1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Instellingen aanpassen met ELM327 interface.

Discussie in 'Electronica' gestart door JW, 7 mrt 2014.

  1. Vandaag de interfaces uit China binnen gekregen en direct de autolocking aangezet met FoCCCus, werkt prima!
    De 2e interface omgesoldeerd maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat ik daarmee kan.
     
  2. Laatste keer was m'n :focus3: ook uitgelezen bij de dealer en toen alles ook weer op 0.
    Heb de tijd voor het uitlezen nog een keer echt getimed: 35 seconden. Had de 1e keer de percentage balk onderin niet gezien, dan duurt wachten erg lang.

    Heb overigens niets aangepast.
     
  3. Ga je de bandenspanningscontrole ook nog activeren?.
    Met de omgesoldeerde (MS-Can) kun je met het programma FORscan ook de componenten uitlezen die op de MS-Can bus zijn aangesloten.
     
  4. Het is me nog niet duidelijk hoe ik dat moet doen.
    Oke, zal eens zoeken.
     
  5. #45 Escortosis, 28 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mrt 2014
    [MENTION=3645]Ron321[/MENTION] op DIT Duitse forum vind je daar iemand de bandenspanning controle al geactiveerd heeft. Mijn Duits is beter dan mijn Russisch of de google translate vertaling er van.

    Mijn Focus moet binnen kort voor z'n eerste beurt wil er voor die tijd zeker nog niets aan wijzigen.
     
  6. Oke thx, zal daar eens gaan lezen.
    Dat vertaalde russisch valt niet mee.
     
  7. HLA en TPMS aangezet.
    HLA lijkt niet te werken en TPMS nog niet getest.
     
  8. HLA (Hill Launch Assist) is bij mij al geactiveerd maar dat zal misschien ook te maken hebben dat er bij af fabriek een trekhaak onder zit.
    Kan me ook niet herinneren dat ik er ooit een actieve melding van heb gezien. Houdt gewoon bij een heuvel van meer dan 5 graden oid de rem even vast op het moment dat je de koppeling laat opkomen. Kun je zelf goed helling trekken dan zal het denk ik ook niet opvallen.
     
  9. Ik stond op een helling en heb de koppeling dermate zachtjes op laten komen waardoor de auto achteruit rolde, vandaar mijn conclusie dat het niet lijkt te werken.
     
  10. Het is ook meer bedoeld om het moment tussen het los laten van de rem en het laten opkomen van de koppeling/het geven van gas op te vangen.

    De HLA is niet bedoeld om als een soort veredelde parkeer rem gezien te worden
     
  11. Vanavond met een Bluetooth elm327 uit China en de focccus software een poging gewaagd om de autolocking en tire pressure meting aan te zetten. Dit is gelukt. Er gebeurt echter een aantal zaken waar je tijdens het uitlezen en wegschrijven wel nerveus van wordt. Ik zal morgen het e.e.a. posten van wat ik tegenkwam.
     
  12. Mooi dat het werkt. binnenkort wil ik ook een interface kopen op tpms aan te zetten. Dit lijkt me erg nuttig voor de veiligheid.

    Is het dus alleen een kwestie van de functie aanzetten in Focccus? en wat hou dat initialiseren van de ABS module in waarover eerder gesproken werd in dit topic?

    Van die autolock functie zie ik het nu niet zo van in. Wel vreemd dat het bij Ford niet door de 'normale' gebruiker geactiveerd kan worden.

    Bij de Peugeot's die ik heb gehad kon je het activeren door de vergrendel-knop op het dashboard drie seconden ingedrukt te houden. Stond ook gewoon in het boekje. Maar gebruikt heb ik het dus niet.
     
  13. Ben wel heel benieuwd naar jou bevindingen. Ik vond de 35 seconden uitlezen ook al spannend met voorbij flitsende meldingen op het dashboard. Kan ze niet meer precies herinneren maar komen wel weer boven als jij jouw ervaringen vandaag post.

    Heb jij de IPC config ook uitgelezen op de stand MS-Can? Bij mij gingen toen de dagteller e.d. Terug naar 0, maar dat had ik ook toen de dealer hem had uitgelezen.
     
  14. Heel simpel te controleren of het wel of niet werkt: op een helling voet op de rem houden, dan loslaten, na 2 of 3 seconden lost de rem en rol je naar achteren / voren. Je krijgt geen melding op het scherm oid dat het systeem actief is. Helling moet wel steil genoeg zijn anders werkt systeem niet.

    De hill launch assist werkt overigens ook als je met de neus omlaag staat en je achteruit de helling op wilt.
     
  15. Ja in weze wel. Je leest eerst de BCM uit. Er verschijnen dan achter elkaar een aantal storings meldingen en het lijkt of de power er even af gaat. De klok reset zich naar 12:00. Zorg er ook voor dat je geen enkele sensor of knopje bediend in de auto, want dan hangt het uitlees proces. Toen dat bij mij gebeurde, sloot ik het programma, contact uit en aan en daarna opnieuw proberen.
    Zodra de BCM is uitgelezen, zijn alle velden die van toepassing zijn in FoCCCus gevuld. De volgende stap is belangrijk, namelijk het opslaan van deze configuratie naar een XML file en deze file veilig stellen. Dit is namelijk je oorspronkelijke configuratie en dus je backup.
    Nu kun je settings gaan aanpassen, maar alleen degene waarvoor de voorzieningen in je auto al aanwezig zijn zoals Automatic Door Locks en Tire Pressure Control (zet op 44. WBL, deze maakt namelijk gebruik van ABS).
    Als je de gewenste settings hebt ingesteld, doe je een Write to BCM. Er zullen weer allerlei meldingen verschijnen net zoals bij het uilezen van BCM.
    Als je Tire Pressure Conrol hebt aangezet heb je nu een aantal fouten, namelijk dat de Bandenspanningsmodule, ESP en ABS een storing hebben.
    Je zal nu via FoCCCus de ABS moeten initialiseren via het Tabblad ABS en dan "Ïnitialize ECU". Daarna contact uit en contact weer aan.
    Het laatste wat nu moet gebeuren is de DTC log resetten, want die staat nu vol met foutmeldingen. Dit kan met FORScan.

    Deze informatie heb ik uit deze handleiding (even door Google translate halen): https://disk.yandex.ru/public/?hash=Z+3UHwGV2hrpy5NjJJq7SC9ubw1yXiGaayk17f2czTg=

    Nee, deze heb ik niet uitgelezen en volgens de maker van FoCCCus hoef je hier in principe niets mee te doen:
    "Config in IPC can in principle not to touch, it is used as a backup just in case you suddenly killed in a config BCM, and the server is unavailable Ford / no internet. Then you can read from the config IPC and pour it into the BCM and the car will go.
    Avtozapiranie included on the ride is not affected by this happen any force majeure IPC save config of your machine.
    This is if you change the unit of the machine so that the native config it does not work, then you should update the backup in the collection tubes.
    And because avtozapiraniya and Scandinavian light, I would not even worry became =)"
    Vertaald vanuit Russisch dus niet als te best Engels.

    Bron: http://translate.google.nl/translat...p://ffclub.ru/topic/294958/jump_760/#comments

    Uiteraard alles op eigen risico he.
     
  16. Mooi dat het bij jou ook gelukt is Dennis.
     
  17. Helling was blijkbaar niet steil genoeg bij de eerste test want vanmiddag werkte het wel.
     
  18. Je kunt hill start assist ook aan/uit zetten in het menu. Als de optie er niet is, staat het blijkbaar niet aangevinkt.

    Maar interessant topic! Eens volgen hoe dit allemaal werkt, misschien nog eens een leuke uitbreiding op m'n Focus.
     
  19. Heb ff gekeken en idd is het nu ook vermeld in het menu.
    Ook de bandenspanningscontrole staat daar nu en je kan daar de huidige "bandenspanning" opslaan als referentiepunt.
     
  20. Versie 0.6 is inmiddels ook te downloaden.
     

Deel Deze Pagina