Dutchguy's Mondeo RS

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door dutchguy, 21 nov 2013.

  1. #481 dutchguy, 30 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 okt 2014
    Blijkbaar heb jij je eigen bronnen en ervaringen omtrend Volvo motoren icm lpg/flashlube.
    Ik kan alleen zeggen dat ik me niet vinden in jouw conclusie(s) over het flashlube systeem en ingesleten klepzittingen.
    Daarnaast heb ik voor onder de 500 euro een cylinderkop gereviseerd met speciale klepzittingen.

    Het zijn juist de uitlaatkleppen die het hardste (kunnen) slijten door lpg.
    Je voegt de flashlube toe aan het inlaatspruitstuk........ Het is een stroperige substantie die zogenaamd meeverbrand moet worden om als een soort loodvervanger op de geopende klepzitting moet plakken.
    Voordat het meegevoerd wordt door de inlaatkleppen staat er al een behoorlijke laag onder het kleppendeksel.
    Ik hoop voor je dat je een systeem hebt dat doseert per cylinder, want anders lekt het spul ook alleen in de middelste cylinder.
    Het originele systeem heeft slechts 1 indruip punt, waardoor het hele plenum vol loopt. Lekker voor je vacuum systeem en tankdampafzuiging. :mrgreen:

    Ik snap dat je veel geld uitgegeven hebt aan een installatie, maar daar ben ik niet automatisch mee overtuigd ;)
     
  2. Ik wil je echt niet overtuigen hoor, dat is niet mijn bedoeling.

    Er worden helaas te veel onwaarheden over LPG verteld, dat is jammer. Geld dus ook weer voor dit systeem. Ja het is mijn werk om mensen iets van auto's te leren, kan ik ook niet aan doen, maar wil mensen wel het juiste leren. :D

    Dat systeem wat jij beschrijft wordt door Vialle niet meer geproduceerd, wel nog door Prins dacht ik. Je heb nog maar 2 types. Een vacuum geregelde (wordt per cylinder aangezogen > functioneert matig) en een elektronische, wordt door de ecu aangestuurt, en spuit ook direct per cylinder in maar doet dit veel nauwkeuriger. Maar veel te saai en theoretisch verhaal...

    En los daarvan staat dat ik ieder z'n eigen ding respecteer hoor.

    Alleen deze Volvo motor is NIET geschikt voor LPG zonder klep bescherm middel. En ik ken mijn Volvo bronnen goed.
    Nu zul je er normaal gesproken de eerste 100dkm wel mee doorkomen hoor. (zou voor mij 1,5 jaar rijden zijn. dat is omgerekend €60 aan klepsmeermiddel, en €500 voor de installatie, nou daar gaat krijg ik m'n kop niet voor eraf gehaald en opnieuw opgebouwd :schater:)

    Ben jij trouwens al op de rollenbank geweest? Heb je een meeting met en zonder LPG gedaan?
     
  3. Ja heb een meting laten doen bij Verhoeven.
    Had meer vermogen op lpg.
    Dat kan nog beter als de software voor lpg aangepast gaat worden.
     
  4. Kijk dat is positief.

    Wat had je aan pk's en Koppel als ik vragen mag?
     
  5.  
  6. En de zeeën van ruimte in de mondeo is ook ideaal :)

     
  7. Ik heb de kosten vergeleken met m'n focus 1 diesel.
    Heel grofweg gezegd betaal ik ongeveer hetzelfde voor de kilometers.
    Ik reed ongeveer 1:16 met m'n diesel, met een dieselprijs van rond de 1,40
    Met de mondeo 1:8 met een lpg prijs van rond de 70 cent.

    Gewicht van de focus was lager, maar vanwege de diesel tax ben ik ongeveer hetzelfde kwijt aan belasting.

    Dus zo kan je er ook naar kijken ;)
    Situaties kunnen natuurlijk wel verschillen van persoon tot persoon.
     
  8. #488 Kuga-RS, 3 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 nov 2014
    de combinatie van deze zittingen, kleppen en stoters wordt door volvo sinds 1999 gemaakt. ok, je moet een keer kleppen stellen en als het nodig is een keer een paar zittingen zetten. Aan de andere kant is ook op 100% benzine na 200.000 toch het fijne van de klepspeling af, zijn de kleprubbertjes en uitlaatspruitstuk pakking al lang niet dicht meer en moet je mogelijk ook al nokkenas keerringen doen. koppakking en paar bouten is het werk ook niet echt meer dan. Even een paar nieuwe zittingen en klepgeleiders (ding is toch bij revisie bedrijf en je zit voor zeker 200.000 probleemloos.

    Lees de flashlube en aanverwante testen maar eens echt goed. ze laten allemaal een de zittingen inslaan en dan gaan ze die zooi toevoegen. Natuurlijk slaat ie dan minder in, het aanleg vlak is al groter geworden door het eerder inslaan, er is dus veel minder kracht per mm2 en tegelijkertijd door het groter aanlegvlak meet warmte afdracht van de klep.
    Wat betreft volvo motoren en LPG geschiktheid; vanmiddag nog even een nieuw dampgasfilter in een 2002 V70 gezet, 385.000 km achter de kiezen. BRC dampgas injectie. 1e kop en nog geen kleppen hoeven stellen. Er lopen er meer, veel meer.

    Volvo's met LPG problemen zijn meestal de modellen die voorzien zijn van een necam systeem met een plunjer en trapezium poorten. die poorten gaan onderin dichtzitten waardoor de zaak "scheef"gaat lopen. Arm lopen op enkele cilinders en dus meet lambdasonde teveel zuurstof. gevolg: ECU moet er meer LPG in doen. De cilinders die wel goed liepen gaan te rijk lopen en de EGT gaat in die cilinders sky-hi. Te rijk op LPG (lambda <0,92) is zinloos en leid tot hoge EGT's en teveel verbruik. Is tegelijk de meest gemaakte tuningsfout mbt LPG wagens.
     
  9. Helaas ben je toch deels fout geïnformeerd. De 2.5T motoren na 2004 hebben allemaal zachte zittingen en andere kleppen dan de eerdere modellen en de oude vertrouwende 2.3 en 2.4 5 cilinders...

    Deze lijken op de 2.5T maar zijn toch echt anders.

    Laten we zeggen dat ieder zijn eigen ervaring heeft. Heb meerdere volvo's gehad met meer dan 400dkm op de klok op gas. En de ene Volvo motor is er beter voor geschikt dan de andere. Zelfs de importeur van Volvo Nederland heeft de 2.5t (en nog een paar andere motoren) op de 'zwarte' lijst staan wbt ombouw op gas. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat het niet kan, maar zal Volvo niet voor niks aangeven denk ik...

    Overigens is Ford daar helemaal niet goed in, zelfs de flexifuel modellen (die juist zeer geschikt zouden moeten zijn voor bouw naar gas) die halen 100dkm maar moeizaam zonder kop revisie.
     
  10. #490 dutchguy, 5 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 nov 2014
    Volgens mij mist er iemand de essentie van het verhaal.
    Al zitten er klepzittingen van camembert in, maakt me niets uit.
    Voor de totale kosten van een klepsmeersysteem monteer ik ook een aangepaste kop.

    Toch grappig dat in je advertentie van je ST225 (en de inbegrepen Volvo motor) aanprijst als een goede lpg auto.... want het is immers een oerdegelijk Volvo blok.
    Vervolgens ga je hier staan verkondigen dat zo'n motor 'zelfs door de importeur op de zwarte lijst staat' :schater:
    Ik zie de logica niet, maar dat zal wel aan mij liggen :nutkick:

    Ja.. Mááár..... Daar zit flashlube op!.....
    Toch mooi dat mensen nog in sprookjes geloven.
     
  11. Mooie bak! En de titel smaakt naar meer. De XR 5 is een beest!

    Groet Flip En maak er wat moois van want je hebt een goede basis!
     
  12. #492 dutchguy, 7 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2014
    Projectaankondiging

    Het begon allemaal met een uitspraak van Marco ( [MENTION=13852]Kuga-RS[/MENTION]):
    "Je weet het nog niet, maar die van jou wordt ook nog wel omgebouwd"...
    Dit had ik eerst maar genegeerd tegen (zoals we nu gaan zien) beter weten in ;)

    Dus hier is hij dan! :cool: De Project aankondiging van de motor upgrade :rock:

    Het verzamelen begon al wat eerder in het jaar, ergens eind april als ik me niet vergis. Het eerste wat binnen kwam was een set RS nokkenassen:
    [​IMG]

    Via een kennis op het forum kwam ik aan een setje 440cc RS injectoren:
    [​IMG]

    De luchtinlaat is uiteraard ook aan de beurt. Hiervoor had ik bedacht dat een box van een 2.2 tdci wel mooi zou passen. Er gaat een filter in met bijna dezelfde maat als die van een RS. Ook het formaat van de box zelf komt redelijk overeen met die van een RS500/mountune luchtbox.
    Qua plaatsing was het nog even 'interessant', want er zat een vacuumpomp op de plek waar de box moet komen. Zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen is dit probleem opgelost. De box ze;f past prima, want de 2.2 tdci heeft namelijk dezelfde m66 versnellingsbak van Volvo.
    [​IMG]
    De sproeier vulhals moet verzet worden, die zit namelijk in de weg:
    [​IMG]


    In de zomer had ik op Ford Fair al een mooie Airtec intercooler gescored (en gemonteerd).
    Tevens heb ik toen voor een mooi bedrag een RS ecu houder gekocht;
    [​IMG]


    Kort na de Ford Fair vakantie kwam een praktisch nieuwe K16 turbo op mijn weg:
    (daar heb ik zeker een maand droog brood voor moeten eten :mrgreen: )
    [​IMG]
    Compleet met leidingen:
    [​IMG]

    En als je dan toch zo lekker bezig bent.... Stop er dan meteen een paar andere zuigers en drijfstangen in. 'Toevallig' had [MENTION=13852]Kuga-RS[/MENTION] nog een setje liggen :bouncer:
    Na nog wat poetswerk ziet dat er dan ongeveer zo uit:
    [​IMG]

    De belangrijkste zaken compleet denk je dan..... :schater:
    Nieuwe zuigers en drijfstangen betekent uiteraard dat de kop er af gaat.
    En automatisch monteer je dan een nieuwe d-riem.
    [​IMG]
    Uiteraard compleet met waterpomp en omdat het koelwater er toch af moet meteen maar een nieuwe thermostaat (met pakkingen):
    [​IMG]

    Een setje kopbouten heb ik bijna letterlijk gestolen van eBay.
    Zoals je kan zien niet origineel van Ford/Volvo maar gewoon van Febi. Lijkt me net zo goed en zeker 5x goedkoper.
    [​IMG]

    Koppakking en spruitstuk pakkingen gewoon nieuw van de dealer:
    [​IMG]

    Verder heb ik een hele grote berg met kleinmateriaal binnen gekregen.
    Je bent namelijk best wel veel pakkingen, o-ringen en andere zooi nodig als je blok half uit elkaar gaat. Uiteraard kan je het risico nemen en veel oude terugmonteren.... Maar zo zijn we niet :thumbs:
    Aanschouw ongeveer 400 euro aan kleine plastic zakjes :lol:
    [​IMG]

    Blijven er nog een aantal grote zaken op het lijstje staan:

    - Inlet buis van luchtbox naar turbo.
    - Koppeling
    - Oliekoeler

    De inlet buis was niet bepaald een 'no-brainer'. Ook de te gebruiken luchtmassameter was nog even ter discussie. Na lang zoeken ben ik er achter gekomen dat een standaard lmm (zelfde als de ST225) tot ongeveer max 370~380 pk gaat. Opzich voldoende voor wat ik van plan ben.
    Maar hoe ga ik alles aan elkaar knopen.... De turbo heeft een 71mm aansluiting, de luchtbox heeft een 75~76mm aansluiting. Een standaard lmm heeft 2x 80mm aansluiting.... :nocheer: Niet echt een toffe combinatie.
    Ik ben al een keer aan het passen en meten geweest naar mogelijk opstellingen, maar het was allemaal lastig icm de 80mm lmm.
    De siliconen bochten en verloopjes bestaan wel, maar alles bij elkaar geef je zo 200 euro uit en dan moet het ook nog in een keer passen :witte vlag:

    Dus ik heb besloten om het zo dicht mogelijk bij de RS te houden.
    Een originele crossover buis gaat niet passen ivm de aansluithoek van de luchtbox. Maar een aftermarket buis is redelijk eenvoudig aan te passen.
    Het is uiteindelijk een Spec-R crossover buis geworden icm een originele RS LMM.
    De LMM had ik al eerder binnen gekregen voor een redelijk belachelijk laag bedrag. Maar hey! als ze het er voor verkopen is het mij best :mrgreen:
    Een probleem was nog wel de aansluiting van de crossover naar de turbo.
    De originele rubberen buis is niet los te koop bij Ford, en siliconen is niet goedkoop (en voegt naar mijn idee te weinig toe).
    Gelukkig kon ik via een sloperij nog een buis bemachtigen :cheer:
    [​IMG]
    [​IMG]
    De stekker van de LMM is ook compleet anders en ook nog lastig verkrijgbaar.
    Deze heb ik via een Amerikaanse firma toch goedkoop in de vingers weten te krijgen :schater:

    Dezelfde sloperij van die luchtbuis had ook nog een RS kantelsteun liggen voor aan de versnellingsbak:
    [​IMG]
    De Mondeo heeft standaard 2 'koppelbegrenzers' aan de distributie kant zitten. Er bestaat een groot risico dat die 2 straksniet helemaal berekend zijn op hun taak. Maar gelukkig zit er wel gewoon een gat in het subframe voor een standaard koppelbegrenzer (zoals de meeste Fords hebben).
    Dus met een beetje geluk kan ik deze als 3e steun gaan gebruiken.

    Dan zijn we er nog niet.... want de koppeling stond ook nog op het todo lijstje.
    Deze is inmiddels besteld. Helemaal compleet met vliegwiel, bouten, koppelingsplaat, drukgroep en druklager.
    Uiteraard leveren we geen half werk en heb ik ook het krukas lager al liggen.
    Hij is helaas nog niet geleverd. Hopelijk krijg ik deze week bericht :cool:

    Maar jah... alles ligt er nou toch onderuit en sinterklaas was in het land :sinterklaas:
    En ohh wat heeft hij iets moois meegenomen :thumbs: Part-Box.com had Black Friday Sale en gaf 20% korting op Quaife LSD's :badgrin:
    Aanschouw:
    [​IMG]

    Er zijn zo her en der waarschijnlijk nog wel wat zaken vergeten (of aan het toeval overgelaten)
    De oliekoeler ligt klaar bij Kuga-RS, dus dat komt ook goed.
    De kop gaat er dus af; deze wordt weggebracht naar het revisiebedrijf voor een paar harde uitlaat-klepzetels, just to be sure.
    Verder worden de klepsteelrubbers vervangen en alles verder nagekeken.

    Het doel van het project is niet om er een 400+ pk auto van te maken.
    Dat gaat de turbo niet trekken en de (ja een piekje misschien) en de injectoren zeker niet.
    We gaan gewoon voor een goede koppelrijke mapping ergens tussen de 300 en 350pk , afhankelijk wat de tuner er uit weet te trekken icm mijn wensen.
    Het is de bedoeling dat hij zo veel mogelijk lambda 1 blijft draaien in closed loop. Alle extra brandstof die er normaal gesproken ingespoten wordt voor extra koeling heeft namelijk op lpg alleen maar een averechts effect.
    En met de 440cc RS injectoren houdt het sowieso op bij zo'n max 350~360 pk.

    Dus we gaan het meemaken :cool:
    De planning is om begin komend jaar het plan te voltrekken.
    Voor een verdere technische uitleg kan je een kijkje nemen in het topic van Kuga-RS: http://www.focusclub.nl/forum//showthread.php?t=36065
    Het lijkt me onzinnig om alles voor de 2e keer uit te leggen ;)
     
  13. Haha, het gaat dus om de jacht en niet om het rijden? Herkenbaar:)
     
  14. dit word weer gaaf!!
     
  15. Zeer mooi project Lars.........je gaat er weer iets moois van maken :rock:
     
  16. Ik had er al iets van gehoord , maar nu komt het toch echt tot uitvoering :dance:
    dit is/word een gaaf project :rock:
     
  17. Word wel een dikke sleeper zo zeg [emoji6]
     
  18. Das zeker een gaaf project [emoji106][emoji106][emoji593]
     
  19. Lars: Downpipe niet te vergeten. ;).
     
  20. Flinke berg onderdelen!
    Nu ga je er nog dieper op in
    Eerst Engine swap in de focus.
    En nu Motor ombouwen naar rs specs in de mondeo.
    Afleren zit er niet in he[emoji6]
    Alleen moet de remmerij dan ook niet een slag groter/zwaarder?
    Op past er niets groter onder de mondeo?
    Of heeft de mondeo nu al dezelfde remmerij als een rs?
     

Deel Deze Pagina