1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

C-max feb-2015 titanium 1.0 ecoboost vragen over koelvloeistof temperatuur meter en motorgeluid.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wwwer, 11 jan 2023.

  1. #1 wwwer, 11 jan 2023
    Laatst bewerkt: 12 jan 2023
    Ik ben sinds vorige week de blije eigenaar van een C-max 1.0 ecoboost uit Feb 2015.

    Voorheen een Duitse auto dus zit barstensvol opties leuk speelgoed.

    Nu heb ik enkele vragen...

    Ik had hiervoor een C-max uit 2011 met een 1.6 motor. En ben dus van 4 naar 3 cylinders gegaan. Leuk voor mijn portomonee.

    Nu valt het mij op dat hij wat meer trilt en de motor klinkt als een naaimachine. Veel tikkender. Is dat normaal? Lopen deze motoren zoveel onrustiger en maken ze een veel rauwer geluid?

    En ik zie dat de koelvloeistof temperatuur meter het niet goed doet. Soms komt hij helemaal niet omhoog en soms is die soms hoog soms laag of schiet ineens naar de helft. Wat kan dit zijn of wat is er aan de hand?
    Andre momenten doet die het wel prima.

    Alvast bedankt voor het meedenken!
     
  2. welkom Paul.
    een olietemperatuurmeter? die zitten niet standaard in een C-max dacht ik.
    of bedoel je de KVS temperatuur?
    dat is een berekende waarde die kan wel eens fluctueren.
     
  3. Oeps... Ik dacht altijd dat dat de olie temperatuur was rij ook pas 21 jaar auto .

    Maar ja die bedoel ik dus.

    Hij staat soms echt tijden op 0 en dan bam ineens naar de 90....en weer terug.

    Mijn vorige C-max en alle andere auto's die ik gehad hebben hadden dit totaal niet.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Zo'n 3 cilinder trilt en tikt wel meer(herken t van mn huidige Renault clio)

    Misschien is de sensor aan vervanging toe?
     
  5. Bij elke auto is de staat van onderhoud erg belangrijk. Heeft hij op tijd alle beuren gehad?
    De moderne 3-cilinders met turbo lopen onrustiger dan 4 cilinder ongeblazen en klinken inderdaad als naaimachines of grasmaaiers vooral hoger in de toeren.
     
  6. Ik kan me niet echt vinden in dat hardere geluid van de 3-cilinder. Had hiervoor een 1.4 TSI van VAG en die motor was veel luider, vooral op snelheid dan de 3-cilinder 1,0 Ecoboost die ik nu heb.
    Koud klinkt hij zeker rauwer, maar ze zijn zeer snel op temp en dan vind ik hem juist heel stil. Stiller dan ik voorheen reed, wat mijn enige vergelijking is.

    Deze motoren worden bewust heel snel verwarmt, als ik me niet vergis. Mijn meter gaan netjes geleidelijk, maar wel snel.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Het is ook niet per definitie harder maar meer rauwer, anders, waar een 4 cilinder een eenvoudige brom produceert klinkt het bij een 3 cilinder vaak wat panischer, rauwer, anders waardoor het harder lijkt. Ligt er ook maar net aan wat je gewend bent natuurlijk, je referentiekader zeg maar.
     
  8. Dankjewel voor het meedenken!

    Het rauwere geluid en het trillen is dus een kwestie van wennen :)
    De auto is van een oud iemand geweest en heeft keurig al het onderhoud gehad wat nodig was en voor het ophalen nog een grote beurt etc etc.

    De auto heeft bij de garage wel een tijd in de verkoop gestaan dus moet hem wel weer wat losrijden maar dat gaat goed :)

    Enige zorg is dus dan die koelvloeistofmeter.. Die dus kuren heeft....
     
  9. En heb je op de motor een rubber afdek kap scheelt ook veel geluid en wat trillen betreft hoe is de trillingsdempers demper aan linkerkant motor die gaan ook wel eens lekken.
     
  10. UUUUU............ Ik heb vandaag geleerd dat dat metertje geen olietemperatuur aangeeft maar koelvloeistoftemperatuur...
    Je theorie klinkt goed.. Maar hoe kan ik dit zien als mega auto technisch leek?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Die gele kap is het rubber deksel.
    Screenshot_20230112_095741_Chrome.jpg
     
  12. Het beste is om dit aan te geven bij de garage waar je hem gekocht heb. Kan van alles zijn
     
  13. TOP!! Zal vanavond even de motorkap lostrekken en kijken!


    Zoals wat? Heb je ideeën? Dan kom ik zelf wat sterker bij de garage :)
     
  14. Sinds augustus ’21 rijdt ik in een Focus 3, 1.0 EcoBoost uit 2018. Hiervoor een 1.6 EcoBoost. Ik vindt de 3 cilinder erg rustig en stil lopen en zeker geen trillingen. Alleen bij doortrekken hoor je een roffel op de achtergrond.

    Verstuurd vanaf mijn moto g42 met Tapatalk
     
  15. Duidelijk...... Die heeft die niet....
    [​IMG]
     
  16. die heeft hij wel zit er toch op?
     
    Adkart vindt dit leuk.
  17. Fout in de computer, kapoote thermostaat maar dan zou je ook motorschade kunnen hebben en inde noodloop gaan, losse of lekke slang ergens dat zijn zo snel even paar dingen die mij te binnen schieten.
     
  18. Heeft ie wel, maar is niet geel maar zwart.
     
    Adkart vindt dit leuk.
  19. Oh ik zocht een groot geel rubberen ding.....

    Hé ik ben therapeut geen automonteur....

    Ik zal naar de garage teruggaan....

    TNX!!
     
    M.Blaak, Fredhead en Edgar Focus vinden dit leuk.
  20. Wat betreft het geluid: de 1.0 in de Focus van de dame loopt zijdezacht, mijn schoonouders hebben ook een Focus met de 1.0 en die loopt veel rauwer.
    Wat het is zeg het maar....
     

Deel Deze Pagina