WAECO MS 50 Cruise control inbouwen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jmjacobs, 12 apr 2011.

  1. #21 scumari, 28 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 okt 2011
    Later het kabeltje doorgeknipt, het bleken 8 pulsen per meter te zijn of in die buurt.
    Het schakelaartje staat op H.
    Op de uitgangen naar de kleppen heb ik LEDs gesoldeerd zodat ik kan zien wat er gebeurd.
    Erg lollig om de sturing werkelijk te zien werken!

    Greetz, Rick
     
  2. Beste mensen,
    Ik ben bezig met het inbouwen van een cruise control in een Focus 1.6 Futura uit mei 2004.
    Mechanisch ben ik nu klaar maar nu elektrisch. Ik loop tegen het probleem op dat ik geen mogelijkheid zie om de draadjes vanuit de motorruimte naar binnen te leiden.
    Heeft iemand van jullie een idee op welke plek ik dit het beste kan doen?

    Ruud
     
  3. #24 thom, 14 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2012
    Er zit in de wielkast aan de bestuurderskant een doorvoergat/stekker.
    welke je kunt gebruiken om de bekabeling door te voeren.
    [​IMG]
    In het onderstaande topic is het goed te zien:
    http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820218255&postcount=338


    Het mooiste is nog de bekabeling allemaal via de orinele doorvoerstekker aan te sluiten en ervoor zorgen dat de LED op het Dashboard ook nog brand: [​IMG]

    Zie ook mijn Topic over het inbouwen van een OEM-Cruisecontrol met gasklepaanpassing in een :focus: 1.6 Futura:
    http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820126242&postcount=86
     
  4. Aan de bestuurderskant, de wielkuip eruit pakken (wiel er af etc.) dan zie je of een dubbele stekker waar je de pinnetjes moet infrutten of een gat boren ter grote je kabel, en hier doorvoeren. Gat moet je wel ff afwerken tegen roesten.
    Gat ter hoogte van de dubbele stekker boren, dan kan er niet veel misschien.

    Naderhand verstandig om het e.e.a. af te kitten tegen lekkage.
     
  5. Omdat ik niet veel kilometers maak met mijn Ford Focus 1,6i 16v Wagon uit 2005 (74kW) maar toch graag het confort van een cruise control wilde hebben heb ik – mede door de informatie uit dit forum – besloten om een Waeco MS50 cruise control in te bouwen. En ik ben daarmee een heel eind gekomen. Bij de functietest / diagnose zoals omschreven in de handleiding bleek alles “stationair” te werken (rem- en koppelingschakelaar, actuator). Bij het proefrijden bleek echter de snelheidsregeling niet te werken.

    Omdat ik in dit forum over de “Waeco MS50 cruise control inbouwen” een tekening zag van een autoradio connector dacht ik het snelheidssignaal op soortgelijke manier te kunnen aftappen. Bij het uitbouwen van mijn Blaupunkt autoradio / cassette combinatie (type RNS4-TP170) kwam ik een andere connector tegen dan in het forum omschreven, en wat ik hierover op het internet kon vinden kwam niet overeen in zoverre dat ik daar geen snelheidssignaal kon vinden. Wel een witte kabel met een groene lijn, maar ik had al het vermoeden dat dit niet het juiste signaal was (toch geprobeerd met het beschreven resultaat).

    https://www.google.nl/search?q=ford+rns4-tp170+aansluiten&rlz=1C1CHIK_nlNL567NL567&espv=210&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=mv0SU7TEOKP_ywPo_4Jo&ved=0CHUQsAQ&biw=1280&bih=899#q=rns4-tp170+connector&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=jtlcxPLn8Q7Q9M%253A%3BryqbK0eu9sOEbM%3Bhttp%253A%252F%252Fobrazki.elektroda.pl%252F6733829900_1365782361.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fposzukaj.elektroda.pl%252Fszukaj%252Cpiny-blaupunkt.html%3B813%3B834

    Mijn vraag:
    • Kan ik ergens anders wel het snelheidssignaal aftappen? Zo ja, aub duidelijk omschrijven waar precies en hoe de juiste kabel te vinden en te herkennen is.
    • Ik kan ook de bijgeleverde sensor monteren: Magne(e)t(en) aan een van beide voorassen en een sensor aan de “vaste wereld”. Aan welke zijde zou ik dat dan het beste kunnen doen? Heeft iemand hier ervaring mee?

    Dank bij voorbaat voor een reactie.

    Mark.
     

  6. Jammer dat die linkt niet meer werkt
    want wou de radio bediening eigenlijk ergens anders voor laten dienen
     
  7. Mark,

    Dat die link niet meer werkt had ik al eerder gemerkt. weet je nog wat er in dat .pdf document stond? Is dat gerelateerd aan het snelheidssignaal?

    Groeten,

    Mark
     
  8. Cruise control werkt.

    Omdat ik niet veel kilometers maak met mijn Ford Focus 1,6i 16v Wagon uit 2005 (74kW) maar toch graag het confort van een cruise control wilde hebben heb ik – mede door de informatie uit de reviews van Conrad en het FordFocus internet forum – besloten om een Waeco Magic Speed cruise control MS 50 aan te schaffen (www.conrad.nl) en in te bouwen.
    Voor het inbouwen van de vacuüm servo unit heb ik een positie gekozen tegen een kunststof goot waarin ik aan de binnenzijde een plaat met 4 draadgaten heb aangebracht. Omdat in de kunststof goot regenwater wordt afgevoerd heb ik e.e.a. aan de binnenzijde met kit afgedicht.

    Voor het monteren van de gaskabel moest ik een luchtfilterslang demonteren om toegang te krijgen. Ik heb de gaskabel van de actuator ingekort om de weerstand van die kabel minimaal te houden en daarna deze kabel aan de gaskabel van de auto bevestigd. Een precisiewerkje maar prima te doen met de meegeleverde onderdelen. Alternatief was om de kabel aan het gaspedaal te bevestigen, ook een optie als je auto geen gaskabel heeft. Maar voor mij bleek dat niet de meest geschikte optie.

    Volgende klus was het aansluiten van het vacuüm. Van de 3 meegeleverde T-stukken bleek er één te passen. Ik heb de vacuüm leiding die naar de rembekrachtiger gaat doorgesneden en daar het T-stuk tussen gezet. Met de meegeleverde slang heb ik vervolgens het vacuüm aan de servo aangesloten.
    Vervolgens moest er een doorgang gevonden worden van de motorruimte naar de cabine. Die bleek er niet te zijn dus heb ik op een geschikte plaats – vlak bij de standaard doorvoer van de gaskabel – met een plaatboor een gat van 10mm geboord en daarin de meegeleverde rubberen doorvoertule aangebracht nadat ik de randen van het gemaakte gat met een antiroestmiddel had behandeld.

    De volgende klus was het aansluiten van de control unit. Bij de Ford Focus heb ik daarvoor aan de bestuurderszijde het onderpaneel weggehaald zodat ik overal goed bij kon. De beide voedingsspanningen (permanent en via het contact) heb ik achter het zekeringenkastje afgetapt. Ik heb de kabelzekering van de permanente voeding verwijderd, ook een zekeringhouder in de permanente voedingslijn aangebracht en ook deze verwijderd, zodat ik e.e.a. kon aansluiten zonder de accu te hoeven loskoppelen. Ik heb ook een aardaansluiting gemaakt op het chassis. Via de eerder gemaakte kabeldoorvoer heb ik de draden voor de actuator naar de motorruimte doorgevoerd en daar aan de actuator aangesloten. Via hetzelfde gat heb ik later ook de snelheid sensor kabel doorgevoerd.

    Daarna was de bedieningsunit aan de beurt. Die kreeg een plek op het dashboard rechts achter het stuur. Handig is dat aan het bedieningspaneel kabeltje de grote connector nog niet is aangebracht. Via een klein gaatje kan je de 4 losse pennetjes door dat doorvoer gaatje steken en vervolgens kan de platte kabel naar de control unit worden doorgetrokken. Door dan de 4 losse pennetjes in het meegeleverde connectorblokje te steken kan je vervolgens de bedieningsunit verbinden met de betreffende connector van de control unit.

    Daarna heb ik de magneet / reedschakelaar op het koppelingspedaal aangebracht en aangesloten. Daarvoor moest de bestaande connector worden afgeknipt en een verbinding gemaakt worden met de bruine draad van de control unit en met de remlichtschakelaar volgens het meegeleverde aansluitschema. Om magneet en reedschakelaar goed op elkaar te kunnen uitrichten heb ik een klein beugeltje moeten maken.

    Als alle bovenstaande werkzaamheden zijn uitgevoerd – het snelheidssignaal is dan nog niet aangesloten – kunnen de zelfdiagnose testen (test A voor alle elektrische onderdelen en test B voor de vacuüm servo) al worden uitgevoerd. Daarvoor heb ik beide zekeringen aangebracht. Bij mij bleken beide testen succesvol afgerond te kunnen worden.

    “Last” en zeker niet “least” (in mijn geval) was het snelheidssignaal aan de beurt. Daarvoor heb ik uiteindelijk 3 opties geprobeerd:
    1. Het leek me het eenvoudigste / handigste om gebruik te maken van een bestaand snelheidssignaal in de cabine, en volgens dit forum zou ik dat signaal bij de autoradio af kunnen tappen. De witte draad met een groene lijn kon ik wel vinden maar die bleek bij mijn BlauPunkt autoradio een andere functie te hebben. Daardoor bleek de cruise control tijdens de 1e proefrit niet te werken. Omdat de LED op de controle unit niet knipperde (zie instructies) wist ik dat de snelheid input niet correct was. Ik kon op Internet ook geen alternatieve kabel / aansluiting in de cabine vinden voor mijn type auto.
    2. In één van de reviews op de Conrad website werd een interessant alternatief omschreven voor het plaatsen van de snelheidssensor die de snelheid (of het motortoerental) moet registreren, namelijk dicht bij een van de bobines (deze auto had voor elke bougie een bobine) zodat deze sensor (spoel) het wisselende magnetisch veld van die bobine kan oppikken. Plaatsing tegen een centrale bobine behoort dan ook tot de mogelijkheden maar dan is de frequentie natuurlijk 4x sneller (bij een 4-cilinder motor). Na wat proberen bleek dit inderdaad te werken – de LED op de controle unit begon te knipperen – en daarom heb ik een beugel gemaakt waarmee ik de sensor vlak bij de bobine kon onderbrengen. Bij de testrit bleek dit wel te werken maar alleen als ik de zwarte draad bij de controle unit doorknipte (zie instructies en later in dit verslag), en dan nog bleek de cruise control pas vanaf 2000 toeren te werken (uiteraard ongeacht de snelheid). In de hoogste versnelling bleek dat net op 80km/u te liggen wat voor die snelheid erg kritisch is. Verder wil je ook bij lagere toerentallen de snelheid constant houden, dus deze optie bleek niet naar volle tevredenheid te werken.
    3. Het aanbrengen van een magneet op een aandrijfas en een sensor in de buurt daarvan bleek uiteindelijk de beste optie. Mijn auto is voorwiel aangedreven dus heb ik één van beide aandrijf assen genomen. De versnellingsbak zit linksvoor waardoor de as die het rechter voorwiel aandrijft langer is waardoor in mijn situatie het aanbrengen van een magneet en het onderbrengen van de sensor het eenvoudigste bleek te zijn. Ik heb met een hydraulische krik en 2 assteunen de voorzijde van de auto in zijn geheel opgekrikt. Op zich kan je volstaan met één voorwiel op te krikken en een wiel te verwijderen. Uit de vele reviews op de Conrad site was me al duidelijk dat voor een “standaard” auto (wieldiameter is in mijn geval 61 cm) het beste één magneet kan worden gemonteerd (er worden er 3 geleverd). In sommige gevallen wordt de optie genoemd om 2 magneten tegen elkaar te plaatsen maar dat lijkt niet altijd goed te werken dus het ik één magneet genomen. Nadat ik een geschikte montagebeugel had gemaakt kon ook de sensor worden geplaatst en aangesloten. Sensor en magneet moeten een paar (3-5) milimeter van elkaar worden gemonteerd, en die afstand moet ook constant blijven en niet door bijvoorbeeld de vering steeds wijzigen. Daarna moest de eerder doorgeknipte zwarte draad bij de control unit weer worden doorverbonden en kon ik aan de testrit beginnen. Voor mij bleek inderdaad één magneet en het doorverbinden / niet doorknippen van de zwarte draad meteen de juiste instelling. De cruise control bleek nu prima te werken, vanaf ca. 40km/u tot in ieder geval 150km/u.
    a. Als je 1 magneet plaatst maar je as blijkt te snel te draaien (kleinere wielen) dan werkt de cruise control al bij (te) lage snelheden (ondergrens < 40km/u) en is de maximum te regelen snelheid (bovengrens) te laag. Bij het rijden van ca. 50km/h zou de LED op de control unit 1 maal per seconde moeten knipperen. Knippert de LED sneller dan krijgt de unit te veel pulsen en moet je een zwarte draad bij de control unit doorknippen (zie instructies).
    b. Na het doorknippen wordt het snelheidsbereik iets meer dan 6x zo hoog en kan de ondergrens weer (veel) te hoog zijn. Dan moet je dus 2 of 3 magneten plaatsen.
    M.b.t. de snelheid sensor bleek optie 3 dus uiteindelijk veruit het beste te werken, wat ook wel logisch is omdat de cruise control hiervoor ook is ontworpen / gemaakt. In eerste instantie leek me het aanbrengen van een magneet en een sensor bewerkelijk en mogelijk ook lastig, maar achteraf is me dat 100% meegevallen. Ook blijkt de stabiliteit van de snelheid erg goed bij gebruik van deze optie. Het verstellen van de schakelaar op de control unit naar L-M-H is dan ook niet kritisch (gevoeligheid voor het inkomende snelheidssignaal). Bij een eventuele volgende installatie zou ik deze optie (magneet + sensor) dan ook meteen kiezen.

    Ik heb ook een aantal foto's gemaakt maar heb even geen mogelijkheid gevonden om die op dit forum te publiceren omdat ik geen URL van die foto's kan maken (kan ze wel uploaden maar dat kan blijkbaar niet in dit forum).
     
  9. de witte draad met groene lijn ligt wel in je dashboard, je hebt achter je climate control paneel / kachel bedieningspaneel de stekkers liggen die in de verloop kabelboom gaan van de travelpilot.

    de wit groene draad vind je hier dus in de kleinste stekker.
     

  10. [MENTION=8200]jmjacobs[/MENTION]

    Heb je nog een foto van hoe je het bij de gasklep hebt gemaakt?

    Frank.
     
  11. #32 Silkroad, 29 jul 2018
    Laatst bewerkt: 29 jul 2018
    Inmiddel rij ik ook met mijn Focus Futura uit 2005 (Focus 1 Fase 2 ?) rond met de hulp van de Waeco 50 Cruise Control. Ronduit geweldig, hoewel ik niet erg veel km's maak zijn het meestal wel langere afstanden die ik rij en dat is niet alleen ontspannend maar ook lekker zuinig.

    Goed, een kleine aanvulling:
    in de klokkenset van het dashboard zit linksonder een symbooltje van de CC zoals die wel bij de 1,8 en 2,0 liter leverbaar was (ik heb een 1,6) en omdat ik geen fan ben van lampjes die het niet doen maar waarvan de functie wel degelijk aanwezig is (ofwel er is een lampje voor de CC in het dashbord maar die doet het niet) heb ik er toch even mee gevochten om het aan de praat te krijgen.

    Los daarvan heb ik de bediening tussen de bestuurdersstoel en de handrem geplaatst, erg mooi vindt ik de bediening überhaupt al niet, en op die plek zie je 'm nauwelijks maar heb je de positie van de bediening wel gelijk onder je vingers als je je hand op de handrem legt --> het ledje echter is door de wang van de stoel (die druk je wat weg als je met je been ertegenaan drukt) totaal niet zichtbaar, nog een reden om het ledje in het dashboard werkend te krijgen.

    Het ledje in het dashboard zit op dezelfde positie als het lampje wat wordt aangegeven op het Duitse forum: http://foka24.de/Focus/Tempomat.html (in de handleiding van de auto wordt die ook vermeld) MAAR LET OP !!!

    Op die site is het een lampje bij mijn Futura is het een ledje, en dat is een belangrijk verschil. een gloeilampje van 1,2W trekt zo'n 100mA terwijl het ledje in de nieuwere klokkensetten (is dat goed Nederlands ?) trekt praktisch niets..
    (Dat ledje loopt via de processor dat de hele klokkenset bestuurd, de CC-draad achterop de stekker verteld aan de processor of die het led aan of uit moet doen, de draad is dus niet direct verbonden met de led.)

    Om uit te sluiten dat er niets geks zou gebeuren heb ik dezelfde draad als op het Duitse forum tevoorschijn getrokken en via een weerstand (van 1K5 Ohm) een keertje aan de +12V aangesloten (led bleef uit) en een keertje aan massa aangesloten: Tadaa het ledje licht op...

    Als we het schema erbij pakken van de bediening van de de Waeco 50 (...http://members.quicknet.nl/scumari/auto/control.pdf) dan is het ledje ervan aangesloten tussen de +12V en een (waarschijnlijk) "opencollector" of "opendrain" aansluiting in het grijze controlkastje van de Waeco 50 en dat loopt via de groene draad --> en toevallig hebben beide (draad dashboard, en draad Waeco) dezelfde polariteit.

    Wat er precies in dat Waeco kastje zit weet ik niet maar wat ik wel redelijk zeker weet (99,98%) is dat die poot GEEN extra 100mA aankan... echter een paar mA's bovenop de ledstroom van 10...15mA (of zelfs nog veel minder... uA's) dat is geen probleem.

    De draad van de stekker op klokkenset heb ik aanvankelijk via die 1K5 Ohm weerstand aan de groene draad gehangen van de Waeco bediening, op contact werkte dat, helaas wilde het ledje in het dashboard nadat ik de motor gestart had niet meer branden dus is de weerstand weggehaald --> het dashboard ledje brand nu mee met het ledje op de Waeco bediening.

    Ten overvloede: als er een ledje in dash zit kan dit maar als er een gloeilampje zit dan kan dit niet --> als er een gloeilampje zit heb je een extra losse transistor nodig met wat weerstanden om die 100mA buiten het Waeco kastje te houden (de kans is groot dat het kastje stuk gaat met die extra 100mA !!!).

    Owja, dank aan alle schrijvende en fotograverende voorgangers, hun hulp was helpfull bij de inbouw.

    Sander..
     

Deel Deze Pagina