1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Elektrisch probleem

Discussie in 'Electronica' gestart door Peter van Roekel, 12 apr 2023.

  1. Nee al een tijdje niet meer. Inmiddels in het Oosten te vinden
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  2. Is die GEM door te meten of te testen of is het een kwestie van andere plaatsen en kijken of het werkt?
     
  3. Doormeten is lastig.
    Het makkelijkst is inderdaad een andere GEM plaatsen, maar deze moet wel juist geconfigureerd zijn en de opties ondersteunen.
     
  4. Moet dat een hele nieuwe zijn? Of zoeken op de sloop en dan testen?
     
  5. Als die van de sloop OK is... Dan zou ik dat doen. Maar deze moet wel de opties ondersteunen en juist geconfigureerd zijn.

    Ik woon denk ik te ver weg om je te kunnen helpen.
     
  6. Ik las ook een procedure om de GEM te testen (volgens) Ford. Morgen dus eerst maar de tellerklok terug en dan die test doen. Dan maar op zoek naar een GEM.
     
  7. Heb je trouwens speciale apparatuur nodig om de GEM te configureren?
     
  8. Ja,
    Met ELM config en een passende interface kan dat gedaan worden.

    De oude configuratie wordt uitgelezen, opgeslagen en in de nieuwe GEM weer geladen.
     
  9. En dat kan dan zeker alleen bij de ford dealer?
     
  10. Nee,
    Een aantal mensen hier, waaronder ik, kunnen dat ook.
     
  11. Had ik al gezegd dat ik je een aardige vend vind :D
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Vent bedoel ik.
    Het is dus de juiste GEM aanschaffen en dan bij de juiste persoon langsgaan?
     
  13. Thanks...

    Precies
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Bedankt tot zover, morgen eerst tellerklok terugzetten (snelheidsmeter stond niet goed op 0) dan de gehele GEM test doorlopen. Blijven de storingen dan, dan schroef ik hem open om te kijken of daar alles goed zit (soldeerpunten) en dan maandag op zoek naar de juiste GEM.
     
  15. Ik denk idd dat Sjoerd (@Tigershark ) het bij het rechte eind heeft.
    Het was al opvallend dat al je storingen zitten in functies die je in de GEM kunt instellen, vandaar ook mijn eerste suggestie over de stekkers.

    Sjoerd woont niet naast de deur, midden-limburg/ Duitse grens, maar ik denk dat een rit daarheen veel goedkoper en leerzamer(!) is dan een bezoek aan een Ford-dealer en je vrijwel zeker uit de brand helpt ;)
    Laat je dan ook raden over de aankoop van een juiste obd-interface, gezien je eigen technisch inzicht en -mogelijkheden zul je snel vertrouwd zijn met ELMconfig, je bent dan volledig self-supporting …
     
    gerardTDCI en Tigershark vinden dit leuk.
  16. Hoe meer ik er over lees, hoe meer ik ook aan de GEM denk. Helaas heb ik geen schema van de bedrading want als die storingen voortkomen uit een defecte massa draad zou dit een hoop kunnen verklaren. Weet jij toevallig welke kleur massa is en wordt door Ford ook consequent die kleur gebruikt op alle stekkers?
     
  17. 1 twijfelachtig punt kunnen vinden in de GEM. Maakte niet echt goed contact. Weet niet goed hoe ik een foto kan plaatsen anders kon ik het laten zien.
     
  18. Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Iemand enige ervaring mer Carly car diagnostics? Of zijn er andere/betere?
     
  20. Voor Ford zou ik beginnen met een goede OBD-2 adapter. Sommigen zweren bij goedkope Ali adapters maar ik kies liever voor iets waar van ik vooraf weet dat het goed is.
    Momenteel heb ik twee adapters die goed werken onder alle omstandigheden die ik getest heb. De eerste is een originele ELS27 adapter en de tweede is een OBDLink MX+.
    Beide werken prima met zowel de PC versie van Forscan als met de Forscan Lite app.
     

Deel Deze Pagina