1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Elektrisch probleem

Discussie in 'Electronica' gestart door Peter van Roekel, 12 apr 2023.

  1. Voor zover ik weet is het soldeer-probleem nooit beschreven bij de GEM-module.

    Probeer eerst nog eens een reset-procedure, maak de min-pool van de accu een minuut of 10 los en sluit weer aan … en als je dat nog niet gedaan hebt : gebruik de ‘los’- tijd nuttig en maak/schuur beide accupolen en de accuklemmen van binnen goed schoon, evenals de connectie van de min-pool aan de carrosserie en monteer alles weer met zuurvrije vaseline
     
  2. Ook deze tip neem ik in dank aan en ga ik direct uitvoeren. Had ook gevonden dat er een check procedure is voor de GEM module. Maar voor ik jouw tip uit. Bedankt.
     
  3. IK denk dat de GEM het probleem niet zal zijn, zoals al gemeld is je tellerklok of een massapunt het probleem. Aangezien massa al gecontroleerd is, blijft je tellerklok over. Daar zou ik mee beginnen, je kunt overigens niet altijd goed zien of de soldeerverbindingen slecht zijn, maar alles opieuwd doen (begreep dat je dat kon en de juiste appoarratuur hebt) en dan terugplaatsen zal waarschijnlijk alles oplossen. Wel eerst even de boel resetten.
     
  4. De GEM check uitgevoerd en die gaf geen fouten aan. Nu accupolen schoon gemaakt en de massa op het chassis en 15 minten wachten met aansluiten. Is het probleem er dan nog, dan blijft de tellerklok over. Kan ik nu wel nog rijden of kan er ineens meer storing optreden?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Mer storingen kan altijd maar verwacht het niet. Theoretisch zou het zelfs kunnen dat je minder storingen hebt door de reset en schone massa punten
     
  6. Helaas alle storingen zijn er nog.
    Centrale deurvergrendeling op afstand met sleutel werkt nu ook traag. Mogelijk heb ik niet de juiste procedure gevolgd met opnieuw activeren. Positief is wel dat andere zaken zijn uitgesloten.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Hoewel de tellerunit berucht is om de meest uiteenlopende storingen zou ik toch niet durven zeggen dat jouw probleem hierdoor veroorzaakt wordt.

    Ik zou dus zeker proberen om eerst zoveel mogelijk diagnostische info te verzamelen, zoals uitlezen van je auto met de juiste interface en een specifiek Ford-programma.
    Voor een mk2 is ELMconfig het meest specifiek, uitlezen van DTC’s gaat ook prima met Forscan.
    Geef eens aan waar je woont, mogelijk woont er iemand in de buurt met de goede spullen, mk2-ervaring en de wil om je te helpen
     
  8. Dan wordt toch een avondje solderen of naar KMS brengen, dan doen zij het voor je. Alleen de wachttijd is daar wel lang geloof ik
     
  9. Ik woon in Zeewolde (Flevoland) en hoewel ik de tellerklok zou kunnen demonteren en de soldeerpunten opnieuw zou kunnen solderen is het zeker de moeite waard om bij iemand langs te gaan die de juiste meetapparatuur heeft. Ik zou er echt van balen als ik dat gedaan heb en het probleem is er nog steeds. Ik stel je aanbod op navraag te doen dan ook zeer op prijs.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Ja dat klopt. Zeewolde.
     
  11. volgens mij heeft Bart de juiste uitleesapparatuur.
     
  12. Je zou, als je daar zin in hebt natuurlijk, ook je cluster eens kunnen demonteren en de soldeerpunten kunnen bekijken. is met een half uurtje gepiept denk ik.
    Als je dan ziet dat de soldeerpunten gaar zijn, dan hoef je hem niet eerst uit te laten lezen.
     
  13. Dat zou heel mooi zijn, mits Bart het wil en kan doen natuurlijk.
     
  14. #36 Peter van Roekel, 14 apr 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 apr 2023
    Dat is inderdaad ook een optie en niet al te veel werk. Dan is dat in ieder geval ook uitgesloten.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  15. In ieder geval bedankt tot nu toe voor al jullie tips en adviezen en als er nog meer zijn hoor ik het graag.
     
  16. Moment van de waarheid. De soldeerpunten opnieuw gesoldeerd en nu de unit terugplaatsen. Ben benieuwd.
     
  17. Helaas. Alles werkt, maar de storingen zijn er nog steeds.
    Dus:
    Lampje luchtcirculatieklep blijf branden maar te horen is dat als je het knopje indrukt hij wel werkt
    Knopje voorruitverwarming blijft branden
    Ruitenwisser achter maakt halve slagen en stopt
    Elektrische ramen werken niet
    Elektrische buitenspiegels werken niet.

    Wie o wie kan mij raad geven?
     
  18. Als ik dit allemaal lees, welke klachten er zijn en wat er gedaan is, dan denk ik dat het probleem toch echt in de GEM zit.
    Ooit eens gehad dat de ruitenwissers raar deden, GEM verwisseld en het probleem was weg.
     
    Koen_ vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina