1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog Brandstof verbruik 1.0 ecoboost 125pk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door RobertVlasblom, 6 dec 2020.

  1. Dan gaan we de bougies maar vervangen bij de volgende beurt. de 100k komt sowieso al in zicht.
     
  2. Ford schrijft voor de 1.0 ECOboost voor om de bougies elke 60.000 KM of 3 Jaar wat het eerste voorkomt) te vervangen.

    Mijn ervaring is dat deze motor merkbaar mooier loopt na het vervangen van de bougies. Gezien de dubbel-edelmetalen bougies die in dit type motor worden toegepast relatief weinig kosten (de laatste keer heb ik op Ebay €9,- p/st betaald voor de originele bougies) zou ik hier zeker niet op besparen.
     
  3. Dat klinkt niet heel best. Toevallig vanmorgen nog gekeken op de snelweg, met 110Km/u deed ie 1 op 21-22 op de boardcomputer (heb weergave aangepast naar NL standaard :dance:)

    Maar in deze tijd, weinig woon-werk en de enige lange ritten zijn in het weekend naar mijn familie (altijd 120-140Km/u) kom ik op ongeveer 1 op 15-16 per tank.
    Ik vertrek bij familie ook vaak bewust na 19:00 om zodat 140Km/u iets minder overtreding is dan overdag :schater:

    Maar zoals bij de TS is 1 op 10 echt dramatisch te noemen, ben benieuwd wat de oplossing zal zijn.
     
  4. Check, dan ga ik ze bestellen. Thanks voor de feedback Wilco. zoeken of FINIS code moet voldoende zijn dan denk ik? Finis 1770305 volgens 7zap.

    Ik zie NGK en Bosch. autodoc biedt NGK aan voor 13 euro per stuk. Bosch voor 15.
     
  5. Dat dacht ik dus ook.. Vandaar dat ik twijfel aan de bougies en die dus maar ga vervangen haha.
     
  6. De originele bougies die in de 1.0 ECOboost worden toegepast worden geproduceerd door NGK. Deze zelfde bougies worden ook door NGK verkocht als type
    SILZNAR8C7H.

    Bij de originele Ford bougies staat het Ford logo en typenummer op de isolator en staat het NGK typenummer op de metalen voet gedrukt.
     
    soheilmd en M.Blaak vinden dit leuk.
  7. vandaag 11,73
     
  8. ik dacht de eerste x bij 45k
     
  9. Een schaamteloze sidepost, ik vond voor deze vraag geen algemeen topic voor mij MK3.1(wèl voor de mk4)
    Vraag: kan ik de instelling voor weergave verbruik zelf maken met forscan/elm? Zo ja, hoe?
     
  10. Haha, dan hier een schaamteloze LINK

    Had altijd deze thread ongelezen gelaten, want ST menu boeit me niet. Maar bleek een berg aan andere aanpassingen ook te bevatten.
    Ondertussen zie ik dat ze de titel hierop hebben aan gepast haha.
     
    Fridge vindt dit leuk.

  11. Ja motor komt wel op temperatuur
     
  12. Ik heb de test opnieuw gedaan en zo zuinig mogelijk gereden.. Ik zat nu op 617 km op 42 liter dat is 1op 14.6 in nog steeds erg veel voor een " Ecoblok" Lijk mij zo... Terwijl de boordcomputer aangeeft 835 kilometer..

    Dit zijn trouwens snelweg kilometers.
    Motor snel op temperatuur dus thermostaat is het niet
     
  13. Misschien vergezocht, maar welke bandenmaat heb je eronder liggen? Het lijkt wel alsof de auto denkt dat ie meer kilometers maakt dan de werkelijkheid, misschien te kleine omtrek banden? Maar hoe dat dan op berekend verbruik invloed heeft kan ik zo ook niet verklaren.
     

  14. Dat is een goeie... Ik zal zo even kijken.
     

  15. De 1.0 ECOboost is een motor welke graag hogere toeren draait en een hekel heeft aan onder belasting (te) laag in de toeren draaien. Mijn ervaring is dan ook dat bij de huidige maximumsnelheid van 100 KM/H de auto in de 5e versnelling zuiniger rijd als in de 6e versnelling.


    De temperatuur meter geeft een door de PCM gecalculeerde waarde weer en niet de werkelijke motor temperatuur. De software is zodanig geprogrammeerd dat de temperatuur meter al relatief snel in een aantal stappen naar het midden (of net daarvoor) gaat. Pas wanneer er sterk afwijkende temperaturen worden gedetecteerd zal de temperatuur meter van deze positie afwijken.

    De motor is dus lang niet zo snel op bedrijfstemperatuur als de temperatuur meter je wil doen geloven. Desondanks is de 1.0 ECOboost behoorlijk snel op bedrijfstemperatuur. De 1.0 ECOboost heeft 2 thermostaten waardoor er feitelijk 3 afzonderlijke koel circuits ontstaan. Hierdoor warmt de motor gefaseerd op wat resulteert in een sterk verminderde opwarmtijd. In de praktijk is de motor al binnen enkele kilometers op bedrijfstemperatuur.

    Overigens kan ik aan het actuele brandstofverbruik precies zien wanneer de motor op temperatuur is en de 2e thermostaat opent. Op dat moment daalt het actuele verbruik aanzienlijk.

    Wanneer de 2e thermostaat niet of niet volledig sluit heeft dit als gevolg dat de motor niet goed op temperatuur komt en het brandstofverbruik hoog blijft. Omdat de temperatuurmeter een gecalculeerde waarde weergeeft en niet de werkelijke motortemperatuur zie je dit vaak niet terug op de temperatuurmeter.
     
    RobertVlasblom en Dennis182 vinden dit leuk.
  16. Zuinig en snelweg gaan niet echt samen, of rij je 80-90 op de rechter baan? Dan is een auto wel zuinig.
     
  17. Dat is niet helemaal waar, op de snelweg rijd het zuiniger dan door een stad met alle stoplichten en bochtenwerk bv. Heel regelmatige snelheid aanhouden is juist zuinig.
     
  18. optrekken kost inderdaad meer brandstof dan snelheid houden, maar ga je harder dan 100 rijden op de snelweg dan gaat het brandstof verbruik drastisch omhoog t.g.v. de luchtweerstand.
    Bochten doen kwa verbruik niet zoveel, of je moet doodremmen voor de bocht. In dat geval ben je te bang :rofl:
     
  19. Ik doe ook 1 op 14 met mijn mk4 1.0 ook bij mij worden de meeste kilometers gemaakt op snel of N weg.
     

Deel Deze Pagina