1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Advies gevraagd: Wagon 1.6 Ti-Vct Trend benzine met 309.000 km

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ICB, 9 feb 2023.

  1. Ik zou wel alvast €2000 in de achterwacht zetten. De ervaring leert dat dit vaak het begin is van meer kosten. En als je auto het waard is moet je er wel in blijven investeren, zeker als je deze kosten reeds betaald hebt. De vraag is wanneer stop je. Mijn Focus heeft in de afgelopen 13 maanden 2645 gereden. De olie was nog zo helder als een belletje. Olieverbruik is overigens wel iets voor motoren met ervaring. Ze lopen prima zonder olie. Ook met 300dkm.
     
  2. Welke motor is dat, die prima loopt zonder olie? :mrgreen:
    Overigens gaat het om een 1.6 Ti VCT, niet perse berucht om olieverbruik (anders dan bijvoorbeeld de 2.0 Duratec). Maar extra munten in de zak houden voor enige nabranders is altijd goed.
     
  3. Zou het mijn auto zijn en je weet dat hij verder in orde is zou ik het gewoon doen.
    Eventueel nog bij een 2e garage vragen wat zij voor dezelfde ingreep vragen.
     
  4. De benzine motoren van de Focus 1 en Mondeo uit dezelfde tijd. 1,6 1,8 en 2,0. Had een handelaar die met een 1,8 Mondeo met 319000 voor kwam rijden. Hij had geen fijnere auto gehad. We hebben gewed dat er geen olie aan de peilstok zat. Na peilen bleek dat dat het feit was. Ze draaien op een gegeven moment wel in elkaar, maar duurt wel even.
     
  5. Focus 1 hier met de 1.6 verbruikte nog geen druppel olie met 320.000+ op de teller
     
  6. Ik heb al eens in 2018 op een vraag van je gereageerd, toen had ik nog de oude FoFo1 met de standaard 1,6i 16V Zetec-S motor! Deze is nu verkocht, ben echter op gereden door iemand die geen afstand hield toen iemand me dwong tot een noodstop!

    Heb nu zelf een FoFo 2 met de 1,6Ti 16v VCT motor, deze auto / motor voldoet bij mij erg goed, motor gebruikt geen druppel olie (wel de juiste olie gebruiken en op tijd verversen natuurlijk) en ook het meer vermogen en koppel t.o.v. de standaard 1,6 bevalt me goed, voornamelijk op de Duitse AutoBahn, kan sneller accelereren en is ook nog zuiniger!

    Wat betreft je probleem. Ik weet niet of je een Focus 2 of 3 hebt met deze motor (verschild weinig dacht ik alleen 9pk meer in de FoFo3 dacht ik)! De mijne heeft 230.000 km gelopen (bij aanschaf 190.000 km) en rij er nu 4 jaar mee, zonder echte problemen, wel kleine storingen dat wel (bekend Ford probleem) en een steenmarter aanval (2 keer)!

    Ik sta nu ook op het punt verder met de auto te gaan of hem weg doen! Hij is uit 2007 en zou nu een nieuwe complete distributieriem set (distributieriem, multiriem, waterpomp, rolspanner, etc.) moeten hebben en eigenlijk ook dient het nokkenas verstelmechanisme preventief te worden vervangen! Kosten 750 + 500 = 1250 euro! Plus nog een beurt en wat kleine reparaties! Dus ook voor geld doorrijden of wegdoen, voor dat geld heb je natuurlijk geen andere, maar als ik nu de reparaties laat doen moet ik wel een paar jaar doorrijden, want met of zonder de reparties de inruilprijs en/of verkoopprijs blijft het zelfde, kan nu 1000 euro plus krijgen bij de aanschaf van een andere, dus niet echt veel helaas!

    Ik zie dat bij jou er ook nog de bak en koppeling bij komt en de km-stand rond de 300.000 km staat, best veel maar ik ken ook een Focus met dezelfde motor met 4 ton op de teller (ook bak vervangen bij 3 ton overigens) en die rijd nog steeds rond wel minder dan vroeger, want de eigenaar werkt nu via het internet, dat scheelt heel veel km's! Dus wordt best een bedrag alles bij elkaar en wat komt er nog meer zoals hierboven aangegeven! Ik heb deze 4 jaar echt goedkoop gereden en bijna geen extra kosten gehad en de afschrijving is bij niet van toepassing, was een inruil auto voor het zelfde bedrag gekocht als ik er nu inruil voor krijg!

    Ben benieuwd naar je beslissing (en ook de mijne), hou het in de gaten!
     

Deel Deze Pagina