nou voelmaatje 0,35 paste door 6 van de 8 kleppen aan de uitlaatkant - en dat terwijl ze max. 0,33 mogen zijn.
krukas blokkeer pin: als dat waar is - hoe kan ik dat dan doen? Waar stop ik die krukas blokkeer pin dan?
Als de handleiding van ford niet duidelijk genoeg is, zou je er dan überhaupt wel aan beginnen? Ik heb je ook al 2x verteld hoe je die krukas bout los moet krijgen: beide wielen op de grond en in de versnelling zetten. Anders moet je een blokkeer gereedschap op de plek van de startmotor schroeven. Die blokkeerpen uit de set is niet voor het losdraaien van die bout!!!
Het enige wat niet duidelijk beschreven staat is hoe je de krukas poelie los moet krijgen... ok, dus dit is een van de manieren om dit te doen. Maar dit is niet de officiele manier of wel? Hoe doen ze het in de garage? ik moet 303-748 hebben zeker - een dikkere bout. Is deze sterk genoeg om de krukas tegen te houden als je de bout gaat losdraaien? en waar is die andere bout dan voor (303-507) die zie ik in het hele verhaal van eTIS nergens staan. Waarom leveren ze die er bij dan?
35mm ging er niet 'soepeltjes' door, ik moest wel een klein beetje duwen. Maar ik hoor ook een luid getik als de motor koud is. Dit getik draait op het toerental van de motor mee. Als de motor warm is, verdwijnt het getik. Ik was geadviseerd om m'n kleppen-speling op te meten. Ben ik het 100% met je eens en daar streef ik ook naar. Wil eerst 100% in detail weten wat ik ga doen en hoe ik het ga doen voordat ik eraan begin.
In de garage zetten ze hem in de versnelling en donderen er een luchttol op. En een beetje cowboy doet het zo: [YOUTUBE]Zybilegox1U[/YOUTUBE] 303-748 schroef je achter in het blok om de timing van de krukas in te stellen. Zo staat het in de handleiding Deze is niet voor het losdraaien van de krukasbout!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 303-507 is voor een andere motor 303-393 is een diesel tool voor het blokkeren van de krukas. deze kan je eventueel gebruiken voor de poelie-bout.
Waar haal je trouwens die 0,33mm vandaan voor de kleppen? Volgens opgave van Ford moet de speling voor de inlaatkleppen tussen 0,17 en 0,23mm zijn De uitlaat kleppen tussen 0,31 en 0,37mm Dat alles bij koude motor
Luchttol heb ik niet wel een zware dopsleutel met verlengde arm, kan het hiermee denk je? En mijn focus is automaat, gewoon in "D" zetten? Waar kan ik 303-748 los kopen in nederland? dat is een langere versie van 303-748? En die gaat in hetzelfde gat?
er zit verschil in de klepspeling van een zetec-e en se. de waarden die ik je opgaf zijn voor de 1.6 zetec-se de 1.4 zetec-se heeft een krappere marge. Voor de overige antwoorden: lezen is een vak ik heb alle info al (meerdere malen) gegeven. Niets persoonlijk; maar ik heb niet de indruk dat dit klusje goed gaat komen
Blij dat iemand vertrouwen in me heeft! ;-) Ik ben ook geen monteur maar ben wel redelijk handig en heb vorige maand een ander probleem opgelost (met succes): http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=28822 Distributie-riem vervangen is natuurlijk een ander verhaal en wat complexer dan mijn vorige 'projectje' maar ik ben er toch vrij zeker van dat het me gaat lukken. Ik geef namelijk niet op en ga ermee door tot ik zeker weet hoe ik iets moet oplossen, op dit moment ben ik er vrij zeker van dat het me gaat lukken op een paar kleine puntjes na die ik probeer duidelijk te krijgen. (1. Het loskrijgen van de krukas poelie, 2. het probleem met motor-getik dat nu blijkbaar niet van m'n kleppen komt) Van het weekend ga ik dus de krukas poelie proberen los te draaien terwijl ik de motor in "1" zet (automaat) met mijn verlengde dopsleutel (geen ratel) (hier heb ik ook de bouten in m'n vorige 'projectje' mee weten los te draaien) Ik denk dat het probleem ook is dat ik informatie van verschillende bronnen lees en dat daardoor gewoon onduidelijkheid bestaat. Ik moet me aan 1 goede bron houden. Heb de "Haynes Workshop Manual" voor mijn type auto besteld en ga ook nog eens wat zaken uit eTIS uitprinten. p.s. het verhaal met het "tikken" ga ik in een nieuwe thread stoppen en deze puur en alleen over de distri. riem houden. dus, dutchguy - geef nog niet op aub - je bent enorm hulpzaam geweest voor me, ik ga ook meer foto's maken van elke stap die ik verder kom, dan wordt dit gelijk een handige referentie voor anderen die hetzelfde willen doen.
Enfin - ik ben nu SlimSjakie trouwens - hier m'n lijst met benodigde Materialen: https://docs.google.com/document/d/1TuO_9rJEr0XUnjZu9CxJIJJl-Wk1ayUW2BSXwTzrIbM/edit (die 1e metalen bar zit dus de verkeerde timing bout bij)
Is de distributieriem van contitech /continental goede kwaliteit? http://www.mister-auto.nl/fl/tandriemset/contitech-ct881k2_g307_a031CT881K2.html?KTypeNr=9640
Gaat niet - ik heb een automaat en als ik hem in 1 zet kan ik de krukas nog gewoon ronddraaien.... Er zitten ook geen 'gaten' in de krukas poelie dus kan ik hem ook niet blokkeren met speciaal gereedshap. Hoe blokkeer ik de krukas ? moet ik het vliegwiel blokkeren? of is er een andere manier?
Anders loop je toch gewoon bij de dealer naar binnen, en vraag je het aan een monteur?? brutaal mens heeft de halve wereld
Dat is prima kwaliteit. Denk zelfs dat dit hetzelfde is als OEM. Deze setjes al meerdere malen geplaatst.
* 'breaker bar' methode ga ik niet doen want daar kan ik de krusas bout mee loskrijgen maar hoe krijg ik hem dan weer vast? enige methode op mijn motor lijkt me het blokkeren van het vliegwiel. Dus heb ik de startmotor verwijderd en het vliegwiel als volgt geblokkeerd: Sterke dopsleutel extensie gebruikt en tussen de 'inkepingen' op het vliegwiel (tussen de bout en de tanden in) geplaatst. Dopsleutel 18 kapot gedraaid. De dopsleutel die ik gebruikt had kwam uit deze set van 'Robusto': Mijn sterkste setje is van 'Draper' maar daar zit maat 18 niet in... helaas. P.s. Haynes Workshop Manual klopt voor geen meter. Krusas poelie is totaal anders dan degene die ik heb. (er staan 3 typen in, alle 3 zijn ze anders dan de mijne). Ook moest ik voor het verwijderen van de startmotor de luchtfilter eruit halen, deze zit aan de achterkant boven recht van de motor en staat totaal niet in verband of in de weg van de startmotor. Onnodig werk dus.
Ik heb veel gehad aan de inhoudelijke reacties in dit topic. De krukasbout is inderdaad een crime, maar we rijden weer. Zie ook dit topic. Erg bedankt, leuk zo'n forum.