1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Velgen na poedercoaten of spuiten

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Kludrex, 5 jun 2014.

  1. Ik heb gemerkt dat na het spuiten van mijn velgen de gaten waarin de bouten gaan een stuk kleiner zijn geworden door het extra laagje lak. Hierdoor raken de velgen beschadigd als de bouten vast- of los worden gedraaid. Dit is onlangs gebeurd bij de dealer met mijn zwarte velgen :nocheer:. Hierop is het veel meer zichtbaar dan op zilveren velgen...

    Is hier wat aan te doen? Kan hier bvb rekening mee worden gehouden bij het poedercoaten? Ik heb wel gezien dat Gertjan een speciale dop gebruikte voor het vastzetten van m'n velgen. Zijn dit gewoon smallere doppen of dit soort doppen met beschermlaagje?
    http://www.datona.nl/doppenset-met-teflonbescherming.html
     
  2. De doppen die jij bedoelt zijn beter geschikt dan een metalen dop.
    Ze zijn niet smaller maar wel beschermd met een kunststof behuizing.

    En uiteraard het werk met beleid uitvoeren, dus niet met de luchttol de boel aandraaien...
     
  3. Naamgenoot, het vervelende is dat je dat niet altijd zelf in de hand hebt :nocheer:. Ze hebben bij het vervangen van m'n blokken achter, de velgen aardig beschadigd. Lag aan de bouten volgens hen... Ik wil dat in de toekomst voorkomen, ook binnenkort met mijn (zwarte) zomerwielen. Triest dat ik dan voortaan gereedschap moet meegeven zodat de monteur de boel niet sloopt...
     
  4. Als de velg gespoten wordt komen er gewoon extra lagen bij op de velg.
    Poedercoaten doen ze alles eerst stralen en dan opnieuw poedercoaten dus blijft de opening het zelfde.
     
  5. Poedercoaten is dikker, grotere kans dat juist de gaten kleiner worden.
    Meer dan eens meegemaakt dat gepoedercoate velgen op de naaf iets opgeschuurd moesten worden.

    Een goede spuiter zal een velg opschuren en dan dun spuiten.

    Beide hebben z'n voor -en nadelen.
    Poedercoating is sterker, maar bij een echte beschadiging krult het er zo af.
    Spuiten is dunner maar beschadigingen hebben minder snel gevolgen. En spuiten is (vaak) gladder en strakker dan poedercoating.
     
  6. Ik denk dat ik bovengenoemde doppenset ga kopen en het naafgedeelte van de velg ga ik zeker goed controleren als de velgen gepoedercoat zijn... geen zin in onbalans o.i.d.
     
  7. ik had altijd het idee dat het gedeelte waar de wielmoeren de velg raken (dus het conische gedeelte) dat dat beter niet mee gespoten/gecoat kon worden.
    Dit door het warm en koud worden van de verf/coating waardoor de moeren los kunnen gaan zitten.

    Dit zelfde geld voor het vlak waar het wiel de naaf raakt.
     
  8. Ik heb om een gewone lange dop een paar wikkeling tape gedaan.
    De dop met kunstof huls paste maar net in de gaten van mijn velgen, de dop met tape heeft behoorlijk wat meer ruimte en beschadigd de velgen niet.
     
  9. Ik begrijp wat je bedoelt, op die plekken wil je wel het minste extra lak inderdaad. Maar denk dat het wel mee zal vallen. Misschien bouten iets vaster aandraaien? 120 Nm ofzo?
     
  10. Kijk da's ook een oplossing :).
    Maar, dat koffertje waarin die beschermde doppen in zitten is wel heel leuk. Strikkie er omheen en je geeft het aan de monteur die je wielen er af gaat halen ;).
     
  11. Verwacht niet teveel van die doppen van Datona, voor incidenteel gebruik voldoen ze prima. Maar ik zou er niet je complete auto mee uit elkaar halen ;)
     
  12. Focus II is zelfs al 130Nm. ;)
     
  13. Voor lichtmetalen wielen? Ik dacht dat het 110 Nm was ofzo. Met meer dan 130 Nm aandraaien lijkt me niet zo'n goed idee dan...
     
  14. #15 Marco Morello, 6 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jun 2014

    Afhankelijk van de moeren, maar over het algemeen zet je de LM wielen van de Focus II met 130Nm vast. Galaxy is zelfs 135Nm.

    Focus I is dan wel weer 110Nm.

    Idd 130Nm is best veel, echter met beleid gaat het zeker wel goed. Hoe dan ook de wielmoeren niet met de luchttol vastzetten..
    Heb ze wel gezien dat ze de velg kapot draaiden....
     
  15. Ik heb ook die doppen set van datona, doen het prima. Ook op de luchttol
     
  16. Mijn velgen gaan altijd met de luchttol los en vast. Gewoon weten wat je doet, dan komt het altijd wel goed.
     
  17. In jouw geval is dat Nicky die weet wat ie doet.
    De gemiddelde fastfitter heeft geen benul.
     
  18. wel op standje 1 hè ☺.
    En voor de hobby hen ik een electrische slagmoer sleutel.

    En altijd natrekken met de momentsleutel uiteraard.
     
  19. Klopt, of ikzelf.
     

Deel Deze Pagina