Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. Nee, dit is niet mogelijk.

    Je kan alleen de functie dat de knipperlichten 3x knipperen bij het aantikken van de richtingaanwijzerhendel aan of uit zetten (staat standaard aan). Daarnaast kan je nog de tijd instellen dat de richtingaanwijzerhendel aangetikt moet zijn voordat de functie wordt geactiveerd (zo wordt de functie bij het heel kort (of per ongeluk) aantikken van de hendel niet geactiveerd).
     
  2. Tnx voor je snelle reactie JW.
     
  3. #1183 Schroale, 15 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2014
    [MENTION=142]JW[/MENTION] Ik heb het hele topic afgezocht, maar kon niet vinden hoe je veilig een firmware update van de PCM uitvoert. Kun je daar een (korte) how-to van maken? (ik las ook iets over VID-blocks of zoiets?)

    Ik heb de PCM firmware versies hier al wel gevonden.

    Alvast bedankt! :thumbs:

    (Ik heb trouwens een C-Max 1.8 van 2004)
     
  4. Ik heb nu het probleem dat ik mijn beide elm modules heb omgebouwd, zodat ze beide zowel de high als mid speed canbus kunnen lezen, maar een van de twee geeft elke keer no data op de midspeed. Als ik de printplaten onderling ruil dan geeft dezelfde printplaat bij de andere aansluiting hetzelfde probleem, dus aan mijn soldeerkunsten ligt het niet volgens mij. Iemand dit vaker gehad of iemand een idee of dit nog is op te lossen?
     
  5. Is er iemand die mij kan en wil helpen? We krijgen volgende week ipv de rally edition een c-max 1.8 16v titanium van 2010.

    Graag zou ik wat dingen willen laten aanpassen maar durf er zelf niet aan te beginnen en heb er de materialen niet voor. Heb alles eens doorgelezen maar het is net chinees voor me :).

    Ik woon in zuid-limburg. Zijn er mensen die me willen en kunnen helpen?

    Thanx!
     
  6. #1186 rikadoo, 18 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 apr 2014
    Ik heb net even een PCM dump gedaan, is er nog iemand die hier wat mee kan doen? Op een forum oid voor onderzoek? Of staat er belangrijke data in die file? Mijn PCM is: 6M5Y-12A650-AE 08.09.2005

    Overigens als ik kijk op http://civil.iffc.ru/ELMConfig/pcm_frw.htm dan staat er bij de 2.5 225 PCM 6M5Y-12A650-AG 10.10.2007

    Zou dit betekenen dat ik een oudere software versie in de auto heb?

    In de PCM staat ook de eventuele chiptuning toch?
     
  7. Ik wil je met alle plezier helpen maar misschien dat er iemand is die wat dichterbij je zit. Of je moet een stukje willen rijden :)
     

  8. Als het de standaard Ford software betreft heeft het weinig zin om een dump hiervan online te zetten. Wanneer je de versienaam van de firmware weet (wat hier dus het geval is) kan je de originele firmware eenvoudig downloaden.

    In veel gevallen staan in de dump naast de firmware ook de configuratiegegevens van de auto waaronder ook het VIN nummer. Wanneer je de originele firmware van de Motorcraft website download bevat dit bestand alleen de firmware.


    Firmware versie 6M5Y-12A650-AE is inderdaad een oudere versie. 6M5Y-12A650-AG is een nieuwere versie van deze firmware. Mogelijk zijn er nog nieuwere versies maar je moet dan de exacte firmware naam weten om deze te kunnen downloaden.

    Wanneer er chiptuning aanwezig staat dit inderdaad in de PCM. Bij chiptuning is de originele PCM firmware vervangen door een aangepaste firmware. Wanneer je auto dus voorzien is van chiptuning kan je hier met ELMconfig een kopie van maken.
     
  9. #1189 rikadoo, 19 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2014
    Bedankt voor de uitleg. Ik heb de dump uit de PCM gehaald met bestandsnaam PCM_Dump_Calibration_6M5Y-12A650-AE is een .bin bestand van zo`n 2MB. De PCM bevat een chiptuning van Ziptuning. De gegevens die in die dump staan zijn hier nog zoals VIN nummer enzo is dit nog fraudegevoelig als ik deze file online zet? En hoe zit het stel dat ik een originele dump vind met nieuwere firmware waar geen VIN etc inzit hoe is dit dan alsnog goed te krijgen, kan je VIN code erweer in uploaden oid?

    Nu zou ik graag de firmware naar de laatste versie willen updaten, bij de dealer dan, ga liever niet zitten kloten met onbekende files die op internet staan. En dan via Ziptuning vragen of zei vervolgens de tune er weer op willen zetten. Als ze dit doen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Die motorcraft site moet je daar een account hebben om de software te bekijken of is dit alleen geschikt voor dealers.
     

  10. In principe is dit niet fraudegevoelig. Het VIN nummer staat welliswaar in het bestand maar het VIN nummer kan iedereen ook gewoon via de Ford Etis website vinden aan de hand van het kenteken. Daarnaast staat het VIN nummer ook gewoon achter de voorruit vermeld en is voor iedereen zichtbaar.

    De door Ziptuning aangepaste map is gebaseerd op de eerder genoemde versie van de originele firmware. Wanneer je de huidige door Ziptuning aangepaste firmware door de dealer laat updaten naar de nieuwste versie ben je de chiptuning kwijt. Als Ziptuning de tuning er dan weer op zet vermoed ik dat ze dezelfde aangepaste firmware erop zetten als dat er nu opstaat. Hier schiet je dus mijns inziens niets mee op. Ik denk niet dat Ziptuning de nieuwe firmware uitleest en dan op basis hiervan een nieuwe aangepast firmware bestand schrijft.

    Dit is in ieder geval iets om vooraf goed naar te informeren.


    Om van de motorcraft website te downloaden heb je geen account nodig. Je moet alleen wel exact de juiste firmwarenaam weten om de bestanden te kunnen downloaden. Daarnaast zijn de firmware bestanden die op de site van de maker van ELMconfig staan vermeld ook gewoon grotendeels afkomstig vanaf de motorcraft website. Dit zijn exact dezelfde bestanden als die de dealer gebruikt.
     
  11. nog steeds XP vereist??

    Is nog steeds een computer met XP vereist of kan het inmiddels al met Windows Vista, 7 of zelfs 8?
     
  12. #1192 rikadoo, 19 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2014
    Oke ga ik dat eens informeren bij Ziptuning. Stel dat ik het zelf doe zouden er dan nog dingen moeten gebeuren na zo`n update?

    En die site van motorcraft hoe werkt dat want ik kan het niet vinden....

    https://www.motorcraftservice.com/vdirs/retail/default.asp?menuIndex1=1

    Kijk ik bij https://www.motorcraftservice.com/v...asp?pageid=calibration_pub&gutsid=calibration

    staat mijn auto niet tussen 2.5l focus.

    EDIT: https://www.motorcraftservice.com/vdirs/wds/PCMReprogram/DSFM_PCMReprogram.asp?swproduct=IDS dit is het waarschijnlijk.


    Ik heb mijn Surface Pro tablet gebruikt Windows 8.1 werkt prima :) Loopt alleen af en toe vast en crasht het programma maar kan ook aan mij liggen :p
     
  13. #1193 JW, 19 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2014

    ELMconfig werkt probleemloos op de meeste Windows besturingssystemen. Ik heb zelf altijd gebruik gemaakt van Windows 7 64-bit en later Windows 8 64-bit. Ik heb hiermee nooit problemen gehad.



    Via de laatste van je links kan je inderdaad de firmware downloaden. Bij "Calibration Files" voer je de versie/naam van de firmware in en hierna start de download.

    Het updaten van de firmware is op zich relatief eenvoudig. Het is echter niet geheel zonder risico. Wanneer het updaten fout gaat start de motor niet meer en bestaat in het ergste geval de kans dat de PCM onbruikbaar wordt. Je moet dus goed weten waar je aan begint en wat de risico's zijn.

    Ik heb zelf mijn PCM al diverse keren voorzien van andere firmware. Ik heb echter een reserve PCM liggen voor als er iets fout mocht gaan en daarnaast heb ik ook de hardware/software om na het wisselen van de PCM ook het PATS systeem weer programmeren.
     
  14. Idd, dit is het enige wat me weerhoud. Ik heb de auto namelijk wel nodig doordeweeks. Is het ook mogelijk om te downgraden of weet je dit niet? Dus stel dat ik versie AG erin zet (volgens mij de laatste PCM FW voor ST) en stel dat ik de tune erweer op wil dat ik dan zo weer de AE versie erin kan laden.

    Ik bedenk me overigens dat mijn kabel wellicht niet eens kan updaten. Ik heb een sillicon Labs chip erin zitten en ik dacht gelezen te hebben dat dit alleen maar kon met FTDI chip. Wat is jou ervaring met betrekking tot het updaten van een PCM? En hoe zit het met het VIN nummer want je zegt dat deze FW als het ware leeg is zonder VIN, word dit overgenomen uit een andere module? Of moet je dit erin flashen en wat is de kans dat de auto niet start doordat je nog sleutels oid moet inleren of iets moet pairen?

    EDIT: je edit gelezen.
     
  15. Je kan probleemloos naderhand ook weer een oudere firmware versie er op zetten als dit wenselijk is. Je kan dus altijd terug als de andere firmware je niet zou bevallen.

    In eerste instantie was het updaten alleen mogelijk met een interface met FTDI chipset. Sinds enige tijd zijn er echter ook interfaces met Silicon Labs chipset die ook een hogere Baudrate ondersteunen. Eigenlijk is het heel simpel om te bepalen of de interface wel of niet geschikt is. Wanneer de interface niet de benodigde Baudrate ondersteunt zal ELMconfig het uitlezen/updaten van de firmware blokkeren.

    Wanneer je firmware in de PCM laad welke niet voorzien is van configuratie gegevens blijven in principe de originele configuratie gegevens behouden. Mocht dit toch niet het geval zijn kan je de PCM altijd nog handmatig configureren. Het gaat feitelijk maar om een paar instellingen die min of meer voor zich spreken. Normaal gesproken is het niet nodig om naderhand de sleutels opnieuw in te leren of de PCM te pairen met de tellerunit. De enige uitzondering hierop zijn sommige firmware versies van de 1.8 TDCI.
     
  16. Dus in principe zou mijn kabel moeten werken dan, aangezien ik de PCM uitgelezen heb. Nog 1 vraagje, ik heb hem opgeslagen als een .bin bestand, nu zie ik dat de PCM FW file die ik gedownload heb een .PHF bestand is. Kan dit kloppen of heb ik tijdens het uitlezen hem als verkeerde extensie opgeslagen?

    En is er ergens een soort van changelog te vinden over de FW`s?
     
  17. Als de interface geschikt is om de PCM uit te lezen is deze in principe ook geschikt om nieuwe firmware in de PCM te laden.

    ELMconfig kan zowel met PHF, HEX en BIN bestanden overweg. Dit is bij mijn weten voornamelijk om het programma compatible te maken met software die veel chiptuners gebruiken. Deze gebruiken namelijk vaak niet de PHF extensie. Op deze manier kan ELMconfig ook met de aangepaste firmware van veel chiptuners overweg.


    Bij mijn weten is er geen soort van changelog van de verschillende firmware versies waarin de veranderingen/verbeteringen te zien zijn.
     
  18. Oke bedankt voor de uitleg ik weet voldoende denk ik :rock:
     
  19. Thanx! Het is idd een stuk rijden. Zijn er misschien mensen die dichterbij wonen? Anders moet ik aan de dealer vragen maar denk dat die lastig zullen doen daarover?

    Grtz
     
  20. De dealer doet dat 9 van de 10 keer niet
     

Deel Deze Pagina