1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 305pk Katalisator kapot?

Discussie in 'Performance' gestart door Sbro.nl, 8 feb 2013.

  1. Ik heb die melding ook, komt na wissen elke 2-3 dagen terug en soms sneller. Bij mij kwam ie na een dag flink doorrijden.

    Heb een CO meting gedaan, die zou je ook eens kunnen doen om te zien hoe het zit met je kat efficiency (CO %) en of je lambda sonde voor de kat t goed doet (lambda waarde moet continu rond de 1.000 liggen en zich snel aanpassen aan veranderend toerental). Wel doen bij warme uitlaat.
    Bij mij was lambda in orde, en CO% (net iets) te hoog voor het leuke. Ergo, de cat doet het niet zo goed meer.

    Hopelijk heb jij dat niet, want cat vervangen is geen grap. En ik heb dan een zogenaamde sportcat die wel een en ander moet kunnen verdragen, maar dat valt dus ook niet altijd mee... :( En dan heb ik wel garantie, maar krijg het maar eens zover dat de leverancier toegeeft (of jij aantoont) dat het de cat is en niet olie of siliconen of wat dan ook.
     
  2. Bedankt Kaz voor je info, had het een en ander ook gelezen in jou draadje.

    Net ff bij de garage geweest, even hun mening aangehoord.
    kapotte cat zou idd kunnen, al achte hun eerder een kapotte lambdasensor de boosdoener.
    Ook nieuwe software zou een oplossing kunnen zijn als die er voor de RS is, nou zou de laatste versie erop moeten staan, daar heb ik om gevraagd bij Cosmo de vorige x, kreeg toen alleen geen bevestiging dat het daadwerkelijk gedaan is :nocheer:
    Zal wel niet want ze hebben wel meer niet gedaan waar ik om vroeg :evil:

    Ook moest ik de kabels van de sensoren maar ff controleren op steenmarter beten, dat kan ik iig zelf doen.

    Als dat allemaal in orde was moest ik maar ff een afspraak maken voor een diagnose uitlezing, ook rijdend of de sensoren de juiste waardes uitlezen.
    dat wordt dus gelijk een halve dag vrij nemen om daar bij aanwezig te zijn.

    Wordt weer vervolgd dus......
     
  3. Welcome!

    Steenmarters? Lusten die ook RS sensor kabels? In sommige regio's zal dit wel op de standaard diagnose lijst staan...

    Als je voor diagnose naar de garage gaat doe dan ook een emissie meting erbij, dan weet je of wat de sensoren aangeven matcht met de werkelijk emissie. Kan best zijn dat de 1e lambad sonde (die mengsel regelt) vind dat alles ok is, terwijl dat niet zo is. Dat kan dan de melding geven op de 2e sonde.

    Hopelijk valt het mee...

    Overigens doet de lambda sonde niet veel regeling meer bij volgas, dan neemt je fuel map t over. En bij veel vol gas, en rijke mengsels gaan cats nog wel eens stuk. Ik snap dat niet zo goed, want bij rijk mengsel is alle zuurstof in principe op, dus wat er dan nog in uitlaatsysteem moet gaan gebeuren dat de cat sloopt zou ik niet weten. Beetje benzine kan ie wel tegen volgens mij. Probleem ontstaat dan pas als je van t gas gaat en er eventueel een uitlaatgasmengsel bij komt met overschot aan zuurstof waardoor het overschoot kan verbranden en de temperatuur flink oploopt. Dat zou dan de klappen moeten geven bij van t gas gaan?

    Het goede nieuws is dat je wel gewoon kan rijden met deze melding :)
     
  4. Hier komen die krengen helaas in grote getale voor :nocheer:

    Kwam wel vaker voor zei die.

    Knallen en ploffen doet mijn RS in overvloed bij gas los en ofschakelen, klinkt lekker :rock: maar als dat de cat molt ben ik er niet zo happy mee natuurlijk.
    Mocht het uiteindelijk de cat zijn dan komt er een sportcat (200cells) onder, die zijn ook iets beter voor mijn portemonnee.
    Gelukkig kunnen we er veilig mee doorrijden, in juli moet die voor de APK, dus tegen die tijd moet het wel goed zijn.
     
  5. Dit vond ik ook altijd helemaal geweldig, vooral binnen de bebouwde kom was het zo een heerlijke nekkendraaier:cheer:
     
  6. Er is inmiddels alweer een nieuwe software update. Die is er stilletjes gekomen. CL, geeft kleine veranderingen en enkele geven ook aan dat ze minder pops and bangs hebben.
     
  7. Kan ik met de ELM usb zelf uitlezen welke versie ik heb? en zoja met wel programma?
     
  8. Dat zou wel kunnen inderdaad. Mijn ploft er ook lustig op los met ModX, en binnen 15000km dat ik er mee rij is de cat al aan t overlijden. Is ook een sportcat 200 cell. Dreamscience zegt dat die van hun wel lang meegaat, en anders zou je een echte racecat kunnen overwegen. HJS kwam bovendrijven als goed (maar prijzig) alternatief.
    Als je geen steekproef hebt kun je ook met deze cat (of zonder) door de APK komen... Als je vlak van te voren de foutcode wist is er niets aan de hand, ze lezen alleen je OBD diagnostics uit voor emissie. Zit er geen code in -> goedgekeurd voor emissie. Lekker snel! Zo kun je voor €19,95 een APK keuring doen.
     
  9. Dat gaat niet door, maar want er moet ook gecontroleerd of de zgn readiness tests doorlopen zijn. Deze worden allemaal gereset als je de foutcodes wist. Als de readiness niet allemaal afgerond zijn volgens de tester moet er alsnog een viergasmeting uitgevoerd worden.
     
  10. Dat is niet helemaal waar. Er word ook gekeken of er een afgeronde readiness test aanwezig is, is deze er niet dan word de ouderwetse manier van co meten gebruikt.
    Met het wissen van de storingen word ook de readiness test gewist.
     
  11. Simon; als het toch je cat is. Kun je dan niet "gewoon" een (silenced) de-cat plaatsen en dan voor de APK de goeie kat? Dan kan de RS ploffen en knallen dat het lieve lust is en gaat de kat niet kapot.
     
  12. Er werd tegen mij ook gezegd dat de co-test niet hoefde voor de apk, mits er geen foutcodes opgeslagen zijn. Deze heb ik niet omdat de mod-x map van DS deze niet weergeeft. Dus, hoewel ik een decat heb, krijg ik geen foutcode.

    Moet ik mijn auto dus naar stock terugzetten? Wanneer wordt een readiness uitgevoerd, hoe lang duurt dat en hoe weet ik dat het gebeurd is?
     
  13. http://www.autoadviezen.nl/Readiness_test.htm

    De readiness test word uitgevoerd tijdens rijden en opgeslagen in de PCM, mocht je dus de codes wissen voor de deur van het keuringstation, is ook de readiness test weg en word er een co meting uitgevoerd.
     
  14. #34 Kaz, 12 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 feb 2013
    Ok, misschien is zó vlak van te voren iets te veel van het goede...
    maar over het algemeen komt deze melding pas na enkele 100-en km's weer terug, want ook als je cat etc. goed werkt komt ie wel eens buiten z'n 'normale' efficieny bereik. Dus om te voorkomen dat je bij elke auto om de haverklap een melding krijgt moet er wat tijd overheen gaan voordat ie (terug) komt. Ergo: loophole in huidige APK uitvoering :)
     
  15. mmmm er rammelde daarnet iets midden onder de auto tijdens het verhoogde toerental na een koude start, zou het dan toch..............:nocheer:

    Auto trekt als een beer btw
     
  16. :nocheer:

    Kaltes wetter = turbo wetter :cheer:
     
  17. van het duitse Forum:


    So sah mein 200 Zeller von MTB nach noch nicht mal 2000 km aus !

    [​IMG]
     
  18. Das seht ja richtig nicht gut aus! Hopelijk is het in jouwe niet zo'n rommel....
     
  19. Sorry voor de offtopic, maar die readiness is er dus pas als je de verschillende drive cycles hebt doorgevoerd?

    Zoals hier: http://www.obdii.com/drivecycleford.html

    Dus een paar dagen/100km van tevoren terugzetten naar stock moet voldoende zijn? Kreeg vroeger, zoals Kaz al zegt, om de 500km ofzo een foutmelding.
     
  20. Jep, zoals te lezen is in je link is het zoals het gaat
     

Deel Deze Pagina