1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Lekkere verhalen allemaal :|

    Hoop dat mijne 1e motor (nu 110.000km) nog even mee gaat. Hou iig regelmatig koelvloeistofpeil in de gaten.
     
  2. Wat lees ik nu? Tóch ook een probleem van de 1.6 Ecoboost? Ik ben destijds (er is hier al ergens een draadje over) met dit verhaal bij Ford geweest en die vertelden mij dat dit probleem sec voor de 1.0 zou gelden?
    De slang die de lekkage veroorzaakt zou bij de mijne van een nieuwer type zijn. Bij eerdere modeljaren was deze slang een kunststof pijp die scheurde, zei men toen.
    Ook de Duitse Ford dealer (waar de auto nu in onderhoud is -veul goeiekopert-) heeft mij verzekert dat mijn 1.6 Ecoboost niet in het bezit is van deze Achilleshiel.

    Je kunt natuurlijk elke dag de motorkap openmaken om het niveau te checken, maar bij een flink lek staat je motor binnen een minuut droog en ga je alsnog de bietenbrug op...

    Hoe zit het nu precies?
     
  3. Vooropgesteld dat de 1.0 ECOboost en de 1.6 ECOboost in de Focus 3 fase 1 prima motoren zijn is en blijft het koelsysteem naar mijn mening een zwak punt.


    Bij zowel de 1.0 ECOboost als de 1.6 ECOboost in de Focus 3 fase 1 is er alleen een koelvloeistof temperatuursensor toegepast. Het is bekend dat plotseling weglekkende koelvloeistof in veel gevallen in motorschade resulteert. Wanneer de koelvloeistof opeens weglekt meet de koelvloeistof temperatuursensor lucht in plaats van koelvloeistof. Lucht geleid de warmte simpelweg veel minder goed als koelvloeistof met als gevolg dat de oplopende motortemperatuur niet of veel te laat wordt opgemerkt. In veel gevallen is het kwaad reeds geschied wanneer de temperatuurmeter in het rood gaat en het temperatuur waarschuwingslampje gaat branden.

    Vanaf de Focus 2 fase 2 zijn zowel de 1.0 ECOboost als de 1.5 ECOboost voorzien van zowel een koelvloeistof temperatuursensor als een cilinderkop temperatuursensor.


    Bij zowel de 1.0 ECOboost als de 1.6 ECOboost in de Focus 3 fase 1 is de koelvloeistof retourslang een bekend probleem. Bij de 1.0 ECOboost is dit probleem erkend en is hiervoor een terugroepactie geweest. Bij de 1.6 ECOboost is dit niet het geval. Bij zowel de 1.0 ECOboost als de 1.6 ECOboost is het ontwerp/materiaal van de koelvloeistofretourslang gewijzigd. Dit zegt echter nog niet alles. Op een Engels forum ben ik al een bericht tegegekomen waarbij een nieuw type slang ook plotseling is gescheurd.

    Daarnaast is de koelvloeistof retourslang niet het enige zwakke punt. Het koelvloeistof reservoir kan na verloop van tijd verkleuringen en (haar)scheuren gaan vertonen. Er zijn hier op het forum verschillende mensen (waaronder ik zelf) die het reservoir vanwege deze reden hebben vervangen. Wanneer verkleuringen/(haar)scheuren niet worden opgemerkt kan het reservoir na verloop van tijd barsten wat als gevolg heeft dat de koelvloeistof snel weglekt.

    Naar mijn mening zorgt de hogere keolvloeistof temperatuur van de 1.0 en 1.6 ECOboost motoren ervoor dat sommige kunststoffen en rubbers snel verouderen. Dit heeft als gevolg dat kunststof/rubber onderdelen van het koelsysteem bovenmatig snel defect kunnen gaan.



    Het feit dat het weglekken van koelvloeistof ertoe leid dat de motor warm loopt en dit te laat (of zelfs helemaal niet) wordt gedetecteerd heeft mij doen besluiten om een systeem te bouwen waarmee het koelvloeistof niveau wordt gemonitord. Hiermee wordt je in een vroegtijdig stadium gewaarschuwd dat de koelvloeistof weglekt en het reservoir droog komt te staan voordat de motor daadwerkelijk warm loopt en er schade op kan treden.

    Buiten de tijd die ik er in stop om een systeem te maken om het koelvloeistof niveau te monitoren zijn de kosten erg laag. Gezien ik op deze manier vrij eenvoudig mogelijke problemen kan voorkomen heb ik dit er graag voor over.
     
  4. Hmmm. Dus alles goed in de gaten houden. Als je die niveaubewaking aan de gang hebt zou ik daar graag meer over te weten willen komen. Zoiets vind ik nuttige aanvullingen!
     
  5. Persoonlijk zou ik de niveau sensor in serie zetten met de koelvloeistof temperatuur. Als de niveau sensor een te laag niveau detecteert open je de verbinding en moet je een fout krijgen. Is verwacht ik veel minder werk dan het werkend krijgen via Can.
     
  6. Dus bij de 1.5 Ecoboost zit er een temperatuursensor in de cylinderkop? Dat is dan voor onze C-Max een zorg minder, maar ik hou het reservoir in de gaten.
     
  7. Overigens is het ontbreken van niveaubewaking wel een stukje verkeerde zuinigheid in mijn ogen. Binnen de VAG groep zit er sinds mensenheugenis al een niveausensor in het reservoir.
     
  8. Vw das auto...

    Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
     
  9. Maar ja hoeveel 1.4TSi motoren zijn er al wel niet kapot gelopen? Of enorm olieverbruik bij de 1.4 en 2.0? Zo is er overal wel wat. Kan je beter je fiets pakken ;)
     
  10. Weet ik niet, er zit nog aardig wat mechanische techniek aan een fiets...
     
  11. Geen haar op m'n hoofd dat ik een VAG product koop van mijn zuur verdiende geld ;).
    Dan kijk ik wel wat vaker naar het reservoir inderdaad.
     
  12. kennelijk worden motoren niet gemaakt zoals vroeger.

    zoals ik eerder zei de max temperatuur die ik in de bergen kreeg met buitentemp van 30+graden was 101 Celsius. op dat moment begon de koelvin te draaien wat direct resulteerde dat het zakte naar 95graden. gemeten waarde via eobd.
    dit zijn geen verkeerde temperaturen.

    lucht is een goeie issolator dat klopt helemaal. maar vergeet niet dat er altijd koelvloeistof zal gaan koken bij je cilinderwand. deze damp komt bij jouw temperatuursensor en meet dit, gevolg hoge temperatuurmeting.

    de motoren die vervangen zijn door gebrek aan koeling, is allemaal de fout geweest van te lang doorrijden. dus snap volkomen de extra sensor kwestie die je wil monteren
    echter veel van de motoren zijn gewoon netjes gemaakt zonder problemen. nieuwe koppakking, kop eventueel nog vlakken en alles terug monteren.

    en ja psa en bmw heeft een geweldige motor 1.6atmosferisch en 1.6thp
    eerste waar vriesplug losschoot zodat alle koelvloeistof in de motor kwam. laatste geld hetzelfde als de tfsi van VAG. kleppen die vervuild raken


    hoe dan ook ben extreem nieuwsgierig naar je sensor montage en meting die eruit komen
     
  13. Alsof ford zo heilig is er is ook genoeg om te doen hoor

    Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
     
  14. Hahah ja duur betalen voor matige betrouwbaarheid en opties.
    TSI, TFSI, dieselblokken, (automaat)bakken etc. heerlijk voor elkaar die betrouwbaarheid.
     
  15. En ford heeft wel alles op orde [emoji106] je moet komiek worden..

    Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
     
  16. [emoji867]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
     
  17. Jongensjongens, wat een gedoe.
    Elk merk heeft zo zijn dingen. Als ik het goed heb, is bij de Ecoboost motoren het koelsysteem het enige aandachtspunt. Vervang ze voor nieuw (slangen en reservoir) en de kans dat je er weer gezeik mee krijgt is klein. Probleem is alleen dat je het niet merkt en het blok er dan dus in één keer mee stopt.
    Een ratelende ketting, olieverbruik en een gare DSG wordt langzaamaan erger en merk je dus op.
    Ik werk bij een VW gerelateerd bedrijf, maar wil privé eigenlijk geen VW/Audi/Seat/Skoda rijden.

    Los van dit alles ben ik wel benieuwd naar het systeempje wat JW gaan maken. Als dat goed werkt, niet te duur is en het er goed uit ziet (alsof het fabrieks-af is) dan kunnen zelfs dealers dit gaan inbouwen, om zo te voorkomen dat ze gezeik krijgen dat er wéér een blok moet worden vervangen.
     
  18. #919 JW, 10 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2017
    Afgelopen week heb ik met behulp van een Arduino Nano en CANbus shield een CANbus sniffer gebouwd om de CANbus data te kunnen uitlezen. Hierbij maak ik gebruik van het CANHacker programma. Met dit programma en de juiste code voor de Arduino is het behoorlijk eenvoudig om de berichten op het CANbus netwerk uit te lezen en eventueel berichten over het CANbus netwerk te versturen.

    Gezien het in eerste instantie mijn opzet is om met de teller te communiceren heb ik me vooralsnog op het MS-CANbus netwerk geconcentreerd. Tijdens het uitlezen krijg je de volgende berichten vanaf het CANbus netwerk:

    ID_____ DLC____Data
    020_____8______03 C0 00 00 80 00 00 00
    030_____8______00 00 00 01 10 68 81 20
    03A_____8______82 83 00 02 80 00 00 00
    040_____8______6F EB 40 FF BE 00 80 00
    060_____8______24 00 00 00 00 00 00 00
    070_____8______00 98 04 80 00 F4 E8 10
    080_____8______77 03 06 3D D9 06 03 82

    Dit is overigens slechts een klein deel van alle berichten die over het MS-CANbus netwerk worden verstuurd.

    Vervolgens heb ik op de keukentafel mijn oude teller met klein monochroom display aangesloten op de Arduino met CANbus shield en heb ik het geheel voorzien van spanning d.m.v. een 12 Volt voeding.

    De Focus 3 teller is permanent voorzien van spanning en heeft geen geschakelde plus meer waarmee de teller wordt ingeschakeld. Wanneer je dus spanning op de teller zet schakelt deze dus niet in. De teller schakelt pas in wanneer deze via het CANbus netwerk het juiste bericht ontvangt. Om de teller dus buiten de auto in te kunnen schakelen moest ik dus eerst het juiste CANbus commando achterhalen. Dit bleek gelukkig vrij eenvoudig te zijn. Echter nadat de teller was ingeschakeld kreeg ik meteen alle mogelijke foutmeldingen en waarschuwingslampjes. Dit is normaal gezien alleen het commando om de teller in te schakelen aanwezig was en de rest van de CANbus berichten ontbrak.

    Vervolgens ben ik de overige CANbus berichten die ik had uitgelezen van het MS-CANbus systeem stuk voor stuk naar de teller gaan verzenden om te kijken wat het effect hiervan was. Hierdoor heb ik de commando's van de volgende functies al kunnen achterhalen:

    Airbag waarschuwingslampje.
    ESP waarschuwingslampje.
    Remsysteem/handrem waarschuwingslampje.
    Accuspanning waarschuwingslampje.
    Motorstoring waarschuwingslampje.
    Oliedruk waarschuwingslampje.
    Melding motorstoring.
    Melding remvloeistof niveau.
    Toerenteller.
    Gordel waarschuwingslampje.

    Deze functies kan ik in de testopstelling dus aan/uitschakelen door de juiste CANbus berichten naar de teller te verzenden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor de oplettenden. Deze fase 1 teller is voorzien van fase 2 software en heeft dus de 2e boardcomputer functie en het dimmen van de instrumentenverlichting gebeurt vanuit een menu in de teller.


    [​IMG]

    Om tijdens het testen de boardcomputer functies te kunnen bedienen en eventuele foutmeldingen weg te kunnen drukken heb ik een printplaatje gemaakt met drukknoppen en de benodigde weerstandschakeling waarbij elke drukknop een andere weerstand heeft.
     

Deel Deze Pagina