1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuwe ford rijder hier!

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door EcoMark, 15 aug 2016.

  1. 1.6 is net zo snel en met tunen valt daar weinig tot geen winst te halen. vandaag heb ik met de auto mogen rijden en het valt idd niet tegen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  2. 1.6 ecoboost is goed te tunen en gaan als de brandweer. Niet te vergelijken met een 1.0 en een reguliere 1.6

    1.0 ecoboost is een prima blokje. Maar ik zou het gewoon bij 100 pk laten. Wil je meer dan een 125 pk kopen eventueel nog een tuning.

    Groet uit heuvelachtig Italiƫ.

    (En met 100pk waren we ook weer vlot op onze bestemming.)
     
  3. De 1.6 ECOboost met 150 of 182 PK is wel degelijk een stuk sneller. Daarbij is deze vrij eenvoudig te tunen tot boven de 200 PK.


    Ik heb zelf destijds bewust voor de 125 PK versie van de 1.0 ECOboost gekozen. Dit vooral vanwege de veel fijnere 6-versnellingsbak, minder trillingen vanwege het dubbelmassa vliegwiel en omdat de 125 PK versie een betere basis is voor een eventuele tuning in de toekomst. Daarbij is de 125 PK versie in de praktijk net zo zuinig (of zelfs zuiniger) als de 100 PK versie. Zo haal ik (zonder ook maar ergens op te letten) vrij eenvoudig een gemiddeld verbruik van 1 op 17 (bij 50% stadsverkeer en 50% snelweg).
     
  4. Mark :welkom:

    Veel plezierige en veilige kilometers met de :focus3: gewenst.
     
  5. Hoi Henk. De auto rijdt idd verrassend goed! Net alsof je in een 2.0l rijdt ipv een 1.0l

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  6. [MENTION=15940]wilco[/MENTION]: Wat denk je van de comment van Joey dat de 1.0 EcoBoost 125PK (BJ 2015) een 3 cilinder blok betreft? Heeft dit nog nadelige gevolgen voor de toekomst?
    Heeft chiptunen dan zin en is er iemand op dit forum die dit kan?
    Slurpt de auto nadien dan ook meer (afgezien dat je wellicht hogere octaan erin moet gooien dus duurder)?
    Sorry leek inthahouse..:rock:
     
  7. Persoonlijk ben ik van mening dat het feit dat de 1.0 ECOboost een 3-cilinder is totaal niets zegt over eventuele betrouwbaarheid.

    Het feit dat Ford (en ook andere autofabrikanten) steeds vaker voor 3-cilinders kiezen (de nieuwe Fiesta ST krijgt bijvoorbeeld een 1.5 liter 3-cilinder met 200 PK) heeft te maken met het feit dat een 3-cilinder minder interne wrijving heeft als een 4-cilinder met dezelfde cilinderinhoud. De lagere interne wrijving zie je terug in het brandstofverbruik. Daarnaast is er nog een kostentechnisch aspect doordat een 3-cilinder minder onderdelen bevat als een vergelijkbare 4-cilinder met dezelfde cilinderinhoud.

    Ford levert de 1.0 ECOboost in de Fiesta met 140 PK. Na wat research weet ik dat de 140 PK versie in de Fiesta motorisch gezien identiek is aan de 125 PK versie in mijn Focus 3 (let op, dit is vanwege motorische verschillen afhankelijk van de productiedatum van de auto). In mijn geval is 140 PK dus motorisch gezien geen enkel probleem (Ford levert dit immers zelf ook).

    Afgaande op de info van verschillende gerenomeerde Engelse tuners ligt de limiet voor de 125 PK versie van de 1.0 ECOboost zonder motorische aanpassingen zo rond de 160 PK (met motorische aanpassingen zijn er zelfs verschillende die boven de 200 PK gaan).

    Iets om rekening mee te houden is het feit dat Ford over het algemeen aan de veilige kant gaat zitten met de vermogensopgave. Het komt regelmatig voor dat een motor in de praktijk meer vermogen levert als door Ford is opgegeven. Zeker wanneer brandstof met een hoger octaangetal wordt getankt kan het verschil relatief gezien aanzienlijk zijn.


    Wanneer je besluit om je auto te tunen zou ik dit persoonlijk alleen door een partij laten doen die ruime ervaring heeft met dit type motor en weten waar ze mee bezig zijn. Het is dus belangrijk om vooraf goed research te doen en zeker niet met de 1e de beste in zee te gaan. Een tuner die op zijn site bijvoorbeeld voor zowel de 100 PK als de 125 PK versie dezelfde waardes aangeeft zou ik persoonlijk al niet serieus nemen.

    Of het brandstofverbruik hoger wordt ligt voornamelijk aan je rechtervoet. Wanneer je het extra vermogen dat na tuning aanwezig is ook daadwerkelijk gaat gebruiken (wat wel voor de hand ligt) kan je er vanuit gaan dat het brandstofverbruik hoger wordt als in de huidige situatie. Wanneer je dezelfde hoeveelheid vermogen gaat gebuiken als in de huidige situatie zal er weinig verschil zijn in verbruik.
     
  8. Heel helder verhaal, dank daarvoor!

    Ga morgen mijn :ford::focus3:ophalen (bj 2015) en zat stiekem al beetje te dromen, vandaar de vraag :). Heb nog nooit een auto laten chiptunen maar overweeg het nu stiekem wel :cheer:
     

Deel Deze Pagina