(deel)restauratie van de E30 M3

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Kaz, 30 jun 2010.

  1. [​IMG] Lekker bezig
     
  2. Dat zijn geen halve maatregelen :thumbup:
     
  3. Ziet er goed uit!

    Ik heb deze maar verplaatst naar "mijn focus". Daar hoort ie inmiddels meer thuis dan onder "performance" volgens mij ;)

    Wat is nu precies het nut van die weegschalen? Dat stukje snap ik niet helemaal :oops:
     
  4. Bas dank! Daar hoort 'ie inderdaad thuis :)

    Het nut van de weegschalen is om te zorgen dat de gewichtsverdeling zo neutraal mogelijk is, waardoor de auto zich in zowel in linker als rechterbochten zoveel mogelijk gelijk gedraagt. Je kijkt vooral naar de verdeling tussen linksvoor/rechtsachter en rechtsvoor/linksachter (zgn. cross weight). Die twee bij elkaar opgeteld moeten ongeveer 50% zijn, hooguit +/- 1%. Dat is nog niet helemaal voor elkaar.

    Hier http://grassrootsmotorsports.com/articles/understanding-corner-weights/ en hier http://www.suite101.com/content/race-car-suspension-corner-weights-a144465 staat het goed uitgelegd.
     
  5. netjes
    goed bezig!
     
  6. [​IMG]

    Ziet er lekker laag uit :rock: :thumbup:
     


  7. nou michel ik ben geen techneut, maar ik vind deze uitleg prima, zelfs ik snap het ;)
    en voor de rest, supergave update :rock: (ik zal is wat beter opletten als ik weer in den haag ben :) )
     
  8. Haha, nou geen slecht poging tot uitleg dan voor een brakke zondag ;)

    Ik zal ook goed opletten op zwaaiende Focus wagon rijders!

    Verder dank allen. Nu slapen, diep respect voor automonteurs. Ik ben na een dagje sleutelen al gesloopt....
     
  9. Mooi hoor, dat is wel een paar cm lager. Velgen staan nu ook mooi in de kasten
     
  10. idem, heel erg netjes!:thumbs:
     

  11. Echt super dikke wagen.. maar heb je ook een kentekenplaat modificatie gedaan? :D
     
  12. Haha, ja heb een spiegel-kenteken ;)
     
  13. ow... hahahha.. dat is grappig.. dat zag ik nog niet eens.. :D je hebt hem gewoon gespiegeld.

    Ik dacht dat het gewoon begon met JN.. *LOL*

    Maar echt een brute wagen.. !! Complimenten voor je aanpak !
     
  14. Ja, heb 'm gespiegeld. Stonden in ieder geval de neuzen dezelfde kant op :)

    Dank... Ben ook behoorlijk gelukkig met de ST. Erg leuk om te doen dit, beetje jongensdroom he. En straks lekker op het circuit rijden, nog leuker! Altijd al willen doen. Vanavond even proefgereden, en dat is helemaal :) Nog beetje aan de rijhoogte veranderen en wat met de demping experimenteren, maar hij stuurt en remt nu al heel veel beter. En het was al niet verkeerd!
     
  15. Mooie updates hoor! Maar die gewichtsverdeling, hoe kun je dat aanpassen dan? Stoeptegels? :mrgreen:
     
  16. De ST is al zwaar genoeg zo, dus geen stoeptegels, dank u :mrgreen:

    Wat je doet is door middel van de rijhoogte en/of de veervoorspanning (met de dempers op de slapste stand) de gewichtsverdeling aanpassen. Je kunt je wel voorstellen dat als je op een hoek de rijhoogte enigszins aanpast, de wieldruk verandert. Rijhoogte omhoog = wieldruk omhoog en andersom. Tegelijkertijd verandert er bij alle andere 3 wielen ook iets, want het totaal blijft gelijk. Als je rechtsachter de wieldruk opvoert, gaat 'ie linksvoor ook omhoog en op de andere diagonaal dus omlaag. Je verandert net zolang tot de diagonalen ieder 50% zijn, en links/rechts ook zoveel mogelijk.
    Zie het maar als een tafel op vier poten, waar je bierviltjes onder moet stoppen om 'm stabiel te krijgen. Maar nu veren de tafelpoten ook nog eens...
     
  17. Ik snap het verhaal, maar heb er wel een vraagje over:
    Heb je dan op elke band nu 25% staan of leg je meer gewicht naar voren of achter?
     
  18. Aan de gewichtsverdeling tussen voor en achter doe je niet zo heel veel (tenzij je gewicht gaat toevoegen dan wel weghalen. Bij de ST de motor bijvoorbeeld, dat schiet lekker op :mrgreen: ), je probeert 'm alleen zo goed mogelijk (voornamelijk) kruiselings over de auto te verdelen, zodat stuurgedrag in link- en rechts-bochten zoveel mogelijk gelijk wordt.

    Als je naar plaatje hieronder kijkt zie je wel dat de ST heel veel gewicht op de vooras heeft rusten. Er staat iets van 63% op de vooras....



    [​IMG]
     
  19. En dan eindelijk ook aan het Panther black spuiten van lamp kappen en grille delen begonnen :)
    Eerst de kappen gedaan. Liggen nu uit te harden in de zon. Redelijk goed gelukt, 2 runnertjes die ik nog even weg moet werken.

    [​IMG]
     
  20. Netjes, daar word het zkers mooi van.
     

Deel Deze Pagina