvragen wat de beste finacuele keuze is.
     
  9. Waarom is het programma Kassa zo slecht dan? Het punt wat ze wilden maken is dat de getroffenen geen compensatie kregen bij Stellantis.
    Het kan procentueel wel meevallen, maar als het jou treft wil je wel dat de kosten vergoed worden.
     
  10. Klopt, want het gekke is dat de Ford ecoboost helemaal niet bekend staat als een motor waarvan de riem afbrokkeld, zoals de 1.2 van Stellantis.
     
  11. Zoek je facturen eens op en kijk eens welke olie er is gebruikt. Je kan jouw Bovag garagebedrijf toppers vinden, maar ook dat zijn maar mensen. Mensen maken fouten, zijn gemakszuchtig etc. “Vroeger” werd er overal 10w40 of 5w30 (longlife of niet) ingekieperd. De 5w20 bedoeld voor de 1.0 Ecoboost is Ford specifiek, het zal mij verbazen of zij voor elk merk de voorgeschreven olie hebben.

    En over die kleine letters, zo klein zijn ze niet eens. Vanaf het 1e moment is Ford al heel duidelijk geweest welke olie er gebruikt moet worden. Moet je wel bereid zijn de voorschriften te lezen.

    Overigens domme pech kan ook gewoon. Mocht de boel nog op tijd zijn zou ik de tip van @antig01 opvolgen.
     
    Pibo_Focus_CC, meeder en M.Blaak vinden dit leuk.
  12. Om ff bij de 1.2puretech te blijven, zoals de motor heet. Wordt niet over gesproken over juiste olie, dat is pas bij 2de filmpje.
    En belangrijkste dat betreffende klanten elders onderhoud hebben gedaan. Gevolg niet weet of de juiste olie er in is gegaan.
    Het probleem niet eens alleen bij stellantis ligt, maar bij elke fabrikant die motor heeft die in de olie loopt.
    Daarnaast ontbreken harde cijfers.
    Zoals motoren zonder natte riem en met natte riem hoeveel breken er echt.

    Stellantis zegt het goed, alle klanten hebben recht op garantie in de eerste 2jaar en compensatie naderhand. Dit laatste mits onderhoud bij dealer is. Daar gingen juist velen in de mist in en kregen dus niks vergoed.

    1.6thp was met ketting die te lang werd. Kassa had over dat het 5cm langer werd, echter was het nooit meer dan 5mm.

    @Marco Morello
    Vaak staan er pakketen op de formulier. Dat gaat niet altijd super en het is ook net wat de monteur van olie pakt.
    Bedoel ze kijken alleen naar 5w20 en meer niet.
    Specificatie niet echt
     
  13. Laat ik voorop stellen dat het een zuur verhaal is en waarschijnlijk een minder prettige ervaring om zo je auto tot stilstand te brengen.
    Feit blijft dat we hier allemaal weten hoe enorm belangrijk de juiste olie is, alleen zonder verdere informatie is dat ook de enige reden dat zoiets zou kunnen gebeuren.
    Puur theoretisch zou het ook iets anders kunnen zijn maar dat wordt pas bekend na onderzoek.
    Ik hoop dan ook dat het allemaal meevalt voor jou.

    En over Kassa, ja dat is een leuk programma maar heel vaak worden er aannames gedaan en de feiten kloppen niet altijd. Wat @trucker0werner ook zegt, bij natte riemen gaat het niet alleen om viscositeit maar ook om de andere specificaties. Is dan het natte riem concept slecht? Zolang je de juiste specificaties en onderhoudsintervallen aanhoudt zeker niet, er rijden er heel veel van rond zonder problemen. Moet je dan compensatie krijgen als er bij jouw blok wel iets kapot gaat? Als alle intervallen en de juiste olie gebruikt is en alle onderhoud bij de dealer gedaan zou je kunnen overwegen om coulance te vragen, maar dan moet wel alles aantoonbaar zijn.

    Ik wens je in ieder geval heel veel succes en sterkte en ben nieuwsgierig naar de afloop.
     
  14. Vooral dat onderhoud bij de dealer laten uitvoeren is waar mensen graag overheen lezen. Met elk merk. Ennuh 5cm uitrekken van een ketting… dan loopt ie er vanzelf wel vanaf.

    Ik meen het oprecht dat er een boel monteurs zijn die geen flauw benul hebben vd verschillende specificaties olie.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  15. @Marco Morello
    Precies en dat is net het geen waar kassa te weinig aandacht geeft.
    Zien een probleem en gaan daar mee direct naar fabrikant met het issue.
    Ipv zelf ff kijken welke voorwaarden hangt er aan vast. Want dan kwamen ze al achter dat juiste olie, op tijd onderhoud en dealer onderhouden van toepassing zijn.
    Laatste geval kan monteur nog steeds verkeerde olie gebruiken. Maar dan komt het aan het licht als importeur een audit doen.
    Wat betreft ketting, is zelfs mooier. Je meet niet de ketting lengte op. Maar vervangt de hydraulische ketting spanner voor mechanische dummy. Draait een schroefdraad aan op 0.8nm. Hierna meet je lengte van schroefdraad. Nieuw is 55mm En ketting is te lang bij 59mm. (waardes weet ik niet exact meer, puur als idee waar de waarde vandaan komt).

    Dat er veel monteurs niet de specificatie bekijken is puur omdat ze dat nooit geleerd zijn.
    Bij universele garage gebruikte ik al vaak kroon-oil om te bepalen hoeveel liter erin moet en welke olie.
    zowel bij universeel als bij dealer heb je vaak olie op de tap. Het géén wat je het meest gebruikt. Toen bij dealer hadden we bericht dat we onze olie moesten aanpassen naar nieuwe type.
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  16. Precies dat dus ;) Maar het woord 'dealer' kan hier dan ook beter vervangen worden door 'officiële Ford dealer'... Want iedereen ziet de verkoper van zijn/haar/het/x auto als 'dealer' maar of deze dan slim genoeg is om na te gaan welke olie specificatie erin moet is de vraag. Te vaak is het antwoord dus 'nee'.

    Dat laatste zou bij een 'officiële merkdealer' (of zogenaamd 'Ford Approved' servicepunt) niet of zo goed als niet voor moeten kunnen komen lijkt mij.
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  17. “Zijn/haar/x” ik word te oud voor die woke maatschappij. :roll: :loco::mrgreen:
     
    SjeeleBrik, SJWD, gerardTDCI en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. Ik ken iemand die bij Ford dealer beurt heeft laten uitvoeren op zijn MK4. Op papier stond 5w30. Bij navraag zeiden ze oh zal wel foutje zijn. 30 doorgekrast en 20 erbij gezet… ga maar na wat nou erin is gegaan.
     
  19. @bws723
    Dat is precies de rede van het nadeel om een pakket te laden op een werkorder. Dan kan het zijn dat verkeerde info bij komt.
    Systeem heeft 5w20 beurt en 5w30 beurt op de zelfde motortype in staan.
    Per ongeluk verkeerde aan geklikt.
    Maar dan nog weet je niet wat de monteur erin heeft gedaan met zekerheid
     
    bws723 vindt dit leuk.
  20. Daarom doe ik het zelf kan er maar een fout zijn,zelfde als een Ford garage hier die in de 1.0 maar 1 riem vervangt.
     

Deel Deze Pagina