Mijn Blauwe Focus RS-II, nieuwtjes

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Sbro.nl, 27 jul 2011.

  1. rs Simon

    Jammer dat het nog niet opgelost is.

    De mijne loopt heel snel naar de 250km,dan duurt het ff en komt sowieso over de 260km.

    Turbo drukmeter komt veel hoger.

    Is het toch de turbo of een slang die vacuum trekt.


    Veel succes.
     
  2. Zou het min of meer eisen en anders de wagen hoe vervelend het ook is daar laten.. als je zelf wat gaat doen heb je weer kans op de melding, u had garantie tot u er zelf aan begon..:nocheer:

    Vervelend verhaal om te lezen, ben blij dat mijn dealer (ondanks dat ik die niet zo hard nodig heb gelukkig!) heel hard mee denkt als het nodig is :)

     
  3. dit is balen man...!!!:nocheer::nocheer: Ik hoop dat de monteur die Ford NL regelt niet zo EIGENWIJS is!! Maar rustig blijven helpt idd het meest. Succes ermee, ik hoop voor je dat het snel opgelost wordt!!
     
  4. pff wat moeizaam zeg. Hopen dat ze snel met DE oplossing komen.
     
  5. Ja dat hoop ik ook, er blijven nog maar een paar onderdelen over waar het aan kan liggen, heb daarnet het Duitse:rs:forum door zitten lezen op advies van riekssti.

    Daar staat heel duidelijk dat er meer :rs: en zijn met dit probleem, en er staan ook oplossingen.
    Helaas zal de monteur er niet aan willen want die heeft zo z'n eigen ideeën, al hebben die nog steeds niet geholpen.
     
  6. #386 Sbro.nl, 22 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2011
    In het Duitse :rs: forum het volgende gevonden:
    Keine volle Leistung mehr ! Nur noch 0,8 Bar Ladedruck !



    Hallo,
    seit gestern hat mein Focus [​IMG] nicht mehr seine volle Leistung. Die Ladedruckanzeige geht nur noch bis max 0,8 Bar. Woran kann es liegen ? Schläuche und Schellen wurden alle überprüft. Schrauben von Kat/Turbo usw sind alle fest. Neuste Software CJ ist drauf. Hatte schonmal jemand Probleme mit dem Unterdruck-Magnetventil am Turbolader ?
    Fehlerspeicher PCM: Turbolader geringe Leistung/Ladedruck zu gering !!

    Uiteindelijk bleek de RECIRCULATION VALVE dus kapot te zijn, zie filmpje

    [youtube]ztZuPoyytTU&feature=player_embedded[/youtube]

    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu rest alleen de vraag zou dit bij mijn :rs: ook aan de hand zijn, klinkt erg aannemelijk namelijk.

     
  7. Als die niet goed functioneert en misschien wel altijd (deels) open staat wordt een deel van de gecomprimeerde lucht min of meer permanent rondgepompt. Das niet zo goed voor je drukopbouw. Zou best kunnen dit...
     
  8. Dit geluid maakt mijn RS dus ook heel erg, blijkt dus volgens het Duitse forum door het ''lekke'' plastic oem onderdeel van Ford te komen

    [youtube]mh8AKssMmDo[/youtube]
     
  9. Simon,
    Dit kan volgens mij goed de oorzaak zijn.

    Elke turbo is voorzien van zo'n klep de zogenaamde wastgate die de uiteindelijke maximale turbodruk bepaald. De turbodruk die een turbo levert is afhankelijk van zijn toerental, hoe hard hij, zeg maar, hij door de uitlaatgassen word aangedreven.

    Jou turbo "mag" maximaal zeg 1.2 bar overdruk leveren, maar die turbo kan bij maximaal toerental en maximale motorbelasting (gasklep vol open) veel meer overdruk leveren. Dat word dan geregeld door de wastegate. Dit is een veerbelaste klep die aan de andere kant de door de turbo opgebouwde druk ziet. Beiden gescheiden door een membraam. Bij geen uitlaatgasdruk houd de veer de wastegate gesloten. Bij zeg 1.2 bar turbodruk, stelt zich dan een evenwicht in, waarbij de wastegate een omloop om de turbo opent die daardoor de turbodruk dan maximaliseert op de gewenste waarde (In het geval van de RS motor dus 1.2 bar of zo). Dat afblazen hoor je ook zo lekker bij turbo auto's bij het bereiken van de maximale turbodruk. Als die wastegate dus kapot is,(zou zo niet 1,2,3 weten wat er dan precies kapot is - Veer gebroken of gerelaxeerd?) gaat hij eerder afblazen en zal de uiteindelijke opgebouwde turbodruk dus te laag zijn........en daardoor ziet de engine ECU die ook, spuit daardoor minder brandstof in ----> vermogen lager !

    Ik kan met bovenstaand verhaal niet echt het piepende geluid uit het filmpje verklaren overigens....

    In ieder geval een idee om richting Ford NL te opperen volgens mij. Moet volgens mij ook niet zo moeilijk zijn om die waste gate te controleren....

    Maar evenzogoed, doorredenerend, zou de turbo zelf dus ook een mankement kunnen hebben (ergens lekkage ?? ..... daarom leek mij de lekkende intercooler ook aannemelijk voor je probleem) waardoor hij niet meer in staat is een maximale druk van 1.2 (en zelf hoger die de wastegate in werking stelt) bereikt maar door een of ander mankement begrensd is op 0.8 bar.

    Beiden (waste gate en turbo) niet zo moeilijk om te vervangen..... maar wel kostbaar, (zeker turbo) maar dat zal jou een zorg zijn gezien de garantie die je nog hebt.
     
  10. #390 Sbro.nl, 23 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2011
    Edward dank voor je duidelijke antw, er zou volgens het forum een membraam (rubberen schijf)gescheurd zijn.
    De aluminium vervanger heeft geen membraam maar een soort ventiel wat je kunt regelen door er verschillende veren in de plaatsen, om de druk te veranderen zeg maar.
    Het is een algemeen onderdeel voor verschillende merken auto en de daarbij horende turbodrukken, vandaar dat je die veren kunt wisselen.

    Prijs van het onderdeel (alu) is zo'n 100euro.

    Als die kapot is dan kan men dat eenvoudig constateren door hem te demonteren, ik weet alleen niet of men hier al naar gekeken heeft.

    Ik zal het wel aangeven bij de garage maar zoals elke x zullen ze het niet van me aannemen vrees ik.

    Turbodruk bij de :rs: mag zo'n 1.4bar zijn en uitschieters naar 1.6 worden ook wel genoemd in het duitse forum.

    Hier nog ff een schematisch plaatje van de werking:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    http://www.part-box.com/images/1575123-8.jpg

    Al zie ik nu dat er dingen door elkaar gehaald worden.

    Het onderdeel waar ik het over had is een dumpvalve
    En de plaatjes hierboven zijn van de wastegate werking
    Het derde plaatje zie de 2 onderdelen op de Turbo van de Focus RS, dat zwarte ding is dus een dumvalve en die zou dus kapot zijn

    Ik snap er ff de ballen meer van:think::shrug: ben ff de weg kwijt in turbo land
     
  11. [​IMG]

    de DV of rec. valve is op het plaatje rechtsboven, het ronde ding met die zwart kunststof "deksel"waar een pijpje aanzit. Waar deze bij de RS zit heb ik je in mijn eerste berichtje van wat ik denk dat het is kunnen zien. Daar staat een foto. Hier zit een veer in die slap kan zijn geworden. Dit geeft hetzelfde resultaat als wat jij hebt.

    Op het plaatje onder, dat alu kleurig ding waar een zwart slangetje aanzit is een actuator. Ook daar zit een veer in en ook die kan slap worden. Als deze slap is dan geeft dit niet de problemen die jij hebt. Dan krijg je fluctuerende boost.

    Zoals ik in mijn eerste berichtje al had aangevem kan het inderdaad de DV (rec. valve) of de Boost valve (solenoid).

    Beide zijn helaas niet te testen.

    Ik kan helaas niet het geluid horen wat je hebt. Vanavond thuis wel. Ik kan je wel al vertellen dat veel turbo's in de RS ook een fluitend geluid maken, dan bedoel ik niet het standaard fluit geluid wat een normale turbo doet. Bij deze zit nog een extra hoog fluit, die je ook kan horen als je stil staat en je gas pedaal ligt beroerd.

    En inderdaad zijn er verschillende DV die een fluittoon produceren.
     
  12. Haha dat kan ik heel goed begrijpen. Zeg ook niet dat ik alles snap.....zeker niet, maar de ondergrond van mijn verhaal is dat er volgens mij 2 mogelijke, laat ik zeggen "hoofdoorzaken" kunnen zijn, nu vaststaat dat de lekkende intercooler niet het probleem was/is.

    1. De turbo word te vroeg afgeblazen, dus voordat hij de maximale turbodruk kan opbouwen. Ik zou hiervoor de wastegate valve verdenken (veer te slap geworden). Maar als ik jou vehaal zo lees zit er bij de RS nog een valve/klep tussen de "Waste gate by pass regulator valve". Weet niet precies wat dat ding doet, maar zou deze ook verdenken

    ie : Plaatje 1 zie je dat inlaatspuitstuk druk rechstreeks met de waste gate valve is verbonden, volgens plaatje 2 (ik neem aan van de RS) zit hier nog die "Waste gate by pass regulator valve"tussen.

    B. De turbo is kapot/versleten/onderdeel stuk waardoor hij ansich niet meer in staat is de maximale turbodruk op te bouwen.

    Dat lijkt mij het meest logisch in ieder geval en kan een denkrichting zijn voor de monteur/expert van Ford NL.

    Beste is natuurlijk dat Ford NL zich zo spoedig mogelijk buigt over je probleem, zelf nadenkt en begint met storringzoeken om je zsm van je probleem af te helepen.

    Succes, ik hoop voor je dat er snel een oplossing komt, en .. de aanhouder wint.
     
  13. Johoo bedankt voor je reaktie,

    Ik weet dat jij die 2 dingen eerder hebt aangegeven en krijg ook steeds meer het gevoel dat je daarin gelijk gaat krijgen, een top diagnose, zo op afstand.

    Was alleen blij dat ik gisteren op het duitse forum een vergelijkbaar probleem tegen kwam, met foto's ter verduidelijking.

    In de DV valve zit een membraam heb ik begrepen en het is dus wel zichtbaar als deze stuk is, kwam er gisteren een foto van tegen, zal hem eens opzoeken vanavond.

    @willem, ik weet wat ik moet doen vanavond, bedankt
     
  14. OK, volledig begrepen nu.
    Hopelijk is is inderdaad iets als de duditse variant, lijkt vrij makkelijk te diagnotiseren en herstellen... en rijd je straks weer snel in de full PK RS
     
  15. Bedankt voor je respons Edward, ik begin nu de werking van de Turbo iig een heel stuk beter te begrijpen.
     
  16. Simon, wanneer ga je de :ford:Dealer weer lastig vallen, of heb je al een afspraak gemaakt voor volgende week?
    Ben ook erg benieuwd of dit het probleem is zoals op de Duitse site is beschreven.
    Nog even en jij hebt meer turbo-kennis dan die fordmonteur:schater:
     
  17. Dealer net gebeld kon zeker wel een week ander halve week duren voordat ford nl wat van zich laat horen:nocheer:
     
  18. pffff.....het houdt niet op hé Simon :nocheer:
    ik zou als ik jou was alle mogelijkheden vwb turbodrukproblemen eens op papier zetten (de meest waarschijnlijke bovenaan natuurlijk) en dit is even aan de dealer/ford NL monteur overhandigen.
    of je zou moeten vermelden dat deze info o.a van div. fora komt weet ik niet (dealers/monteurs zijn niet altijd gecharmeerd van die "amateurs" die er op een forum zitten)
    vervolgens ben ik dan benieuwd of Ford NL dit wel eens serieus wil bekijken, heb nl. begrepen dat ze bij Cosmo daar immuum voor zijn :loco:
    als ze dan eindelijk het euvel gevonden hebben (ik vermoed dat dat ergens boven aan jou lijstje te vinden is) denk ik dat jij een goede positie heb qua onderhandeling hoe dit e.e.a. gecompenseerd wordt naar jou toe.
    jouw kalmte en onderzoek naar een oplossing siert jou zeker richting dealer (al heeft deze IMO daar geen respect voor)
    ik twijfel er niet aan DAT het opgelost wordt, de vraag is alleen WANNEER.
    ik hoop voor jou (en Bianca) dat het toch in een stroomversnelling komt en dat je maar gauw mag genieten van je :rs: zoals die echt behoort te zijn.

    succes met alles, en ik blijf het volgen,
    groet Gerard.
     

Deel Deze Pagina