Na veel research en twijfel ben ik toch maar de uitdaging aangegaan om BLIS in te bouwen. Het zat er helaas niet op toen ik de auto kocht(tweedehands). Via de ‘Ford Focus MK4 Owners Club’ op FB ben ik bij een Tsjech terecht gekomen welke al wat modificaties heeft gedaan aan z’n auto. Hij heeft oa. BLIS, digitale cockpit en HUD al ingebouwd. Via hem ben ik bij een Chinees terechtgekomen die kitjes levert om BLIS en ACC in te bouwen. Toch wel spannend om bij een Chinees via FB een aankoop te doen. Het onderbuikgevoel zegt ‘doe het niet!’, maar heb hem toch het voordeel van de twijfel gegeven en ben ervoor gegaan. Vandaag is het pakketje netje via FedEx geleverd en ik kon het uiteraard niet laten alvast te beginnen. Dus alles uitgepakt en ben alvast begonnen de bedrading in de spiegels aan te sluiten. Helaas had mij spiegel maar 8 pinnen ivm 10. Anders lag alles al voorbereid in de spiegel. Doormiddel van de handleiding van Bernd over hoe de spiegelkappen verwijderd moesten worden was het redelijk simpel te doen. Morgen de radar units inbouwen en de kabelboom installeren. Hopelijk ben ik daarna nog even tijd om het allemaal te activeren. Stay tuned.....
BLIS is geïnstalleerd, tenminste... het technische gedeelte. Het programmeren heeft nogal wat voeten in de aarde. De radarmodules waren te installeren zonder de achterbumper te hoeven te verwijderen. De bekabeling kon opgebonden worden aan de PDC bekabeling. De bekabeling gaat aan de linkerkant onder het achterlicht via een bestaande doorvoer naar binnen. Vervolgens via een bestaande kabelboom aan de linkerzijde, die via de dorpels naar voren gaat, wordt de nieuwe kabelboom opgebonden. Aangekomen bij de OBD stekker moest daar een verloop geïnstalleerd worden op de achterzijde van de OBD waar vervolgens de kabelboom van achteren aan vast gemaakt moest worden. Bij de 12v plug ik heb een splice gemaakt voor de voeding van het systeem. De eerste aanpassing zijn gemaakt, maar blijkbaar heb ik een ELS27 adapter nodig om dit goed te kunnen programmeren. Als ik meer dan 20km/h rij krijg ik een storing in het BLIS systeem. De Chinees waar ik de kit van heb gekocht helpt met de programmering gelukkig. Dus het verhaal wordt vervolgd.
Ik heb er helaas al 1 besteld, maar in ieder geval bedankt voor het aanbod. https://www.obd24u.nl/forscan-els27-usb-interface-voor-ford-mazda-lincoln-mercury.html
let wel op dat dat geen echte ELS27 is.... de V3 (niet meer te koop) en V4 zien er zo uit; www.els27.ru
Het werkt eindelijk!! Ik zou het je graag willen vertellen hoe dat tot stand gekomen is, maar het programmeren ging mij zelfs even boven mijn pet. De Chinees waar ik het heb gekocht heeft een z’n UCDS kabel naar me opgestuurd. Met deze kabel en (een waarschijnlijk niet helemaal legale versie van) UCDS heeft hij de firmware veranderd in de SODL en SODR. Daarna wat aanpassingen gedaan om het VIN nummer in de modules te programmeren. Vervolgens een kleine aanpassing in de IPC en daarna een reset van zo’n beetje de hele auto. En nu werkt het allemaal. BLIS en CTA werken nu vlekkeloos. Dus voor de gene die dit in willen bouwen: deze man levert niet alleen de hardware. Hij gaat door tot dat het werkt. Ohi Chen is zijn naam. Hij is actief op verschillende FB pagina’s aangaande de Focus MK4. Edit: Grappige bijkomstigheid is dat de auto meer vermogen lijkt te hebben na de reset. Zoals in andere topics besproken, had ik het idee dat ik 100pk onder de motorkap had liggen ipv 125pk. Het viel me op tijdens een test rit. Het kan tussen me oren zitten.
Even een terugkoppeling; Je had gelijk. Adapter was een imitatie en onbruikbaar (dus dezelfde week weer retour gestuurd). De Chinees heeft mij een UCDS kabel opgestuurd en toen lukte het wel te samen met het gebruik van de UCDS software. Er is nieuwe software in de SODL/SODR modules geladen en het VIN nummer is aangepast naar die van mij. Wel bizar dat via TeamViewer iemand vanuit China je auto programmeert. Uiteindelijk de kabel en software van hem overgenomen voor een schappelijke prijs. Ben nog niet thuis in UCDS, dus dat wordt de komende tijd even studeren.
Misschien handig om een admin te vragen om deze topic te verplaatsen naar de MK4 how to/handleidingen gedeelte.
Zo zou je het kunnen noemen Heb er wel over nagedacht idd. Uit veiligheidsredenen heb ik wel een oude laptop gebruikt die een schone versie van Windows heeft draaien en waar geen logins mee zijn gebeurt. De laptop was gekoppeld aan de 4g verbinding van me telefoon zodat er geen verbinding was met mijn netwerk. Just to be sure
Laat de Amerikanen het maar niet horen. Voor je het weet staat je auto op hun Blacklist !! Spannende actie. Weet niet of ik dat had aangedurfd. En die van mij is een stuk ouder en versleten