Techniek & onderhoud Alles over de techniek en het onderhoud van de Focus.


Reageren
 
Discussietools Weergave
Oud 23 februari 2012, 15:40   #1
kolere
 
Geregistreerd: 9 juli 2007
Locatie: Delft
Berichten: 2.947
Standaard Is mijn turbo versleten?

Omdat ik bezig was met de intercoolerbuis, controleerde ik gelijk de turbo. Nu vond ik de speling tamelijk groot (maar wat is veel voor een leek als ik moeilijk te beoordelen), verder viel mij op dat de wieken van de fan bij de ingang van de turbo zijn ingesleten, hoort dit of moet ik de turbo zo snel mogelijk laten vervangen?

__________________
Ford focus II first edition 1600 TDCI 109 pk, Aquarius Blue januari 2006, 5drs hb

Laatst gewijzigd door kolere; 23 februari 2012 om 15:51
kolere is nu online   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2012, 17:49   #2
antig01
 
antig01's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2009
Naam: Anton
Locatie: Zuid Holland
Leeftijd: 27
Berichten: 2.916
Standaard

Ik vrees inderdaad dat deze turbo versleten is.
Hoewel ik dat aan de hand van de foto niet 100% kan zeggen.
Op een gegeven moment raken de schoepen het huis echt hard, en breekt de as.

Nu kun je nog af met spoelen van het blok, en vervangen van turbo en banjobout/leiding.
antig01 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2012, 02:04   #3
trucker0werner
 
trucker0werner's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2010
Berichten: 1.552
Standaard

als je last hebt van fluitend geluid bij het rijden dan heb je nu de oorzaak ervan gefotografeerd
spelling kan ik niet voelen vanaf hier maar als je iets voelt kun je even door dealer naar laten kijken om te vragen als de spelling teveel is

maar als je zelf zegt dat je het veel vindt en ik deze foto zie
dan denk ik dat dealer hetzelfde zou zeggen

ik heb nog nooit door dit probleem gebroken as gezien
wel kan het zo zijn dat de schade steeds erger wordt

verder zie ik geen olie in het huis zitten en dat samen met de spelling die je hebt en de schade
kan het zo zijn dat olietoevoer minimaal is waardoor de lagers zijn ingesleten en de spelling ook is gekomen

om de laatste rede is het beste hier optijd mee werk van maken
je kunt de onderste rubbere slang losnemen, tevens van alle verstuivers de stekkers losnemen
zodat hij niet aanslaat, er komen dan wel storing van in, bij deze motoren nooit stekker bij lopende motor afhalen ivm dan verstuiver blijft hangen en kapot is
de slang eronder is je olieretour, bakje eronder en kijken hoeveel bij startende motor olie door de turbo heen gaat.
je moet dan zelfde straaltje zien dan als je een waterkraan rond de kwart tot half open zet, dan zit je ongeveer goed



om terug te komen op je vraag
is mijn turbo versleten
kort gezegt ja
is het ernstig waardoor je niet doorkan rijden is niet te zeggen ivm de spelling die erop zit en olie doorvoer niet bekend is
trucker0werner is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2012, 09:26   #4
kolere
 
Geregistreerd: 9 juli 2007
Locatie: Delft
Berichten: 2.947
Standaard

Olie stond er genoeg in. Ik heb dit even weggehaald omdat anders mijn mobiel onder de olie zou zitten. Ik rijd maandag even langs Anton, dan kan hij de speling controleren. Ik hoor geen fluitend geluid. Enige wat ik de laatste maand opmerk is niet volledig soepel uit rijden in zijn 2 van 2000tpm naar 1500tpm. Nou moet ik wel zeggen dit is echt minimaal, ik denk dat veel mensen het niet eens zouden opmerken. Toch was dit voorheen soepeler (alsof ik mijn rem om de 2 sec heel licht indruk). Voor de rest trekt die vloeiend door tot 4000 tpm en merk is geen vermogensverlies, tot maandag zal ik er iig even wat rustiger mee omgaan.

Maandag zal ik het resultaat wel melden, bij dit blok kan je er beter maar snel bij zijn!
__________________
Ford focus II first edition 1600 TDCI 109 pk, Aquarius Blue januari 2006, 5drs hb
kolere is nu online   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2012, 10:44   #5
dutchguy
 
dutchguy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 september 2007
Berichten: 4.189
Standaard

Het is lastig beoordelen op basis van een foto; maar ik zou deze turbo waarschijnlijk vervangen ja.
__________________
dutchguy is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2012, 11:33   #6
kolere
 
Geregistreerd: 9 juli 2007
Locatie: Delft
Berichten: 2.947
Standaard

Mocht de turbo inderdaad versleten zijn, dan zal ik hem natuurlijk laten vervangen. De auto heeft tot op heden geen gebreken, dus lijkt mij dat het de moeite/kosten waard is.

Maandag hoor ik wat de staat van de turbo is, dan besluit ik wat ik doe. Zeker omdat het nog een roetfilterloze diesel is, vind ik het interessant om hem nog even rijdend te houden.
__________________
Ford focus II first edition 1600 TDCI 109 pk, Aquarius Blue januari 2006, 5drs hb
kolere is nu online   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2012, 21:21   #7
speedy
 
Geregistreerd: 28 december 2010
Berichten: 36
Standaard

@trucker0werner Kan je nadien de stekkers terugsteken en starten zonder foutmelding? De vriendin hare ziet er juist hetzelfde uit. Blokje heeft 75.000km gelopen.
__________________
1.8tdci 158pk 406Nm torque
speedy is offline   Met citaat reageren
Oud 25 februari 2012, 22:59   #8
MikeTheBike
 
MikeTheBike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2010
Berichten: 50
Standaard

hoeveel km's heeft je auto / turbo gelopen ?
MikeTheBike is offline   Met citaat reageren
Oud 26 februari 2012, 00:16   #9
kolere
 
Geregistreerd: 9 juli 2007
Locatie: Delft
Berichten: 2.947
Standaard

Ik weet het niet precies. Geloof 180.000km, zal morgen is kijken.
__________________
Ford focus II first edition 1600 TDCI 109 pk, Aquarius Blue januari 2006, 5drs hb
kolere is nu online   Met citaat reageren
Reageren



Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2014 DragonByte Technologies Ltd.