Temperatuur meter doet vreemd

Discussie in 'Electronica' gestart door sjjo, 12 feb 2012.

  1. Hallo allemaal
    mijn temperatuurmeter van me 1.6 bj 2001 doet raar op de rijksweg.
    in stads verkeer blijft hij keurig op de helft staan (ook tijdens de file wegens sneeuwval 2.5uur lang)
    als de auto de rijksweg op gaat gaat de meter raar doen..(vanaf 100 km/u)
    van het ene moment op het andere springt hij naar 3/4 en daarna in het rood. om vervolgens weer terug te springen naar halverwege.

    hiervoor is de auto meerdere malen bij de (ford)garage geweest, allerhande zaken vervangen maar het gedrag blijft.

    inmiddels ruim 700 euro verder...
    dit is wat de garage heeft gedaan:

    temp sensor vervangen (code F5040463)
    uitgelezen met datalogger. (temp motor is prima in orde ook al geeft het dashboard anders aan..
    by-pass koelvloeistof gemaakt + meerdere slangen vervangen
    CO gecontroleerd
    systeem ontlucht
    thermostaat 74 C vernieuwd (code F1303377)
    compressie gemeten en bougies vervangen (compressie is goed)
    dop radiateur vervangen (code F7370375)
    druktest koelsysteem
    en weer ontlucht
    ruildashboard geprobeerd geen verschil...

    de motor koeling is ieder geval in orde alleen de meter doet gek...

    nu ben ik vandaag wezen rijden met de dagteller in de testmodus zodat de dagteller de graden aan geeft (wist van het bestaan niet af maar dit forum geeft best een hoop info)

    stadsverkeer 98C-103C
    rijksweg 103C-107C

    dan op het moment dat de teller 3/4 springt 114C en dan springt hij het rood in 120C.. dan springt hij weer terug naar halverwege 106C en zo gaat het maar door

    voor alle duidelijkheid, hij heeft nog nooit 109-110-111-112-113 115-116-117-118-119 of 121C aangegeven.

    wie kan mij een goede tip in de juiste richting geven.
    inmiddels ben ik er zeker van de de motor temperatuur gewoon goed blijft alleen blijven je ogen richting die meter gaan tijdens het rijden.. dus het is irritant ...

    best wel een flink verhaal geworden.... maar ik wilde zo duidelijk mogelijk zijn.
     
  2. Misschien dat er dan een probleem zit in de tellerunit zelf. Ik heb hier al vaker een :focus: 1 met tellerunit problemen voorbij zien komen, vaak door oxidatie op de printplaat.
     
  3. hallo rfknol, dank voor je (snelle)reaktie
    de tellerunit heb ik hier los liggen. ook deze unit geeft geen verschil, printplaat ziet eruit als nieuw..
    gaat het singaal vanaf de zender nog ergens anders naar toe dan rechtstreeks naar de tempmeter?
     
  4. Je kunt de dealer is vragen of er een pcm update voor is.
    Heb dit probleem ook bij de focus van mijn zus gehad.
    Niets hielp, en na een pcm update was het weer in orde...
    Succes
     
  5. hoi utpiepke
    dat is een tip... zal binnenkort eens langsrijden en daar specifiek om vragen.
     
  6. Ik weet niet precies hoe het bij de :focus: geregeld is, maar de temperatuursensor is volgens mij aangesloten op de PCM en die stuurt het naar de tellerunit. Of eerst nog naar de GEM als die er nog in zit.
     
  7. net zoiets als dit toevallig??

    [youtube]MTsLvRiqYWI[/youtube]
     
  8. Is dat je eigen Focus Jeroen??? Ook spannend!
     
  9. ja helaas wel, moet mike hem maar een x laten fixen ;)
     
  10. Nee dit lijkt me een ander probleem. Misschien een massa of slecht contact bij jou?
     
  11. Het snel omhoog schieten van de temperatuurmeter doet hij bij mij ook. Niet, zoals je zou verwachten, alles wat tussen de 90 en 120 graden zit ook aangeven maar direct van half naar 3/4. Probleem doet zich bij mij alleen voor als ik de caravan de bergen op rij. Dus lijkt me bij mij een ander probleem, maar wel dat hij doorschiet en niet mooi gelijkmatig.

    De temperaturen die je aangeeft zien er op zich normaal uit. Motor moet wat harder werken op de snelweg dus word hij ook wat warmer.
     
  12. ruildashboard geprobeerd geen verschil...
    Daarmee bedoel je een tellerunit?

    Ik zou sowieso een andere garage proberen, want dit is volgens mij niets meer dan een storing. Ik vind het dan ook vreemd dat ze eerste het koelsysteem gaan aanpassen en doen.

    Ik zou het advies van rfknol volgen en de modules na laten kijken, maar dan wel bij een andere garage.
     
  13. Koelsysteem eerst aanpassen is niet helemaal vreemd. Mijn dealer dacht eerst ook dat het aan het koelsysteem lag. Later is er een softwareupdate uitgevoerd en dat bleek een goede oplossing. Ik heb nu minder last van valse meldingen dat hij oververhit is.
    Misschien dat je dealer daar nog naar kan kijken?
     

  14. Maar als het aan het koelsysteem zou liggen zou de naald toch geleidelijk aan verschuiven en niet verspringen?
     
  15. Het kan zijn dat de thermostaat slecht zou zijn, en dat de sensor wat traag reageerd.
     
  16. Sorry ik bedoelde natuurlijk de teller unit.
     
  17. Heb dit probleempje al zo'n drie jaar (Focus 2001 1.6 Benzine) en gebeurt vaak bij langere ritten in d heuvels/bergen. Een tijdje terug hoorde ik op dit forum over "verborgen" lucht in het koelsysteem. Heb enkele keren na langere rit(warme motor) de draaidop van reservoir voorzichtig opengedraaid (om te ontluchten) en hoorde inderdaad even zachtjes lucht ontsnappen. Toen maanden geen last meer gehad van slingerende temp.meter. vorig jaar 1 keer teruggekomen.. toen weer dop opengedraaid..lucht ontsnapt en tot nu toe stabiele temp.meter....

    gr. Alex
     
  18. Als je dat doet wel even een handdoek of iets anders wat je tegen de vrijkomende stoom beschermt gebruiken!
     
  19. Hallo alex
    bedankt voor je tip, dit ga ik proberen... effe nog een vraagje, die dop eraf draaien deed je dat met draaiende motor of had je hem uitgezet?
    mvg simon
     
  20. Hoi Simon,
    Hoopt dat het bij jou ook helpt. Motor uit/af, uitstappen, klep open en dop voorzichtig los draaien(dop hoeft er niet eens af... je hoort direkt na een beetje lossen de lucht ontsnappen.)
    Had ik 2 of 3 keer gedaan in 1 week tijd ofzo.. nu al 4 maanden geen geslinger meer van de temp.meter...
     

Deel Deze Pagina