1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Volvo stopt ontwikkeling diesel auto's

Discussie in 'Algemeen' gestart door jjonkie, 17 mei 2017.

  1. Toch denk ik dat niet alleen de (motor)fabrikanten wat moeten doen aan een schonere uitstoot. Ik denk dat er in de brandstofwereld ook nog wel een aantal stappen te maken zijn.
     
  2. Dat ze stoppen met de ontwikkeling van de diesels, wil toch niet perse zeggen dat ze ook geen diesels meer verkopen?!
    Ze kunnen toch dieselblokken van een ander fabricaat inkopen en die erin lepelen?
     
  3. Volvo CEO Hakan Samuelsson zegt niet exact te weten hoelang Volvo nog diesels gaat leveren. De verwachting is dat in 2023, na een cyclus van tien jaar, de koek op is voor Volvo en diesel
     
  4. Als je alleen die zin leest zou je kunnen stellen dat Volvo vanaf 2023 geen diesels meer verkoopt.

    Het hele artikel legt meer de nadruk op dat ze stoppen met de doorontwikkeling van hun huidige diesels, omdat dat wegens strengere emissie-eisen steeds duurder wordt.
    Hun R&D tak gaat zich dus meer focussen op electrisch, maar wil dat zeggen dat ze vanaf 2023 geen auto's met diesels meer verkopen?!

    Maar goed, we gaan het zien tegen die tijd ;)
     
  5. Ik heb het vermoeden dat tzt de brandstof motoren drastisch zullen verminderen in het verkeer en dat dit een stap is daar naartoe
     
  6. Ik denk niet dat Volvo zich het kan veroorloven om in 2023 geen dieselauto's meer te leveren. Ik denk (net als Michel) dat ze dan toch er een ingekochte motor inhangen.
     
  7. Als je kijkt hoe hard de ontwikkeling van elektrische auto's momenteel gaat denk ik niet dat we over zeg 10 jaar nog veel diesel nodig hebben.
     
  8. Dat denk ik dus ook.
     
  9. niks verrassend

    NL overheid heeft plannen om vanaf 2025 alleen maar electrische auto's verkocht mogen worden. dat het niet meer toegestaan is om brandstofmotoren te verkopen.

    belangrijkste vraag is tegen die tijd het electrische netwerk zo verbeterd dat iedereen thuis kan opladen op 380v 32a, dan kom je op 20-25km range per uur ongeveer uit. voor normaal gebruik is het te doen.

    voor vakantie niet. dan kun je moeilijk 800km halen in 12uur. ivm het laden van de accu. duurt snel een uur als je supercharger hebt

    tesla laat tot max 125kw
    normaal 100kw
    is al snel 400km range per uur
     
  10. ook de laadtechniek wordt steeds beter en sneller. ik las laatst iets over een auto accupakket in 5 minuten vol. ik wil niet weten wat daar voor kabels voor gebruikt worden.
     
  11. Ik hoorde van de week dat er een accu (voor telefoons) op de markt gaat komen die in 5 minuten is opgeladen. Geen idee hoe lang hij het volhoudt, maar ik ga er voorzichtig van uit dat het vergelijkbaar is met de huidige accu's.
    Dat geeft ook hoop voor autoaccu's.
     
  12. Het snel laden van accu is niet het grootste probleem.
    Maar meer de hoge temperatuur die de cellen erdoor krijgen.
    Tesla zit bij launch snel richting de 1200-1500A echter dat is de piek. Dit zwakt snel af naar de helft ervan.

    100kw laden gebeurt op dc doormiddel van 300a a 360volt.
    Dat gebeurt dan voor een goei uur om de grootste accu vol te krijgen. Wordt temp te hoog dan schakelt hij het vwrmogen terug. Zodat de cellen niet te warm worden.

    Nog sneller laden kan maar houden de cellen niet vol. Met behulp van externe koeling zoyden ze dit mogelijj kunnen maken

    Maar ja snel laden gaat ook niet altijd goed. He samsung note 7
     
  13. #14 jjonkie, 19 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mei 2017
    Anders om werkt het ook zo.

    In de winter met lage temperaturen is snelladen ook weer lastig. Wat voor lange afstanden nog niet zo'n probleem is. De accu wordt dan wel weer warm door de hoge stromen die er dan lopen.

    Ik denk dat heel veel mensen gewoon prima thuis langzaam kunnen laden of met AC paaltjes in het openbare netwerk. ( en dus lage grid belasting) Voor de lange afstand rijders is dan het DC snelladen langs de snelweg.

    Het is een balans vinden tussen laadsnelheid ( tot zeg 80 procent ) en de juiste capaciteit van de accu's en laag verbruik om ook de lange afstanden vlot af te kunnen leggen.

    Bijvoorbeeld een Hyundai Ioniq EV is extreem zuinig ten opzicht van een Zoë.

    Bij 100 km per uur gebruikt een Zoe 1 kWh per 5 km en een Ioniq haalt er 10 km uit.

    Dat is ook een van de redenen waarom Nissan zolang doet over de Leaf. Hun ogen rolden uit het hoofd toen ze in de gaten kregen dat de Ioniq zo zuinig is.

    Bij Nissan zijn ze daarom terug naar de tekentafel gegaan.

    Het gaan interessante tijden worden de komende jaren, dat is een ding dat zeker is.
     
  14. Toevallig vandaag in het nieuws, hier zijn ze al heel lang mee bezig maar 20kw bij 100 km/u kunnen overdragen is een hele mooie stap !

    https://tweakers.net/nieuws/124887/...sche-autos-tijdens-het-rijden-via-de-weg.html

    Dat zou betekenen dat je met een Zoë 100 km/u zou kunnen rijden zonder te ontladen ! Ga je sneller dan gebruik je meer van de batterij, ga je langzamer laad je zelfs bij.

    Leg op de grote snelwegen zo'n strook aan en gebruik je accu voor alle andere wegen.
     
  15. En dan is er tegen die tijd zeker ook een overvloed aan caravans ed. want een elektrische auto mag toch niks trekken?
     
  16. Nee, klopt want ze hebben zoveel koppel ze trekken zo de doos van het onderstel.. :schater:

    Tesla Model X is volgens mij de eerste met een (behoorlijk) trekgewicht. Volgens mij 2200 kg.
     
  17. Nu hoorde ik ook weer geruchten over inductielussen in het wegdek. Laden tijden het rijden dus. Ik ben echt benieuwd hoe het er in de toekomst gaat uitzien :cool:
     
  18. een electrische voertuig mag idd over het algemeen 750kg max trekken en veel zelf nog lager

    mitsubishi outlander phev, is een van de eerste hybride die meer dan 750kg mag trekken (1500kg geremd)
    Tesla model x weegt al 2200kg en met 7personen kom je al over de 3500kg (dus over een brug wel eerst kijken of het mag)
    maar die mag 2500kg trekken idd.

    het gewicht trekken is niet het probleem voor de aandrijving en electronica. dat kunnen ze eenvoudig maken.
    alleen wat beter moet is het opladen van de auto. daar moeten ze iets heel slims voor vinden.

    waterstof was een hele goeie vervanger voor benzine. maar helaas is het vele malen onveiliger.
     
  19. Tesla is bezig met zonnecellen voor in het dak van hun modellen zodat je rijdend kunt opladen

    Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina