1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mercury Grand Marquis ... Automaat is dood... vervanging onderweg 3/25/2016

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door Das_Boot, 23 nov 2015.

  1. #1 Das_Boot, 23 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mrt 2016
    hallo allemaal, hier ben ik dan weer.
    Van ''nette grijze muis'' naar amerikaans politie jasje naar .....tja geen idee welke stijl de wagen nu heeft :mrgreen:

    intussen zijn er diverse dingen gemaakt/vervangen. en is de wagen een heel stuk sneller van plaats te krijgen en topsnelheid:rock:
    om dat te doen moest er wel een ander achteras en cardanas geplaatst worden.
    een heel nieuwe computer geplaatst , de oude was om zeep geholpen bij starthulp geven. meneer had de + op de - en vise versa. motor dood en lange tijd met een fiat panda moeten rijden.....HORROR!!!!!!!!!!
    Zoeken was als een speld in een hooiberg. of je vind het nooit of je boort per ongeluk de speld in je vlees. voor mijn geluk het laatste. iemand in duitsland had nog eentje liggen maar had zijn crown victoria niet meer. Zijn module was dan ook een 2001 model. Wie niet waagt verliest dus de gok genomen.
    na wat pinnetjes om te hebben gewisseld duimen en starten. de auto sloeg meteen aan en liep weer als een zonnetje. Hoewel hier en der wat dingen onder de kap niet klopt met de Crown vic uit 2001 lijkt mijn oude MGM toch de ECU te slikken en ''lijkt'' het alsof het response van het gaspedaal beter is.

    Door mijn toedoen moest de achteras vervangen worden. cardan was uit de as gescheurd dus vervangen was het enigste wat er nog aan kon gebeuren.
    nieuwe lagers, olie en pakkingen met een nagel nieuw import cardanas geheel van alluminium.

    met de automaat (even afkloppen) tot nu toe nog geen enkel problemen ondervonden. voor de zekerheid wel laten spoelen en filters/olie vervangen.

    banden zijn eveneens een maatje groter geworden. van 205/60/R16 naar voor en achter 235/75/R16. wat nog op de lijst staat is tectyleren en eens goed de tijd nemen om de auto goed te poetsen.

    hier wat foto's en video's van het geheel.

    [youtube]iDz5FhdX7Aw[/youtube]
    [youtube]3wIBT2d4lfs[/youtube]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Blijft toch een schitterende auto. Wat een geluid komt eruit zeg, verslavend zeker ?
     
  3. Vette bak hoor:rock:
     
  4. Lijkt wel een dragcar met die grote banden haha. Vind het wel stoer staan zo!
     
  5. ja, best verslavend te noemen.
    is toch een vorm van sensatie om een slagschip van 5,62 meter lang de sporen te geven.
    stilstand een sprintje trekken is met nat wegdek alleen niet te doen. en ervaring hiermee gehad helaas. eerste versnelling was nog te doen. achterwielen zochten alleen tot de 60 km/h tervergeefs naar grip. de tweede versnelling hetzelfde. alleen om een spin te maken bij +- 80 a 90 km/h is toch best wel eng te noemen.
    daarom enkel met droog wegdek durf ik nog een sprintje te trekken.

    leuk voorbeeld, stilstand, voet op het gaspedaal lichtjes ingedrukt en de rem met de linker voet ingedrukt houden, dan bij groen loslaten, de kont omlaag voelen gaan en de neus omhoog voelen komen. als de automaat schakeld neus zakt omlaag om bij de volgende versnelling weer omhoog te komen. en dan nu met het geluid van de uitlaat erbij... verslavend... en beter als sex :badgrin:

    zie dat je uit ridderkerk komt, geef maar een PM. kun je eens een stukje rijden als je wilt;)
     
  6. Dat geluid is gewoon P.O.R.N.O. :kwijl:

    De lak kan idd wel wat liefde gebruiken, ziet er erg dof uit, is een mooie klus om te doen, je kent de auto niet weer terug als die goed gepolijst is :rock:
     
  7. mooie achtergrond met veel verstoringen, maar de voorgrond is tof man, mooi om te zien ook.
     
  8. niet alleen de lak moet aangepakt worden, diverse punten van de ophanging ook. je blijft ermee bezig. maar piepen en kraken hoort bij deze auto gewoon niet. mijn (dure) mening:nocheer:

    maar de eigenaar van de parkeergarage was hier anders ook niet blij mee:lol:
    zo een brullend V8 maakte gewoon de mensen in de parkeergarage bang. en dan de knallen van de backfire..... oorverdovend :badgrin:
    [​IMG]
     
  9. Wat een bak! (positief)
     
  10. woehoee een feestje op wielen :D Where's the party :D :)
     

  11. Woon je in de buurt ? Misschien spot ik je dan wel eens :)
     
  12. Spijkenisse, dus even langskomen is geen probleem;)
     
  13. Heb lang lang geleden toen ik nog op de middelbare school zat als bijbaantje bij een autoverhuur bedrijf gewerkt waar ze een grand marquis in de verhuur hadden. Wel een beleving om daar mee te rijden want wat een slagschip! Echt zweven over het wegdek.
     
  14. voor mijn rug is het zachte veren ook een prettig iets. tussentijds met een volvo S40 1.8 europa en Renault Megane 1.4s gereden. op de renault na prima auto's maar het veren kan ik gewoon niet aan wennen. te stug voor mijn beleving.
    wat amerikanen betreft was de Chrysler LeBaron GTC coupé 3.0 V6 Turbo en handgeschakeld een prettig beleving. scherp sturen en kleine wielbasis met gemiddelde demping was sportief te noemen. de Ford Thunderbird V8 daartegen was meer getemperd.
    Tuurlijk aan vermogen was het wel snor, maar ophanging was toch ander koek. Hoewel de T-Bird nooit bedoeld was om ''sportief'' mee te rijden.

    de MGM daartegen met echte Ford genen is weer van een heel ander caliber. ophanging, motormanagement, Automaat zijn van een Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor. verschil met een standaard MGM en één met politie pakket is echt een wereld van verschil. hoewel het een boot is zijn bochten met aardig hoge snelheid te pakken (let op droog wegdek) en optrekken is ook een heel ander beleving met de P71 uitgevoerde MGM.

    wat bochten betreft. zie zelf :rock:
    [YOUTUBE]Ga1WCGBAwLo[/YOUTUBE]
     
  15. ondertussen ook weer een meeting meegemaakt.
    Ditmaal van de focus zijn groter broertje de mondeo:dance:

    best apart om met een full-size amerikaans sedan er tussen te staan:mrgreen:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. UPDATE.2

    mijn kachel radiateur was defect. Was lek dus bij activeren van blower/kachel stonk het gehele tot kotsen aan toe naar 21 jaar oud koelvloeistof....
    dus grondig aangepakt.

    als eerste kleine panelen demonteren en het E-ATC module.
    [​IMG]

    het E-ATC module (kachelbediening) zit met 4 boutjes vast. makkelijkste van alles om te demonteren.
    Hier zit deze onder de radio.
    [​IMG]
    En zonder E-ATC.
    (E-ATC module is een unit dat werkt op vacuum van het motorblok. deze bediend de kleppen van de kachel en temperatuur klepje om bijvoorbeeld ramen te ontwassemen, voeten, etc.)
    [​IMG]

    als volgende het frame van de radio,tellerunit,kachel roostertjes, en bediening boardcumputer demonteren om gemakkelijk bij het tellerunit te komen om deze te demonteren. Hier zitten ook 2 bouten achter verstopt om het dashboard los te maken.
    [​IMG]

    Dan kan het tellerunit gedeelte los. hiervoor moest ik wel onder het dashboard zijn want de display van de kolomschakeling zit bevestig met een draad om het palletje van de automaathendel. (P.R.N.D.2.1)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dan de airbag. deze moest idem er uit om bij een beugel te kunnen komen waar het dash op de firewall vast zit gebout.
    toch best eng om een 21 jaar oud airbag te demonteren:lol:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tellerunit kon nu er ook uit. alles uit zicht om het overzicht te behouden.
    [​IMG]

    dan het zwaarste gedeelte. het dash zelf moest los. daarvoor moest het stuur ook geheel los van het dashboard zijn dus met veel vloeken, trekken, en diverse blauwe plekken en sneetjes verder was het dan zover.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    de kachelunit. ter grote van een klein europees motorblok..... die moest ook los.
    hiervoor moest diverse delen onder de motorkap los. ook daar dus zat was vast:nocheer:
    [​IMG]
    [​IMG]

    nu kon de kachelradiator los. en vervangen worden voor een nieuw unit....
    op eerste zicht bleek deze niet lek, maar toch twijfels...alluminium roest niet, en diverse plekken waren bruin....koelvloeistof?
    [​IMG]

    en het dashboard zit weer vast...het priegelwerk kon weer beginnen...aansluiten kabelboom, diverse slangen, panelen, units, etc.....:nocheer:
    [​IMG]

    koeslsysteem erna flushen was een smerig klusje.... maar wel goed voor je auto...
    daarvan later meer:thumbs:
     
  17. :shock::shock::shock:
    wow!
    :speechless
    :respect
     
  18. wat een klus :shock:

    wel goed bezig :thumbs:
     
  19. kleine update,

    Mijn Kachel werkt weer super. daartegen is nu de automaat overleden.
    koppelomvormer, 1-2 accumulator, 2-3 accumulator en overdriveband is verbrand.
    verplaatsen kan nog enigzin, maar helaas na 21 jaar blaast de automaat zijn laatste adem uit.
    vervanging word een 5W75R automaat, nu nog een 4W70R/AOD-E. dit betekend dus dat het een 5 bak word MET overdrive. nu is het een 4 bak met overdrive. dus voor meer duidelijkheid. mijn oude 5 bak word vervangen voor een 6 bak automaat.

    lager rpm, hoger koppel, etc. ik houd jullie op de hoogte!!! incl pic's :D
     

Deel Deze Pagina