1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Rev-hang, 1.8 Focus 2010

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ceristimo, 31 mei 2021.

  1. Hoi,

    Ik heb mijn 1.8 Focus uit 2010 nu zo'n 2 jaar, maar hij heeft altijd al behoorlijk last gehad van "rev-hang". Vooral met het overschakelen van de eerste naar de tweede versnelling blijft het toerental nadat ik het gas los laat ontzettend lang "hangen", en moet ik enkele seconden wachten voordat ik vloeiend naar zijn twee kan overschakelen. Andere versnellingen gaat beter; het lijkt voornamelijk te liggen aan hoelang het gaspedaal ingedrukt is geweest. Als dit slechts een paar seconden is (zoals bij optrekken en overschakelen naar z'n twee) dan blijft het toerental vreselijk lang "hangen".

    De auto is er meerdere keren voor naar de garage geweest. Gasklephuis is toen 2 jaar geleden schoongemaakt; hierdoor is het beroerd stationair lopen (toerental steeds op en neer) wel opgelost, maar dat hangerige toerental bij gas loslaten is er niet beter van geworden.

    Ik ben er inmiddels behoorlijk flauw van, maar de garage weet geen oplossing en zei de laatste keer dat ze het probleem niet konden reproduceren.

    Een heel enkele keer zakt het toerental trouwens wel onmiddelijk bij gas loslaten en de motortemperatuur lijkt hier niet gerelateerd aan te zijn.

    Andere eigenaardigheid dat wellicht ook met dit probleem te maken heeft: als de auto in z'n vrij uitrolt (als je op een stoplicht afkomt bijvoorbeeld) en je hebt de koppeling niet ingetrapt, dan heeft hij weer die zenuwachtige stationair-loop totdat de auto volledig tot stilstand is gekomen. Als de auto tot stilstand komt is de stationair-loop weer regelmatig.
    De koppeling intrappen tijdens uitrollen zorgt voor een regelmatige stationair-loop. Vreemd, niet?

    Ik heb een goeie ELM327 interface en ELMconfig en sta half op het punt om de nieuwste firmware naar de PCM te flashen, maar ik weet dat dat een behoorlijk risico met zich meebrengt, dus dat maakt mij wat zenuwachtig. En of dat het probleem oplost weet ik ook eerlijk gezegd niet.

    Iemand ervaring met dit probleem en wellicht nog een idee van wat ik kan uitproberen?
     
  2. Dat is idd wel ruk om zo rond te rijden... Heb je al eens een ander gaspedaal geprobeerd? Misschien een keer een op de sloop opsnorren... Lijkt wel iets in een combi te zitten, vreemd dat ie met koppelingen in minder vreemd stationair loopt tov uitrollen.

    Heb ooit bij een oudere auto gehad dat ook met schakelen toerental omhoog ging ipv omlaag, dat lag aan 2 zaken (waarvan 1 de beste oplossing bood). Gasklep positie sensor en een temperatuur sensor, deze gaaf de oplossing uiteindelijk. Zaten er 2 in en degene die de temperatuur terugkoppeling gaf naar de ECU was de boosdoener. Maar als je aangeeft dat zowel koud als warm geen verschil maakt is dat dan weer twijfelachtig. Of de positie sensor echt de oorzaak gaf weet ik niet, heb 3 jaar lang met een reserve in het handschoenen vakje rondgereden mocht het nodig zijn om deze ooit te vervangen...

    Ben niet thuis in het flashen van de software, dus daar kan ik je geen advies in geven.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  3. Ik zat ook aan het Gaspendaal/sensor te denken, neem aan dat dit allang DBW (drive by wire) is.
    Ik zou ook nog een heel goed kijken of je geen lekkage hebt in je vacuüm systeem, dit heeft ook veel invloed op het stationair lopen.+ pcv (positive crank ventilation) nalopen/reinigen
    P.s ik denk dat een dodgie gasklep niet altijd uit te lezen is.
     
  4. Ja, de Mk2.5 is inderdaad een drive-by-wire systeem. Er is geen vacuümlek. Stationairloop is sinds reinigen van het gasklephuis nu ook goed en stabiel, behalve dus als de auto in z'n vrij aan het rollen is. Als ik bovenaan een heuvel sta, en de auto staat in z'n vrij met de koppeling niet ingetrapt, en ik laat de rem los zodat hij begint te rollen, dan wordt de stationair-loop vrijwel onmiddellijk zoekerig, totdat de auto tot stilstand is gekomen.

    Ik heb een Mazda323 uit 2001 gehad met de 2.0 liter motor die exact hetzelfde deed; misschien toch iets Mazda-achtigs in die generatie motoren.

    Hoe dan ook, de stationair-loop is wat mij betreft prima, maar dat hangerige gas is gewoon irritant. Gaspedaal kan ik uitproberen; moet ik even op de sloop kijken. Gaspedaal tussen benzine-motorversies is hetzelfde, denk ik?
     
  5. Durf ik niet te zeggen of dat allemaal het zelfde is.
    Ik heb niet zoveel inzage in onderdeel nummers, ik haal mijn info van https://7zap.com/en/
    maar 7zap.com werkt soms heel slecht
     
  6. Hoe meer ik over dit probleem lees (een bekend probleem kennelijk), hoe meer het erop begint te wijzen dat de koppelingspedaal sensor de boosdoener is. Die schijnt meer te doen dan alleen de cruisecontrol te ontkoppelen. Iemand anders gelezen die na het vervangen van het gaspedaal nog steeds een hangend gas had. Het blijkt dat je met Forscan ook kunt checken of je gaspedaalsensor goed is, dus daar kan ik vanavond wel even naar kijken. Moet Forscan nog wel even downloaden, heb alleen nog maar ervaring met ELMconfig.

    Enfin, ik kwam dit tegen:
    Toerental afhankelijk van koppelingspedaal? | Focusclub.nl

    Dus ik ga vanavond ook maar even kijken of ik die sensor bij mij kan vinden...
     
  7. Zelfs in de C-max uit 2004 zit zo'n gaspedaal. Laatst nog er uit geschroefd om m'n interieur filter te vervangen.

    Hoe zit het bij deze motoren geregeld met de stationair regeling? Heb ooit een Astra 1.6 gehad en die liep met die regeling uit z'n bereik en had nog een ouderwets stelschroefje. Flink mee aan het tobben geweest, schroefje wat minder strak gezet en probleem was weg. ECU wist blijkbaar niet of de klep volledig gesloten was en de regeling over moest nemen of niet. Beetje gas erbij was genoeg om "normaal" te lopen, gas los liet "niet genoeg" los (als ik het zo uit kan leggen...). Eenmaal stationair in z'n vrij kwam het issue terug. Dus misschien is een andere klep zoeken wel een oplossing om te testen als er niets uit Forscan komt. Dat zijn de kosten niet...

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  8. Vanavond koppelingspedaalsensor even losgehaald. Zag er van binnen zéér gebruikt uit. Goed schoongemaakt. Doorgemeten en lijkt nu te werken, al is er geen meting van vóór het schoonmaken helaas.


    Hoe dan ook, dit lijkt de rev-hang te hebben verholpen. Net even wat rondgereden, en toerental zakt nu snel (blijft nog even een halve tal "hangen" en zakt dan snel). Ook als ik nu gas loslaat remt de auto vrijwel direct op de motor. Dat was eerst ook niet zo.

    Moet er nog even wat langer mee rond rijden, maar dit lijkt toch voorzichtig de oplossing te zijn.
     
    Pibo_Focus_CC vindt dit leuk.
  9. Klinkt als de boosdoener. Hopen dat het zo blijft en tzt toch eens voor een andere/nieuwe kijken zou ik zeggen. Enig idee wat een nieuwe kost?

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  10. Kijk en dit soort topics hou ik zo van, probleem melden, oplossing aandragen, zelf meedenken en dan terugkoppelen, de kracht van fora.
    Mooi dat de oplossing klaarblijkelijk is gevonden. Is die sensor eenvoudig te verwijderen en reinige? Mijn c-max hapert soms licht en misschie het proberen waard.
     
    TWA vindt dit leuk.
  11. En als het ongeveer dezelfde is als de focus mk3 dan kost de schakelaar 10 euro.
     
  12. Ja, die schakelaar kan nieuw niet veel kosten, want het is een erg simpel ding. Ik zou ook denken een tientje ofzoiets. Kan niet veel meer zijn.

    Verwijderen is heel makkelijk, net als een remlampje. Kwart slag naar links draaien en de schakelaar zit los. Er zit een heel simpel stekkertje met twee draadjes aan vast. Tabje bovenop stekkertje indrukken en je trekt hem zo los.

    De schakelaar zelf open pielen ging bij mij niet helemaal zonder schade. Ding zit gewoon dichtgeklikt, er brak een stukje plastic van de behuizing bij het openmaken. Dat staat het functioneren verder niet in de weg.

    Als die schakelaar echt maar een tientje kost kan je er ook voor kiezen gewoon direct maar een nieuwe te installeren.

    ik kan nu na enkele dagen te hebben rondgereden in elk geval wel zeggen dat dit echt de fix was. Mijn rev-hang is vrijwel volledig over. Rijdt stukken prettiger zo!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina