1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olie verdwijnt bij bijvullen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door d33f, 30 apr 2016.

  1. Gisteren heb ik de olie van mijn auto bijgevuld zoals ik elke maand doe na +- 1000KM. Nu viel mij op dat na het bijvullen het oliepeil nagenoeg gelijk bleef terwijl ik normaal minimaal 1 hokje meer kan aflezen. Enfin uiteindelijk heb ik er nog iets bijgedaan totdat het peil gestegen was. Vervolgens heb ik 120KM gereden en leek het alsof de hoeveelheid die ik heb bijgevuld (0,2L) alweer verdwenen is.

    De auto verbruikt wel wat olie, maar niet zo veel als in het bovenstaande verhaal. Is er hier waarschijnlijk sprake van een lekkage? Ik heb geen olievlekken kunnen ontdekken, of zijn de zuigerveren o.i.d. nu opeens zodanig versleten dat het olieverbruik zo de hoogte in schiet?

    Alvast bedankt! Ik ben een beetje ten einde raad en ben bang dat mijn motorblok wellicht zijn tijd heeft gehad.
     
  2. [MENTION=21980]d33f[/MENTION] ik zou even het klepje controleren onderaan de bewuste carter ventilatie slang die tussen het blok en het inlaatspruitstuk zit heb het pasgeleden bij een andere fofo ook gehad dat die verstopt zat en de olie via de andere carter ventilatie slang en het luchtfilter de motor in gezogen werd het klepje heb ik toen schoon gemaakt en het olie verbruik werd drastisch minder.
     
  3. [MENTION=21980]d33f[/MENTION]; volgens mij is het in een ander topic ook al eens gezegd, maar wat je moet doen is idd je carterventilatie controleren of deze goed is en idd ook dat kunststof klepje. Verder kun je het blok eens flushen met Forte Motorflush.
     
  4. #4 d33f, 30 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 apr 2016
    [MENTION=14803]vbreugel[/MENTION] Een super tip inderdaad, deze had ik zelf nog niet gehoord. Ik heb nu voor de zekerheid even een stuk karton onder de auto gelegd om een lekkage uit te sluiten. Mocht er geen lekkage zijn ga ik even langs de garage om naar dit klepje te laten kijken.

    [MENTION=844]Silver Baron aka marco[/MENTION]
    Ik weet niet of je op een ander topic doelt dat ik gestart ben met betrekking tot het olieverbruik. In ieder geval was daar nog het verbruik rond de 1L op 8000KM. Nu ben ik in één dag tijd 0,2L verloren over +- 150KM waar ik toch wel van schrok, zeker gezien het zo plots gebeurt.

    Dat mijn blok wat olie verbruikt kan ik zeker mee leven, maar zou niet verwachten dat het binnen een maand tijd van 1L:8000KM naar 1L:750KM gaat.

    Ook al zou er slijtage/verontreiniging in het spel zijn dan zou ik een stijging van het verbruik toch iets geleidelijker verwachten.

    Ik hoop in ieder geval dat het of een fluke is (toevallig veel vloeistof verbrand uit de olie) of dat het inderdaad dat klepje is. Helaas heb ik momenteel niet de middelen om een motorrevisie o.i.d. te bekostigen.
     
  5. Ik vraag me af of je 0,2 liter wel op de peilstok af kunt lezen, als de auto iets schuin staat klopt het al niet meer. Je kunt het beste de olie peilen met koude motor op een rechte ondergrond. Dan gewoon bijvullen tot de max. Vervolgens pas weer bijvullen als de min. in beeld komt. Dan hoef je ook niet elke keer 0.2 l bij te vullen. Ik denk dus dat deze 0,2 liter eerder in een verkeerde meting zit als in een extreem gestegen verbruik.
     
  6. Een revisie van het blok gaat je hoe dan ook niks brengen. Beter kun je dan op zoek gaan naar een ander blok.
     


  7. Leg uit ? :)
     
  8. Je gooit het er wel in ?

    [YOUTUBE]DBj5ZXj-MJ0[/YOUTUBE]
     
  9. :schater:
     
  10. #10 d33f, 30 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 apr 2016
    Ik gebruik netjes een trechter ;).
     
  11. #11 d33f, 30 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 apr 2016
    Normaal gesproken als ik 0,125L bijvullen correspondeerde dat precies met 1 ruitje op mijn peilstok, op deze manier las ik de stok altijd af na het vullen. Ook de plek van het bijvullen is altijd hetzelfde dus het referentieniveau qua peil zou ook hetzelfde horen te zijn.
     
  12. Ik denk dat Marco bedoelt dat het meer zin heeft (revisie lost het probleem niet altijd geheel op / er kunnen in de toekomst andere mankementen optreden aan het blok) en qua kosten meer meevalt om een ander motorblok te plaatsen. Maar helaas is dit op dit moment ook geen optie gezien die ook al snel rond de €600 ~ €800,- kost.
     
  13. Nwe zuigerveren etc. Is vaak niet de oplossing voor olieverbruik. Iig bij de 1.4/1.6 16v. Helemaal wanneer de cilinders ovaal zijn geworden, al heb ik dat zelf nog nooit gezien. Stel dat de cilinders goed zijn en je wil nwe zuigerveren plaatsen, dan moet je waarschijnlijk alsnog honen en overmaatse zuigers plaatsen. Is een erg duur geintje en dan heb ik het niet eens over de krukaslagers etc. Een blok uit een fiesta of Fusion met weinig kilometers koop je voor heel wat minder.
     
  14. Het stuk karton onder de auto heeft in ieder geval geen lekkage aangetoond (geen druppel olie). Heb het peil nu maar eens precies tot de helft gevuld en kijk over 1000KM weer hoe de stand is.
     
  15. Waarom vul je hem niet maximaal? Tussen min & max is bij de 1.6 16v 0,5ltr.
     
  16. Omdat ik bang was te veel bij te vullen. De helft vond ik voldoende als referentiepunt.
     
  17. Nu kun je hem dus wel bijvullen tot maximaal.
    Je weet nu dat tussen min en max een halve liter is. ;)
     
  18. Dit heb ik inmiddels gedaan, en heb vervolgens een beetje getourd met de auto (Epen en omgeving dus erg steile heuvels). Ik heb nu ongeveer 100/150KM gereden en inmiddels heeft hij weer 1 ruitje verbruikt.

    Inmiddels heb ik al een afspraak gemaakt voor de grote beurt + een motor flush. De kosten voor de flush bedragen € 115,-.
    Verder zie ik in het onderhoudsboekje dat de vorige eigenaar 60.000KM geleden 10W40 in heeft gedaan. Daarna is er wel weer netjes 5W30 in gegaan.

    Ik hoop dat de flush nog wat kan doen om het verbruik terug te brengen.
     
  19. Ik vindt persoonlijk dat je te neurotisch bezig bent om te peilen op dat ruitjes indicatie, maar oke.
    Mijn Fofo verbruikt ook olie en zelfs minder als 1 op de 2000km met een km stand van 232.000, ik heb overleg gehad met een techneut welke bekend is met deze kwaal van deze motoren.
    Normaliter wordt aanbevolen de 5w30 olie te gebruiken met de juiste specificaties, maar met deze km stand kun je beter 5w40 gebruiken omdat bij bedrijfstemperatuur de olie niet zo dun wordt als water.
    Ik heb er nu een halve liter kroon 5w40 erin gekieperd om te zien wat het doet, maar ik peil om de 500km en vul pas bij als de olie net over de helft op de peilstok is.
    Ik heb er bijna 500 mee gereden en normaliter zou er al een kwart weg zijn, maar tot mijn verbazing stond het peil nog op vol.
    Ik laat ook een flush doen als het verbruik met de 5w40 ook zo hoog blijft, hopelijk stabiliseert het zich bij jou ;)
     
  20. Wat betreft het neurotische gedeelte kan ik je niet meer dan gelijk geven. Heeft er ook mee te maken dat dit mijn eerste auto is en er het liefst zo lang mogelijk in wil blijven rijden gezien hij heerlijk rijdt.

    Goed om te horen dat 5W40 toch een merkbaar verschil maakt. Ik hou het voorlopig nog even op 5W30 in combinatie met de flush. Mocht de flush niet werken dan zal ik ook de stap maken om 5W40 te gebruiken.

    24 mei staat de flush + beurt gepland, hierna zal ik uiteraard mijn bevindingen posten in deze thread.
     

Deel Deze Pagina