1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Chris´ focus 2 wagon 1.8tdci - Bout baksteun geknapt

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door chris92, 30 mrt 2014.

  1. Schijnbaar zwak puntje bij 1.8 TDCI rond de 250.000 km.
    Bij de mijne heb ik deze ook aug 2013 deze mogen vervangen.
    Baalde ook van het feit dat dit alleen als set te verkrijgen is (nieuw dan)
     
  2. Ook bij de 1.6TDCI gaat de turbo intercooler slang regelmatig defect. Ik had onlangs het ook, zelfde sympthoom: veel rook en weinig vermogen. Aanvankelijk vreesde ik voor de verstuivers.

    Leuk om te lezen dat je veel zelf kunt doen en goede hulp hebt!
     
  3. Bij de 1.6 tdci scheurt hij vaak t.h.v. ophangpunt. Zeker bij de niet gemodificeerde slangen.
     
  4. Ik denk dat het niet zozeer aan de specifieke slang ligt (hoewel die wel meestal als eerste gaat als ik het zo lees). Bij de Mondeo van mijn vader gingen de turboslangen ook bij ongeveer 250000 km een voor een lek. Ik vermoed dat het slijtage/leeftijd is van de slangen.
     
  5. Hopelijk blijft het ons bespaard! Ach en anders is het ook geen ramp :P
     
  6. Bij mij was er scheur in de ribbels, in beide slangen (onder en boven). Erg slecht te zien.
     
  7. De nieuwe turboslang heeft z'n vruchten afgeworpen! Sindsdien geen storingslampjes meer en het 'hikje' waar ik het over had is sterk verminderd :thumbs:
     
  8. #28 chris92, 19 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2014
    Vanavond kwam ik erachter dat iets in de motor een ratelend tikkend geluid maakt. Alsof er zich iets ergens los door de motor heen bewoog. Je hoorde het bij de distributiezijde vandaan komen. Ik kon het geluid niet echt plaatsen.

    Aangezien we toch lid zijn van de ANWB, hebben we hun maar gebeld.

    De monteur zei na 5 minuten dat het haast niks anders dan een kapotte waterpomp kan zijn. De schoepjes zijn losgeraakt en die veroorzaken het akelige geluid.

    Dat valt gelukkig mee. Ik had namelijk alweer allemaal rampscenario's in m'n hoofd.:P

    Hopelijk kan het morgen meteen gefixt worden :D

    Hij heeft nu 254.000km gelopen en aangezien de waterpomp niet op de distributie zit, is de kans groot dat dit z'n eerste pomp nog is. Dan mag het ook wel een keer toch?;)
     
  9. Uiteindelijk heb ik dit weekend zelf de waterpomp vervangen. Best nog wel een klusje. Het is uiteindelijk gelukt! Het lager van de oude pomp had redelijk wat speling.

    Helaas was het geluid nog niet over. Baalmomentje...

    Na nader onderzoek blijkt het geluid bij de dynamo vandaan te komen. Of het intern is of dat het de vrijlooppoelie is, is nog niet helemaal duidelijk.

    Ik zal eens proberen een filpmje te uploaden met het geluid..
     
  10. #30 chris92, 26 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 nov 2014
  11. Uiteindelijk het probleem gevonden.. De vrijlooppoelie van de dynamo...

    Helemaal naar z'n grootje. Hij is met de hand heel zwaar rond te draaien. Soms blijft hij zelfs steken.

    [​IMG]
     
  12. Gisteren de tijd gevonden om de boel weer in elkaar te zetten.

    Het was nogal een klus. Zaken die ik allemaal heb moeten (de)monteren zijn de turboslangen, motorsteun, koelvloeistofreservoir, kap voor de distributie, aircopomp, waterpomp (nieuwe gemonteerd), koplamp en nog heel wat kleine dingen.

    Achteraf had ik de dynamo kunnen laten zitten, want alleen de poelie was kapot. De dynamo is nu in ieder geval goed gecheckt. Maar goed, ik ben geen monteur van beroep dus soms moet ik zelf het wiel uitvinden. Aldoende leert men, en ik vind het erg leuk om te doen.

    Nu zit alles weer in elkaar en hij is nu weer stiller dan ooit :dance:

    Hier nog een paar foto's die ik tussendoor geschoten heb

    Nieuwe poelie gemonteerd:


    [​IMG]


    motorsteun gedemonteerd:


    [​IMG]


    Dynamo verwijderd:


    [​IMG]


    aircopomp los:


    [​IMG]


    en de boel weer op z'n plek:


    [​IMG]
     
  13. :thumbs:
    Ik zeg: goed bezig!
     
  14. Netjes gedaan!

    Tijd voor een paar assteuntjes? :mrgreen:
     
  15. Haha, bedankt!

    Assteunen heb ik gewoon liggen, maar ik heb ze niet gebruikt. Ik had al verwacht dat ik daar reacties op zou krijgen:P Eigenlijk terrecht ook... ;)
     
  16. Ik zou eerst de dynamo vervangen hebben, om er vervolgens achter te komen dat het alleen de dynamo poelie is :schater:
    Was wel ff werk zeker.
     
  17. Ja, best wel veel werk. Vooral omdat alles zo volgebouwd is en je er niet goed bij kunt komen.
     
  18. Tijdens het 'avontuur' van de afgelopen weken zijn we er achter gekomen dat de accu erg zwak was. Na 3 koude starts (om de motor te laten draaien zodat verschillende personen het geluid van de kapotte poelie konden horen) was de accu al leeg.

    Daarom preventief maar even een nieuwe accu besteld bij onze oosterburen. Zo weten we zeker dat we de winter goed doorkomen.


    [​IMG]


    Ik verwacht hem volgende week binnen te krijgen.
     

Deel Deze Pagina