1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Help: ratelend geluid Focus mk2.5 1.8 Duratec HE

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hicham el Kaoussi, 27 mei 2022.

  1. Bedankt voor de tips, ben er inmiddels achter dat de onderste riem eens stretch belt is voor de aircopomp, morgen heb ik tijd en ga ik even knutselen. Ik vroeg me af of het zin had om de onderste riem van de airco pomp los te halen? want draait de aircopomp uberhaupt als je de airco uit hebt staan?
     
  2. De poelie draait natuurlijk altijd mee, maar de pomp zelf zal pas (middels de magneetkoppeling) worden ‘aangekoppeld’ als je de airco aanzet.
    De bovenste is ook een stretchbelt bij een 2010 model, maar deze kun je eraf halen door de looprol weg te kantelen. Je kunt de riem echter niet helemaal weghalen zonder de onderste te verwijderen.
    Let dus wel op als je de motor wilt laten lopen zonder de bovenste riem ..,
    Overigens is mij niet helemaal duidelijk waar je daarmee wilt bereiken, als het geluid van één van de door die riem aangedreven componenten zou komen, moet het echt aan de linker kant (van voren af gezien) gesitueerd zijn.
     
  3. Als pomp zelfde zit zoals ik gewend was bij volvo.
    Dan zit de aircopomo met vier lange bouten vast van onder naar boven in de carter.
    Je draait deze los en zo kun je de pomp eruit kantelen uit de riem. Wel daarna met 2 bouten terug hangen zodat er geen belasting op de slangen komen.

    @Koen_
    Met looprol wegkantelen bedoel je de bouten loshalen en dan wegdraaien.
    Want als je de looprol weg kan douwen tegen een veer dan is het een spanrol en dus normale riem.

    Officiele manier is tuurlijk om op de krukaspoelie een hulpstuk te zetten en door middel van krukas te draaien. Duw je de riem erop of eraf.
     
  4. Ik draai liever geen bouten los. Gewoon bougies d'r uit zodat je de krukas makkelijk rond kan draaien. Dan een kleine koevoet of een dikke schroevendraaier achter de riem zetten en hem d'r af draaien. Zelfde manier hem d'r weer op zetten
     
  5. Wat ik niet goed snap is dat je begint met het verangen van de distributieketting. Als iets niet kapot gaat bij de Duratec is het die ketting wel.

    Ik was begonnen met het uitsluiten van de diverse poulies. Daarna de klepveren/speling etc. Drijfstanglagers (kan het me echt niet voorstellen omdat dat geluid heel anders klinkt en vaak rond de 3000 rpm hoorbaar is).
     

Deel Deze Pagina