1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wanneer roetfilter vervangen en software update

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Binnetie, 2 aug 2016.

  1. Toen ik vorige jaar bij een aantal dealers was om te kijken naar een Focus Wagon begreep ik van 1 van de dealers dat het roetfilter ergens tussen de 140000-150000KM vervangen moet worden a €1200,-

    Uiteindelijk heb ik een Focus Wagon gekocht via Leaseplan en inmiddels zit op op de 138000KM. Ik merk af en toe dat mijn auto inhoud tijdens het rijden. Een klein schokje en daarna rijd de auto vrolijk door. Een bevriende automonteur gaf aan dat dit mogelijk het regeneren van het roetfiter is (auto is al eens uitgelezen zonder fouten).

    Daarnaast heb ik geen RDS op de radio en begreep ik dat dit door een software update te verhelpen is.

    Mijn broertje heeft 4 maand terug bij zijn Alfa 157 het roetfilter weg laten programmeren bij een firma uit Friesland. Ik dacht dat het roetfilter dan ook verwijderd moest worden, maar omdat de auto schoner en beter verbrand hoeft dat niet? Ook kreeg hij er wat meer koppel voor terug.

    Nu ontstaan er een aantal vragen bij mij:
    - klopt het dat het roetfilter ergens tussen de 140000-150000KM vervangen moet worden? In het boekje kan ik het zo niet zo snel vinden.
    - stel dat ik nu kies om het roetfilter uit de software te laten programmeren, is het dan niet beter dat ik eerst bij de dealer een software update laat uitvoeren?
    - Even los van de milieudiscussie, wat is jullie overweging geweest m.b.t. het roetfilter? Ik vind 1200 euro een flink bedrag, het kan vast nog wel iets goedkoper.
    - welke bedrijven zijn aan te raden en hebben voldoende kennis voor het verwijderen van het roetfilter uit de software?

    Ik ben een beetje de mogelijkheden aan het bekijken, heb ook gehoord dat je je roetfilter kunt omwisselen voor een ander filter die ze schoongemaakt hebben.
    Ik heb hier onvoldoende kennis in en hoop door deze vragen een beetje goede afweging te maken.
     
  2. IK heb toevallig maandag mijn dealer nog gevraagd, heb zelf een 1.6TDCI uit 2011 met 157.000km , zolang er geen problemen zijn, lekker mee door rijden. Verder schijnen er 2 types te zijn, eentje gevuld met vloeistof (hoeft minder snel vervangen te worden, alleen de vloeistof) en een standaard roetfilter welke wel vervangen moet worden maar das afhankelijk van rijgedrag (kan al bij 150.000km zijn maar ook 250.000km of meer)
     
  3. Ik dacht dat dit niet vervangen hoefde te worden?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  4. #4 antig01, 2 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2016
    Focus 3 roetfilters hoeven niet vervangen te worden. Ook nog nooit een stuk gezien. Lekker mee doorrijden dus.
     
  5. Voor de volledigheid: mijn Focus Wagon komt uit mei 2012. Is dat een Focus 3 fase 1? Nu ga ik twijfelen namelijk. En vreemd dat de dealer zegt dat hij wel vervangen moet worden
     
  6. yep, dat is een fase 1
     
  7. [MENTION=3422]antig01[/MENTION] werkt bij een dealer.
    De dealer in Zevenaar zegt ook dat hij niet vervangen hoeft te worden.
     
  8. Martens zevenaar is een goeie dealer weten wel waar ze het over hebben.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
  9. Fijn om te horen! Als ik het niet gevraagd had dan was ik naar andere oplossingen gaan zoeken namelijk of misschien wel de boel laten vervangen.

    Jullie laten hem dus ook niet uit de software programmeren?

    Hebben jullie wel eens overwogen om de software bij de dealer te laten updaten? Opzich heb ik nergens last van (behalve de RDS) en heb nog een oud brandstoof meet dingetje op mijn boordcomputer. Wat er verder verbeterd/veranderd weet ik zo niet.
    Het inhouden wat hij wel eens doet als ik van 70 richting de 120km/h ga is wel vreemd, soms gaat het even goed en dan weer 2x achter elkaar dat hij even een tikje inhoud. Ik weet niet of het reinigen van het roetfilter bij een bepaald aantal km/h start?
     
  10. Keer toevoeging halen (Forte oid) bij dealer en dan ff autobahn trappen doet wonderen :) Auto verder updaten is sowieso nooit verkeerd, heb ik ook laten doen met een beurt (was toen inclusief) daar buiten om heen kost het waarschijnlijk paar centen. Qua regenereren van het roetfilter gebeurt om de zoveel 1000+ km afhankelijk van je rijstijl etc, dan ruik je het wel :mrgreen:
     
  11. #11 Binnetie, 4 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 aug 2016
    Volgende week ga ik op vakantie. Dus dat van de Forte is wel interessant om te doen. De dealer heeft dat in huis?
    Ik woon vlak bij een Ford-dealer en kan dan gelijk even vragen wat een update kost.

    Het inhouden gebeurd wel vaker, ik schat dat het elke 100-200km wel een paar keer gebeurd op het moment dat ik het gas intrap. Net of hij zich even verslikt.

    Edit: ik zie dat ze het hier ook hebben, maar welke ben ik dan nodig voor in de tank? http://www.drentsemotorenrevisie-webshop.nl/brandstof
     
  12. Zou gewoon langs dealer gaan, flesje kostte iets van 10/15 euro en weet je zeker dat je de goeie hebt te pakken :)
     
  13. #13 Binnetie, 4 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 aug 2016
    Dat is een mooie prijs, aangezien ik overal 21-24 euro zie op internet. Ik rij maar even langs de dealer dan. Las dat Forte goed spul is in vergelijking met andere merken.

    Edit: Net even de dealer gebeld, ze hebben inderdaad die Forte staan. Het was alleen een ander merk voor 15 euro per flesje. Hij doet een flesje voor roetfilterreiniger en reiniger voor het diesel brandstofsysteem. Gelijk maar even naar een software update gevraagd. Deze kost €42,50. Dat is een heel andere prijs dan de €175,- die ik bij dezelfde dealer kreeg te horen die vertelde dat het roetfilter ook vervangen moet worden a €1200,-
    Volgende week donderdag gaat hij erheen, vrijdags op vakantie.
     
  14. Kijk dat zijn mooie berichten, ben benieuwd :)
     
  15. Ben benieuwd naar die diesel systeem reiniger en de roetfilter reiniger. Ze hadden geen Forte meer maar een ander merk. De naam weet ik niet meer. Dacht dat ze iets zeiden als 'Wi...nogwat'.
     
  16. Dat is het vast. Enigste merk wat zo klonk aan de telefoon. Qua prijsstelling klopt het ook. Ik heb persoonlijk een beter gevoel bij Forte als ik dat zo lees op internet. Maar we gaan het beleven...
     
  17. Ik heb Wynns diesel treatment al eens gebruik. Helpt wel wat, maar de Forte bij de dealer hielp beter.
     
  18. Forte voor benzinemotoren bestaat voor het grootste deel uit parafine. Wordt o.a. op het Honda VFR Forum besproken.

    En lampenolie wordt als veel goedkopere vervanger van Forte en Wynns geadviseerd.

    Ik weet niet hoe het met de diesel toevoegingen zit maar het zou me niet verbazen dat hier een zelfde iets geldt.
     
  19. De auto is weer terug:

    PCM software update hebben ze gedaan €42,50

    Ze hebben het merk Wepp. Heb Wepp 2032 en 2132 meegekregen. De 2032 (dieselsysteem reiniger) zit nu in de tank. Als ik die morgen leeg gereden heb dan gaat de 2132 (DFP/Turbo cleaner) er in. Die is bedoeld voor het roetfilter.

    Meer informatie: http://wepp.org/branstofsysteem-preventief/
    Kan er weinig informatie verder over vinden.
     

Deel Deze Pagina