1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Ik denk dat :ford: je graag in dienst wil nemen. Petje af.
     
  2. Mooi stukje reverse engineering ! Arduino is zo leuk, zeker in combinatie met de teller unit die je nog hebt liggen kun je rustig zo nu en dan er even aan werken. Perfect !
     
  3. Respect[emoji50][emoji111][emoji108]

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  4. nice nice
    nu vraag ik me wel af of je alleen bij te hoge temperatuur of niveau je temp meter wil activeren.
    of dat je zelf zover gaat dat je daadwerkelijk op het monochrome scherm melding krijgt.
    zelfde zoals van je ruitenvloeistof niveau sensor
    want dan moet je denk je tellerunit ander software gaan schrijven.
     
  5. Oei,oei, nog even en dan kan je de startonderbreker ook omzeilen.
     
  6. Als je dat wil, dan moet je zoeken op de juiste forums (of de foute forums) en je kan het hoor. ;).
     
  7. Afgelopen week heb ik weer wat verder geexperimenteerd met mijn reserve teller en de Arduino in combinatie met CANbus shield.

    Ik kies er bewust voor om rechtstreeks met de teller te communiceren. Op deze manier kan ik de waarschuwingslampjes en meldingen in de teller aansturen/activeren zonder dat dit effect heeft op de werking van de overige systemen. Op deze manier worden er ook geen foutcodes opgeslagen.

    Ik heb inmiddels alle benodigde CANbus berichten kunnen achterhalen die nodig zijn om de teller zonder fouten of waarschuwingslampjes aan te kunnen sturen.

    Helaas heb ik het CANbus bericht dat verantwoordelijk is voor de motortemperatuur melding nog niet kunnen achterhalen. Tevens heeft de Focus 3 teller geen waarschuwingslampje voor de motortemperatuur. Ik heb al geprobeerd om de connector van de koelvloeistof temperatuur sensor los te koppelen maar dit resulteert helaas niet in een melding. Wanneer de sensor is losgekoppeld loopt de motor alleen onregelmatig stationair en wordt er een foutcode in de PCM opgeslagen (welke overigens meteen weer verdwijnt wanneer de sensor weer wordt aangesloten).

    Zolang ik het juiste CANbus bericht voor de motortemperatuur melding nog niet heb kunnen achterhalen heb ik besloten om zolang het motorstoringslampje en de motorstoring melding die op het display van de teller wordt weergegeven te gebruiken.


    Voor het monitoren van het koelvloeistof niveau wil ik gebruik maken van een sensor die contactloos door de wand van het reservoir meet of er wel of geen vloeistof in het reservoir aanwezig is.

    [​IMG]

    Ik heb gekozen voor een zogenaamde NPN sensor welke een massa signaal geeft zolang er koelvloeistof wordt gedetecteerd. Wanneer er geen koelvloeistof wordt gedetecteerd valt het massa signaal weg. Het signaal van deze sensor is prima geschikt als input voor een Arduino. Tevens heeft deze sensor een ingangsspanning van 5 to 24 Volt. De 5 Volt spanning van de Arduino is dus prima geschikt om de sensor van spanning te voorzien.

    Na het nodige testen blijkt deze sensor prima te werken in combinatie met de Arduino met CANbus shield. Vervolgens heb ik een Arduino Sketch geschreven waarbij de CANbus berichten die naar de teller worden verstuurd afhankelijk zijn van de input van de sensor. Op deze manier worden het motorstoringslampje en de motorstoring melding op de teller geactiveerd wanneer er geen koelvloeistof wordt gedetecteerd. Dit werkt in de testopstelling perfect.


    In de auto werkt dit echter niet. De teller krijgt in de auto immers continue het CANbus bericht met de inhoud dat er geen storing is. Zolang de teller eenmaal in een bepaalde periode dit bericht ontvangt worden het motorstoringslampje en de motorstoring melding op de teller niet geactiveerd. Het sturen van het CANbus bericht dat het motorstoringslampje en de motorstoring melding activeert heeft dan geen enkel effect.

    Om het motorstoringslampje en de motorstoring melding toch te kunnen activeren moet dus het CANbus bericht met de inhoud dat er geen storing is worden tegengehouden en worden vervangen door het bericht dat het motorstoringslampje en de motorstoring melding activeert.

    Om dit te kunnen realiseren ga ik een CANbus filter/blocker bouwen. Om het geheel zo compact mogelijk te houden maak ik hiervoor gebruik van een Arduino Nano en twee MCP-2515 CANbus modules. In tegenstelling tot de meeste CANbus shields zijn deze voorzien van een 8 Mhz kristal. Deze vervang ik door een 16 Mhz kristal zodat deze modules werken met de Arduino Sketch waar ik momenteel mee test.

    [​IMG]

    Het CANbus filter/blocker wordt vervolgens in het CANbus netwerk tussen de teller en de overige modules geplaatst. Op deze manier ontstaan er feitelijk 2 afzonderlijke netwerken. Zolang er koelvloeistof door de sensor wordt gedetecteerd worden op beide netwerken dezelfde berichten verzonden. Pas wanneer de sensor geen koelvloeistof detecteert wordt het CANbus bericht met de inhoud dat er geen storing is eruit gefilterd en vervangen door het bericht dat het motorstoringslampje en de motorstoring melding activeert.


    Let wel, dit is allemaal theorie. Al heb ik inmiddels voldoende research gedaan om te weten dat anderen dit principe al eens succesvol hebben toegepast. De volgende stap is om mijn theorie in de praktijk te gaan testen. Hiervoor heb ik echter nog niet alle benodigde onderdelen. Deze heb ik momenteel besteld en wanneer ik deze binnen heb zal de praktijk uitwijzen of mijn theorie juist is.
     
  8. Snap er niet veel van, maar respect voor al je werk.:thumbs:
     
  9. Wilde ik net zeggen, geen idee wat ik net precies heb gelezen
    maar echt respect als je het allemaal werkend krijgt, echt knap!
     
  10. Leuk om te zien hoe je het in het display wil laten zien. Wordt het leven niet veel makkelijker om vanuit de arduino een ledje aan te sturen als het koelvloeistof nivo te laag is? Maar makkelijker is natuurlijk niet persé leuker.
    :D
    Respect voor het experiment.
     
  11. Deze week heb ik de Focus al weer 3 jaar in bezit. Sins ik de auto 3 jaar geleden kocht heb ik er in totaal 15.000 KM mee gereden en staat de teller nu bijna op 30.000 KM.

    Tevens is het (bijna) een jaar geleden dat de auto zijn laatste onderhoudsbeurt heeft gehad. Binnenkort zal ik het onderhoud dus weer volgens Ford voorschrift/specificaties en met originele Ford onderdelen uitvoeren. Deze week dus maar even de benodigde onderdelen bestellen.



    Vooruitlopend op het onderhoud had ik enkele weken geleden al vastgesteld dat de achterwisser wel zijn beste tijd had gehad. De Focus 3 is aan de achterzijde voorzien van een wisserarm met normaal gesloten wisserblad. Hier is op zich niets mis mee maar persoonlijk vind ik een flatblade aan de achterzijde mooier.

    op dit moment zijn er divere Ford modellen die origineel aan de achterzijde zijn voorzien van een wisserarm met flatblade. Bijvoorbeeld de Huidige S-Max/Galaxy, de huidige Kuga/Escape en de huidige Explorer.

    [​IMG]

    Bij al de Ford modellen die zijn voorzien van dit type wisserarm met flatblade zit er echter wel verschil in lengte van de wisserarm en lengte van het wisserblad. Nadat ik het een en ander heb vergeleken ben ik tot de conclusie gekomen dat de wisserarm met flatblade van de huidige Kuga/Escape naar alle waarschijnlijkheid een goede vervanger zou zijn voor de standaard Focus 3 achterwisser.

    Vervolgens ben ik wat gaan zoeken en kwam per toeval op Ebay een aanbieder in de USA tegen die een originele wisserarm met flatblade van een Ford Escape aanbood voor een zeer scherpe prijs.


    Nadat Ik de Kuga/Escape wisserarm deze week heb ontvangen heb ik vanmiddag maar eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de wisserarm te passen en te monteren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals ik had verwacht past deze wisserarm perfect op de Focus 3. Het wisserblad (11 Inch) is 1 Inch korter als het (12 Inch) wisserblad van de Focus 3 hatchback. Mogelijk dat ik de 11 inch flatblade nog een keer vervang door een iets langer exemplaar.

    Vooralsnog ben ik zeer tevreden en vind ik deze achterwisser er beter uitzien als de standaard Focus 3 achterwisser.
     
  12. ziet er weer netjes uit hoor :thumbs:
    zoiets simpels als een wisserblad en arm vervangen, jij weet er toch altijd weer een mooi en uitgebreid verhaal van te maken Wilco :thumbs:
     
  13. Leuke update weer. Voor het eerst dat ik dit zie bij een Focus. Op Seat Online had bijna iedereen met een Leon 1M, de achterwisser vervangen door een wisser van een Skoda Fabia.
    Daar was het een heel populaire update. Stond veel netter. Ben benieuwd wat je volgende update gaat worden. Iets met een temperatuurmeter?
     
  14. #934 JW, 20 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 okt 2017
    Vanavond heb ik me maar eens met de 1.6 ECOboost Focus 3 van mijn ouders bezig gehouden.

    Enkele weken geleden belden mijn ouders vanuit Duitsland met de mededeling dat het motorstoringslampje en het lampje op de Start/Stop knop brandden en of ik misschien wist wat het zou kunnen zijn. Gezien het lastig is om op afstand een goede diagnose te stellen heb ik ze uitgelegd hoe ze in het testmenu van de teller (beperkt) foutcodes uit konden lezen. Gezien hier niets bruikbaars uitkwam en de auto verder normaal reed hebben ze toen besloten om er gewoon mee naar huis te rijden.

    Vorige week heb ik de auto dus maar even uitgelezen met mijn VCM2 i.c.m. de Ford IDS diagnosesoftware. Hieruit kwam naar voren dat de brandstofdruk sensor van het lagedrujk brandstofsysteem een open verbinding had (P2542 - Low Pressure Fuel System Sensor Circuit High).

    Na me hier afgelopen week wat verder in te hebben verdiept had ik vanavond de gelegenheid om te proberen dit probleem te vinden en op te lossen.

    De oorzaak van het probleem had ik al snel gevonden:

    [​IMG]

    Deze connector:

    [​IMG]

    Hoort aan deze bedrading vast te zitten.

    Gezien er een klein deel van 1 van de draden ontbreekt en er op een andere draad bijtsporen zichtbaar waren ben ik er vrijwel zeker van dat dit het werk is van een steenmarter.


    Na het probleem te hebben vastgesteld was het tijd om de schade te herstellen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb de draden verbonden met een dunne stootverbinder en de verbinding vervolgens gesoldeerd. Tenslotte zijn de verbindingen geisoleerd met krimpkous en is het geheel weer voorzien van een laag isolatietape en de originele mantel.


    Na alles weer te hebben gemonteerd was het tijd om te kijken of het probleem hiermee was opgelost. Helaas had ik mijn diagnosesysteem niet meegenomen dus heb ik het testmenu van de teller even gebruikt om te constateren dat er geen foutcodes meer aanwezig waren. Het motorstoringslampje bleef echter nog wel branden. Vervolgens heb ik de motor enkele keren gestart en weer uitgezet. Zoals ik al had verwacht ging het motorstoringslampje na de 5e keer starten uit. Het systeem werkt zodanig dat bij niet kritieke fouten het lampje vanzelf uit gaat wanneer de fout 5 keer achter elkaar niet aanwezig is tijdens het starten. Hierbij wordt ook de foutcode gewist uit het geheugen.
     
  15. Mooi opgelost! Maar wat bagger dat dit zomaar stuk gaat? Was de draad ook te kort? Zijn er marters gesignaleerd [emoji85]?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  16. Persoonlijk sta ik er niet zo van te kijken dat de bedrading op deze locatie is doorgebeten. Deze connector is relatief eenvoudig te bereiken in de motorruimte en de bedrading is precies tussen het punt waar de kunststof mantel stopt en de connector doorgebeten.

    1 van de 3 draden was ongeveer 10 mm korter als de andere 2 en vertoonde ook wat meer bijtsporen. Ik heb alle draden op gelijke lengte afgeknipt. Uiteindelijk is de bedrading dus 10 mm korter geworden. De bedrading heeft echter ruim voldoende lengte waardoor dit geen enkel probleem is.

    Ik ben blij dat dit vooralsnog de enige schade aan bedrading en slangen/leidingen lijkt te zijn.


    Het vakantie adres van mijn ouders bevind zich in het midden van Duitsland aan de rand van een flink bos. Dat daar steenmarters leven is een feit.

    Maar eens nadenken oven een vorm van preventie om dit in de toekomst tegen te gaan. Van ultrasoon marterverjagers die onder de motorkap worden gemonteerd zie ik het nut nog niet zo in. Op internet zijn hier wisselende verhalen over te vinden. Persoonlijk ben ik dan ook meer voorstander van het dicht maken van de motorruimte met (RVS) gaas. Binnenkort dus maar eens kijken of dit bij de Focus 3 eenvoudig is te realiseren.
     
  17. Of een bodemplaat van een econetic ? Kunnen ze er sowieso niet meer in.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  18. Zowel mijn eigen 1.0 ECOboost als de 1.6 ECOboost van mijn ouders zijn ECOnetic Technology uitvoeringen. Bij beiden is de motorruimte dus al voorzien van de beschermplaat onder de motorruimte. Bij mijn 1.0 ECOboost is dit zelfs nog iets verder doorgevoerd en is de gehele onderzijde van de auto grotendeels beplaat.

    Deze beplating bied echter geen enkele bescherming tegen steenmarters. Er zitten nog genoeg openingen tussen de beplating en de carrosserie waardoor steenmarters de motorruimte in kunnen.
     
  19. En wat denk je rond de aandrijfassen en de rest van de wielophanging en stuurinrichting is allemaal open in krijg je ook niet dicht lijkt me
     
  20. Mijn pa heeft met succes (Ford dealer) bij verschillende auto’s zo’n alarm geïnstalleerd. Ik ben van mening dat dit een goeie oplossing is.

    Overigens.... 15.000km in 3 jaar? Woon je naast je werk?
     

Deel Deze Pagina