1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

TURBO valt weg, focus 1.6tdci 109pk 2007

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door kevinfocus, 3 mrt 2014.

  1. Goede dag,

    Ik ben nieuw op dit forum en heb sinds 8-2-2014 een ford focus 1.6tdci 109pk uit 2007 gekocht. Deze is al elke week terug geweest bij de dealer voor garantie i.v.m. een schrapend/piepend geluid dit bleek uit eindelijk de waterpomp te zijn en is dus vervangen samen met distr. riem en multieriem. Dat geluid is dus opgelost.

    Nu zit ik met een turbo die zomaar ineens gek gaat doen.
    Als ik rij dan valt die zomaar weg en slaat dan weer in, bij t weg vallen hoor je de turbo ook afblazen. Dit doet hij gedurende een bepaalde tijd, als ik dan even stop en stationair laat draaien en een keer gas geven hoor je hem ook duidelijk afblazen. Dit hoor ik normaal niet. Als ik dan 5 a 10 min stationair laat draaien is t probleem weer weg en loopt hij weer normaal, onder t rijden is dit heel vervelend omdat ik dan niet eens een vrachtwagen even snel kan inhalen door het gebrek aan vermogen. Ook als ik op cc rij dan merk je goed dat de turbo wel en geen druk geeft en hoor je hem afblazen.

    Eerst dacht ik dat t samen ging met t schoon stoken van de roetfilter wat de wagen om de zoveel km doet, maar dat is niet zo ben ik achter omdat er tussen de laatste 2x nog geen 200km zat.

    Bij de dealer denken ze misschien aan een vacuüm aansturing van de turbo?
    Ik heb er zelf geen verstand van maar ik denk dat als daar een lek zou zijn t altijd moet zijn, of denk ik nu te kort door de bocht?

    Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Of weet iemand hier meer van?

    M.v.gr. Kevin
     
  2. #2 Steven, 3 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mrt 2014
    De 1.6 tdci staat er een beetje om bekend dat de turbo defect kan raken.

    Kijk ook even hier:
    http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=23215

     
  3. bedankt steven!

    Steven bedankt voor de info.

    Mijn focus heeft nu ong. 165dkm gerede en dit probleem heeft ie nu tussen de 2 a 3dkm. Ook is er een fluit toon te horen na dat hij dit voor t eerst deed.

    Ik heb ook via andere wegen info gezocht en krijg vaak te horen dat de turbo vervangen moet worden omdat de schoepen vast zouden zitten (dit zou een kwaal zijn van het soort turbo wat hierop zit)

    Ik heb ook bij iemand anders gelezen dat hij problemen had met de turbo en deze wou laten vervangen met bijbehorende onderdelen als een vacuümpomp en nog wat zaken die werden opgenoemd en dit liep behoorlijk in de kosten (ergens rond de 1500,-euro) met arbeids uren erbij.
     
  4. Controleer de boost solenoid maar eens. Die kunnen verkleven en daardoor dit gedrag veroorzaken.
     
  5. Boost selenoid?

    Wat is/zijn dat? ik heb daar nog nooit van gehoord.

    Alvast bedankt Silver Baron.
     
  6. Update!!!

    Maandag gaan ze eindelijk eens kijken wat er aan de hand is met mijn focus 1.6tdci.

    Ik zeg de turbo! Ook naar aanleiding van de reacties die ik heb gekregen en ook de andere locaties waar ik info heb gezocht/gevraagd. Ik heb ook mensen gesproken die ook soort gelijken problemen hadden met hun wagen (niet persee ford) en daar kwam elke keer weer de turbo naar voren, door vast zittende schoepen of gebroken schoepen of iets in de trant.

    Ik ben benieuwd waar ze bij de dealer mee aankomen zetten aan gezien ze t eerste probleem wat zich voor deed bij de focus lang genoeg heeft gekost, een waterpomp die je hoorde piepen/schrapen en dan eerst de multieriem vervangen want daar zou t aan liggen.
    Leuk garantie, mag allemaal niks kosten voor hun!

    Ik hoop zo dat ze er meteen een een nieuwe turbo op zetten.

    'T lijkt mij namelijk niet normaal dat je continu lucht hoord blazen en een best irritante fluittoon hoord en op willekeurige momenten de turbo in en uit schakeld als je 120km/u rijd.

    Als er nieuwe ontwikkelingen zijn laat ik weer wat weten.

    gr. kevin.
     
  7. De boost selenoid is een elektronische 3 weg klep, die regeld doormiddel van vacuüm hoe wat en wanneer welke klep open moet gaan om turbodruk te leveren.
    Is een kunststof onderdeel die ook regelmatig kapot gaan.

    De slangetjes hiervan zijn ook gevoelig voor scheurtjes.

    Maar goed, ben benieuwd wat het uiteindelijk is en dat het voor je opgelost wordt zodat je weer kunt genieten van de focus :thumbs:

    Suc6 bij de garage
     
  8. [MENTION=14460]kevinfocus[/MENTION]

    En? was het inderdaad de turbo?
     
  9. update!

    De wagen is bij de garage geweest, ik heb hem gister weer op kunnen halen.

    't defect zou liggen aan een vacuum klep die de turbo aanstuur of in elk geval iets wat daarmee temaken heeft.

    Ik ben benieuwd of de haperinge nu verleden tijd blijven.
    Hij pakt nu in elk geval beter op en t vermogen is ook weer beter merkbaar en t blazen wat hij deed is ook weg nu.

    De turbo komt ook soepeler in waardoor t voor t gevoel lijkt dat hij minder heeft, eerst sloeg de turbo vol in net onder de 2000 t/min en drukte die je in een x in je stoel.
    Nu dus lekker comfortabel en geleidelijk vanaf ong. 1500t/min opbouwend.

    Gr. Kevin.
     
  10. Dat is dus de boost selenoid. Als de turbo echt defect was geweest had je überhaupt geen druk meer gehad, ook niet af en toe zoals je aangaf.
     
  11. Update!!!

    Ik heb mijn wagen nu weer voor de 2e dag gebruikt na die van de garage terug is en t peobleem deed zich weer voor. Het valt mij op dat dit probleem tussen de 300 en de 400 km gebeurd, dit was eerst een veel grotere interval.

    Het is dus niet verholpen met t geen gedaan is de vorige keer. Nu gaan.ze bij de garage zelf.met de wagen rijden met de laptop eraan.

    Ik ben dol blij dat dit garantie is, anders koste t me een berg geld! Helaas heb ik sinds de aanschaf van deze wage nog niet kunnen genieten ervan :-(

    Gr kevin.
     
  12. Als ze het dan ook maar netjes oplossen.
    Ik had ook een half jaar bovag garantie en kon om de haverklap teug omdat ze het werk niet goed hadden uitgevoerd (goedkoop).
    Mocht de turbo echt overleden zijn mag je inderdaad van geluk spreken dat je garantie hebt. Echter is er wel een heel protocol voor het vervangen van de turbo en het repareren van de nevenschade.
     
  13. #13 kolere, 14 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mrt 2014
    Hele kleine kans dat dit de turbo zelf is, zijn verkeerder symptomen. Denk eerder aan een egrklep, lekke slang, verstopt brandstoffilter, probleem met roetfilter, raildruksensor etc;)
     
  14. Het slecht en goedkoop oplossen in de garantie periode komt mij ook bekend voor. Zo heb ik ook meerdere malen naar de garage gemoeten om de boel weer goed te krijgen. Ik denk idd dat het ook wat anders is dan de turbo zoals kolere zegt.
     
  15. Bedankt voor de reacties en ideen.
    De egrklep en roetfilter zouden vervangen zijn net voor ik hem kocht.

    Hij maakt ook naar elk voorval meer geluid (ratel geluid).

    Gr kevin.
     
  16. update!

    hey,

    mijn focus is nu al onderhalve week bij de dealer ze zouden iets gevonden hebben, ze hadden het er over dat de roetfilter niet werd schoongebrand (of hoe je dat noemd). ik snap dan niet hoe dit zo'n effect kan hebben op de turbo werking. ze houden de wagen nog even daar om uitgebreid te kunnen testen en er zeker van te zijn dat t probleem is opgelost.

    kan iemand dit misschien uitleggen?

    gr. kevin.
     
  17. Is het niet zo dat de uitlaatgassen de turbo opspoelen, als het roetfilter dus dicht zit, minder uitlaatgassen en dus spoelt de turbo niet lekker op.
    Volgens mij dan he, verder heb ik er weinig verstand van.
     
  18. #18 kolere, 26 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mrt 2014
    Wie zegt dat het de turbo is? De symptomen duiden op vermogensverlies, een niet goed werkende dpf is een logische verklaring hiervoor (motor kan zijn uitlaatgassen niet meer kwijt). Overigens lijkt mij wel belangrijk dat wordt achterhaald waarom de dpf volloopt, aangezien je meldt dat die vlak voor de aankoop is vervangen. Ook zou ik de olie verversen, aangezien een te vaak regenererende dpf zeer slecht is voor de oliekwaliteit en je uiteindelijk je turbo kan kosten.
     
  19. Ik heb waarschijnlijk dezelfde type+blok. Is het dpf additief bijgevuld? Moet iedere 60k
     
  20. Hey,

    Bedankt voor de uitleg in zo verre.

    De roetfilter zou niet worden schoon gestookt zeide ze, iets met geen verbranding van de extra.diesel die dan in gespoten word zo hoe ze.mij vertelde ?

    Ook rijd hij nogsteeds niet als voorheen, eerst voelde je duidelijk de turbo inkomen en nu niet meer als of er iets alles tegen houd daar en daardoor niet op maximaal vermogen kan komen. Maar ze blijve volhouden bij de dealer dat ie nu goed is?! Ik geloof er helemaal niks van, hij voelt niet t zelfde als voor alle ellende.

    Gr. Kevin.
     

Deel Deze Pagina