1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aanschaffen Focus station 05/06

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dionysius, 25 sep 2014.

  1. Hallo mensen, ik zit er aan te denken een :focus2: station uit 05/06 aan te schaffen. Nu heb ik al de thread gelezen met waar je op moet letten en waar de zwaktepunten zitten, maar zijn er nog zaken in het bijzonder waarbij ik bij dit type op moet letten.

    Ook zit ik een beetje met de KM stand. Er staan er maar weinig die minder dan een ton gelopen hebben en anders is de prijs giga hoog. Wat is een gezonde KM stand? Ik zelf wil altijd onder de 150k blijven.

    Tips zijn welkom!
     
  2. een auto kopen blijft helaas een gok....alsof je holland casino naar binnen gaat (mijn persoonlijke mening) :)

    Maar ik denk dat 150.000 prima kan. Kijk alleen of er volledige onderhoudshistorie bij zit. Dat is al meer vertrouwd
     
  3. Ondanks de kilometerstand heb je ook te maken met de leeftijd (zeker met naar verhouding weinig kilometers). Afhankelijk van het type motor moet bij 8 of 10 jaar ook de distributieriem en/of multiriem worden vervangen.

    Een volledige onderhoudshistorie is wel een pré.
     
  4. Volgens mij is het vaak zo dat bij een Focus van deze leeftijd met een KM-stand rond de 140K / 150K de reden dat hij er staat is om dat de distributieriem (binnenkort) vervangen moet worden.

    Je kan proberen dit uit te onderhandelen met de verkoper, zodat deze vervangen wordt dan wel je een (dikke) korting ontvangt.
     

  5. Over welke motor hebben we het? Dat is de belangrijkste vraag.

    Verder kun je er van op aan dat vanaf 100.000km de remmen en banden vaak vervangen moeten worden. Schokbrekers en dan zeker de achterste schokbrekers van een wagon hebben het fijne wel gehad rond de 150.000km. Wil niet zeggen dat ze slecht zijn, maar is wel een controle punt. Maar over het algemeen schrik ik niet zo van 150.000km of meer.
    Staat van de auto (en dus ook onderhoud) is belangrijker dan de kilometerstand. Een auto met 250.000km snelweg kilomterers kan heel wat beter zijn dan een auto die maar 50.000km heeft gereden, maar niet verder kwam dan de stad.
     
  6. Mee eens. Ik heb eerder dit jaar een Focus gekocht met 137k op de teller en wil er in totaal zo'n 160k km mee rijden. Ik ben wel een hoop geld kwijt geraakt met een hardnekkig probleem. Verder tikten nieuwe banden, schokbrekers, airco condenser, distributieriem+pomp en achterveren behoorlijk aan. Ik zie bij mij auto ook nog wat roest bij de wielkasten achter dus daar wil ik ook nog wat aan doen.
     
  7. #7 McGyver, 25 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 sep 2014
    De 1.4 is een te zwak motortje voor de Wagon, een 1.6 is minimaal. Kijk bij voorkeur naar een 1.8 of 2.0. Let er bij de 1.8 flexifuel op dat deze vaker om een olie wissel vraagt.
    De Ambiente, Trend en Champion zijn de basis uitvoeringen, vaak te herkennen aan het ontbreken van de mistlampen. Een First Edition, Futura, Rally Edition, Titanium of Ghia (ook in die volg orde) zitten beter in de opties.
     
  8. Bedankt voor alle reacties! Even ter aanvulling ik ben op zoek naar een 1.6 of 1.8 met de mistlampen in de bumper en de zilveren afdekplaat rondom de radio enz. Is er net 1 aan mijn neus voorbij gegaan waarbij de distributieriem net was vervangen en met een erg scherpe prijs :(
     
  9. #9 Don van der Deijl, 25 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 sep 2014
    Klopt van die dempers achter, mijn wagon heeft 275 k gelopen en ze zijn achter gewoon niet goed. Heel hinderlijk niet maar in snel bochtenwerk absoluut merkbaar.
    Onderhoudsboekje zegt geen BARST. Koppeling was vervangen bij mij alleen waren ze vergeten er genoeg olie in terug te doen waardoor ik met een kapotte bak kwam te zitten. De airco was ook door een specialist hersteld, helaas heb ik daar geen foto,s van. Maar goed als je een beetje kan sleutelen dan valt het allemaal wel mee. 150 k is volgens mij ook de stand dat de bobine zijn beste tijd heeft gehad, niet het duurste maar je moet er maar mee komen te staan. Wat betreft de prijs valt er niets over te zeggen. Het blijft een tweede hands auto en wat al eerder is gezegd een auto met 3 ton op de teller kan door juist gebruik en onderhoud beter zijn dan eentje met de helft op de teller.
    Let met name op roest, niet dat de focus daar nu zo,n last van heeft maar roest is lastig en lelijk en als je niet kan lassen kan het nog flink in de papieren lopen ook wanneer er een stuk dorpel of bodem ingelast moet worden.
     
  10. De schokdempers vervangen kan ik beslist aanraden. Een wereld van verschil!
     
  11. Stel dat ik een proefrit ga maken, waar kan ik slechte achterschokbrekers aan herkennen?
     
  12. #12 nctnico, 26 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 sep 2014
    Tever inveren van de achterkant en nadeinen. Verder rijdt het gewoon niet prettig. De auto deint op en neer over oneffenheden en het stuurt een beetje vaag. Als ze aan de voorkant heel erg versleten zijn dan kun je de voorwielen voelen stuiteren in het stuur.
    Maar als vuistregel kun je aannemen dat schokbrekers na 150k km wel versleten zijn. Mijn Ford is de vierde auto met dat euvel. Bij de mijne waren bovendien de achterveren ingezakt dus moesten er aan de achterkant ook nog nieuwe veren onder.
     
  13. Zijn de veren/dempers bij de station Rally editie het zelfde als andere modellen? Want ik kan mij niet echt herken in wat hier boven staat (De auto deint op en neer over oneffenheden en het stuurt een beetje vaag).

    Vindt hem voor een station juist erg scherp sturen maar meningen kunnen verschillen.
     
  14. De Rally Edition is gebaseerd op de Futura. De First Edition / Futura (deze uitvoeringen zijn wat opties betreft gelijk) en de Titanium zijn standaard voorzien van de sportieve wielophanging. De sportieve wielophanging is 10 mm lager (andere veren en dempers) en wat stugger als de standaard wielophanging wat een positieve invloed heeft op de wegligging.

    Desondanks zal het ook bij de sportieve wielophanging goed merkbaar zijn als de dempers versleten zijn. Echter in de meeste gevallen treed de slijtage van de dempers geleidelijk op waardoor je het niet direct merkt. Er zijn genoeg mensen die pas merken dat de dempers (al een tijdje) aan vervanging toe waren nadat ze zijn vervangen.
     
  15. Kleine kanttekening. Bij de Titanium is de sportieve wielophanging een optie tegen meerprijs en bij de drie andere genoemde uitvoeringen standaard.
     
  16. Klopt! Mijn collega Mark [MENTION=8610]UutGrunn[/MENTION] heeft ook een Titanium. Als ik naast 'm geparkeerd sta, is mijn auto echt lager. En daar had ik een foto van, maar dat kan ik niet terug vinden.
     
  17. Ik ga morgen bij een Futura 2005 met 140k op de teller kijken...
     
  18. Deal is rond :cheer: ben meteen ff zo'n Volvo afdekkap aan het regelen, want pas geleden zijn dus de bougiekabels enz vervangen om het welbekende lekkage probleem, jammer dat ze het bij de dealer dan ook niet voor een volgende keer proberen te voorkomen, want dat is volgens mij niet gebeurt...

    Hij gaat nog even voor de APK en dan kan ik hem ophalen!
     
  19. Dat is na vier dagen snel gegaan. Gefeliciteerd met de :focus2: Wagon :D
     
  20. Vaag sturen door versleten/ mindere achterdempers valt mee. Deinen, doorhangen bij belading en bij gas los in de bocht het omgooien van de kont zijn wel tekenen van slechte achterdempers, zeker bij een wagon.

    Wanneer de kont je inhaalt, dan weet je wel zeker dat een paar nwe dempers geen overbodige luxe is. En zoals JW ook aangeeft, je gaat het verschil pas echt merken als je nieuwe dempers plaatst.

    Bij een wagon zijn de achterdempers kleiner dan die van de hatchback, ondanks dat de wagon meer gewicht op de achteras heeft. Met als gevolg dat zeker bij een wagon de achterste dempers sneller versleten zijn.
     

Deel Deze Pagina