1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuwe ford rijder hier!

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door EcoMark, 15 aug 2016.

  1. Hoi hoi,

    Ik wil me even voorstellen.
    Ik ben Mark Huijs, 36 jaar jong en vanaf a.s. zaterdag de bezitter van een
    mooie Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium.

    Dit is mijn eerste Ford Focus dus ik ben benieuw hoe deze mij gaat bevallen. Hiervoor heb ik een Opel Corsa OPC gereden met 192 pk..dus het wordt even wennen ben ik bang :S.

    Nu heb ik gelijk ook 2 vraagjes:

    Iemand ervaring met chiptunen van een 1.0 Ecoboost?
    Ik heb ergens gelezen dat de koelvloeistofslang wel eens kapot gaat? Is dit een belangrijk aandachtspunt of valt het allemaal wel mee met deze slang?


    Onderstaand de auto die ik zaterdag mag ontvangen
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. :welkom:bij de leukste :ford::focus2: club van Nederland.:thumbup:.:thumbs::rock:
    Veilig kilometers met je nieuwe :ford::focus2:.:sturen::thumbup:
     
  3. Die koelvloeistof-slang zou ik zeker op letten, laat het anders even checken bij een ford dealer als je het zeker wilt weten. Of post even een foto op het forum dan kunnen de specialisten het je zo vertellen !!
    Chippen van de 1.0 100pk kan prima, let er wel op dat de versnellingsbak al aan zijn maximaal koppel zit fabriek af !
     
  4. Wat moet er dan aan de versnellingsbak worden aangepast zodat tuning goed mogelijk is? bedankt voor de info trouwens!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  5. :welcome: Mark op het gezelligste autoforum van NL
     

  6. De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft de Ford/Getrag IB5 5-versnellingsbak in combinatie met een vast vliegwiel. De IB5 versnellingsbak heeft een maximaal voorgeschreven toelaatbaar van 170 Nm. Standaard heeft de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost al een maximaal koppel van 170 Nm.

    De 125 Pk versie van de 1.0 ECOboost heeft de Ford/Getrag B6 6-versnellingsbak in combinatie met een dubbelmassa vliegwiel. Dit is dezelfde versnellingsbak als de 1.5/1.6 ECOboost. De B6 versnellingsbak heeft een maximaal toelaatbaar koppel van 285 Nm. Standaard heeft de 125 PK versie van de 1.0 ECOboost een maximaal koppel van 170 Nm met een overboost tot 200 Nm.


    De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost zit standaard al tegen de limiet van de versnellingsbak. Bij de 125 PK versie is dit niet het geval. Hierdoor is de 125 PK versie een betere basis voor chiptuning als de 100 PK versie. Daarnaast zijn er ook nog eens een aantal technische verschillen tussen de 100 PK en de 125 PK versie. Zo zitten er onder andere verschillen in de turbo en de cilinderkop. Hierdoor zijn er bij de 125 PK versie hogere vermogens te behalen als bij de 100 PK versie. Ik ben op verschillende forums al enkele gevallen tegengekomen waarbij de IB5 versnellingsbak bij getunede exemplaren van de 100 PK 1.0 ECOboost het na verloop van tijd heeft begeven. Het is dus een risico dat je neemt wanneer je besluit om de 100 PK 1.0 ECOboost te chiptunen.
     
  7. Ok bedankt voor de duidelijke info. Dan kan ik hem beter beperkt laten tunen. Tot 130 pk en 200-220 Nm koppel bijvoorbeeld. Dit zou hij toch zeker aan moeten kunnen. Ook gezien de marges die de fabrikant gebruikt..

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  8. De Ford/Getrag IB5 versnellingsbak is een doorontwikkeling van de Ford B(C)5 versnellingsbak welke sinds 1982 door Ford wordt toegepast. De IB5 (Improved B5) versnellingsbak wordt sinds 1995 toegepast in diverse Ford modellen met veelal lagere vermogens en koppel.

    De huidige versie van de IB5 versnellingsbak die in de Focus 3 in combinatie met de 1.0 ECOboost 100 PK wordt geleverd is de Getrag 5MTT170. Dit is al een uprated versie van de oudere IB5 versnellingsbakken welke oorspronkelijk een lager maximaal toelaatbaar koppel hadden. De IB5 versnellingsbak is dus al aangepast om met het relatief hoge koppel van de 1.0 ECOboost aan te kunnen. Daarnaast wordt het koppel van de motor in de 1e versnelling (en mogelijk ook de 2e versnelling) softwarematig begrenst om de versnellingsbak te beschermen.

    In de Fiesta zijn alle versies van de 1.0 ECOboost voorzien van de IB5 versnellingsbak. Echter vanwege de koppel beperkingen van deze bak is de 140 PK versie voorzien van een aangepaste versie van de IB5 bak. Voor zover ik kan achterhalen is dit de Getrag 5MTT200 welke een maximaal toelaatbaar koppel van 180 Nm aan kan.



    Verder moet je er rekening mee houden dat de veiligheidsfactor waarmee gerekend wordt bij het bepalen van het maximale toelaatbare koppel van een versnellingsbak een stuk kleiner is als een aantal jaar geleden. Door de veiligheidsfactor te verlagen kunnen de onderdelen van de versnellingsbak lichter worden gemaakt waardoor zowel op gewicht als kosten wordt bespaard. Uiteraard is er nog wel een veiligheidsfactor ingebouwd maar hoeveel dit precies is is feitelijk nergens te achterhalen.

    Persoonlijk ben ik van mening dat chiptunen van deze motor/versnellingsbak combinatie prima kan mits de beperkingen van de versnellingsbak in ogenschouw worden genomen.
     
  9. Om hier even op terug te komen.
    Bij de meeste chiptuners gaat de 125 pk naar 145 pk en 240 nm.
    Dit zou dus geen probleem moeten zijn voor de versnellingsbak.
    Maar vind het 1 liter, 3 cilinder blok dit ook leuk?
    Aangezien Ford zelf voor de 150pk/240nm variant een 1.5 4 cilinder gebruikt.
     
  10. Beste JW,

    Maar als ik jouw bericht zo lees dan krijg ik de indruk dat de auto vanwege de versnellingsbak niet te chiptunen is. Althans niet aan te bevelen aangezien je dan op termijn een kapotte versnellingsbak hebt.

    Houden chiptuners dan geen rekening met de onderdelen in de auto aangezien hun adverteren met 145 pk en 240 Nm koppel na tuning?



    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  11. danke Johan!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  12. Chiptunen is wel mogelijk maar hier zijn simpelweg risico's aan verbonden. Door de auto te laten chiptunen waarbij het koppel hoger komt te liggen als het maximaal toelaatbare koppel van de versnellingsbak loop je simpelweg het risico dat er (wellicht op langere termijn) schade aan de versnellingsbak optreed. Wellicht gaat het wel gewoon goed maar er is niemand die dit kan garanderen.

    In dit geval is de versnellingsbak de beperkende factor waar rekening mee moet worden gehouden. De versnellingsbak heeft uiteraard een bepaalde veiligheidsfactor maar welke factor dat in dit geval is is heel lastig te zeggen.


    Wat kennis betreft zijn er genoeg chiptuners die alleen bezig zijn met snel geld verdienen en totaal niet weten waar ze mee bezig zijn. Zo zijn er genoeg tuners die voor zowel de 100 PK als de 125 PK versie van de 1.0 ECOboost na tuning exact dezelfde waardes opgeven. Dit terwijl beide motoren op een aantal punten toch echt technisch van elkaar verschillen.



    Daarbij zit er ook een enorm verschil in de werkwijze van de verschillende bedrijven die chiptuning aanbieden. Zo zijn er bedrijven die de software niet zelf ontwikkelen maar uitsluitend bij derden inkopen, Bedrijven die de software inkopen en vervolgens aanpassen aan de auto en bedrijven die volledig maatwerk leveren.

    Maatwerk is uiteraard het beste. Hier hangt echter een totaal ander prijskaartje aan als aan een standaard map. Het op maat schrijven van de software kost nu eenmaal tijd en kan zomaar een paar dagen in beslag nemen voordat het gewenste resultaat is bereikt.
     
  13. Wederom bedankt voor de info. Ben jezelf een monteur dat je dit allemaal weet? Wat is trouwens een goede tuner voor Ford? ATM chiptuning of Rica chiptuning bijvoorbeeld? Ziptuning heb ik mijn twijfels over.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  14. Persoonlijk had ik dan liever gelijk een dikkere motor gekocht, bijv, de 1.6
     
  15. Als je een goede tuning wil ga dan niet voor de goedkoopste.
    Ik heb het bij mijn vorige focus ook laten doen.
    Eens maar nooit weer bij UT.
    Ze hadden hem veel te schraal afgesteld, gelukkig kwam ik erachter en ben toen terug gegaan maar uiteindelijk was ik nog niet tevreden.
    Het vertrouwen was compleet weg en heb toen zelf mijn eigen backup teruggezet.

    Ik ben voornemens om naar fasttech te gaan op aanraden van [MENTION=551]dutchguy[/MENTION].
     
  16. Zou eerst maar eens gaan rijden , zo verkeerd rijd de 100 pk niet.
     
  17. #19 Johanpg, 20 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 aug 2016
    Edit.
     
  18. Vind ik ook, de traagste motor kopen en direct over chippen beginnen. Koop dan een 125 PK of we 1.6 Ecoboost
     

Deel Deze Pagina