koplampen snel kapot

Discussie in 'Exterieur' gestart door geencar, 26 jan 2010.

  1. Mijn Ford Focus van eind 2009 heeft in 4 maanden tijd 3 sets koplampen verstookt.
    In eerste instantie de lampen die Ford meelevert, daarna Osram Cool Blue lampen.
    Ik heb de spanning meerdere dagen gemeten en die is redelijk vast op 14,4 volt met uitschieters naar 15.0 volt. Navraag bij de garage leert dat dit normaal zou zijn. Navraag bij Osram dat dit voor de lampen te hoog is en deze dus snel kapot zullen gaan.
    Is er iemand die dit herkent?
    Is de waarde van 14,4 en hoger idd normaal?
    Zoja, hoe houd ik de koplampen heel?
     
  2. Ik heb dat ook met mijn FoFo uit 2003.
    Ik had er in het begin dure blue visions in, maar dat was na 2x vlak achter elkaar doorbranden ook wel mooi geweest.

    Ze hebben bij mijn auto ook allerlei tests gedaan en daar kwam niets geks uit.

    Mijn oplossing is het op voorraad hebben van een aantal goedkope H7 lampjes van de Halfords.

    Ik heb nog wel zitten denken aan Xenon, maar ik ben er niet zeker van dat dit wel goed gaat, misschien dat iemand dit weet ?
     
  3. Xenon gaat zeker wel goed. Mag tot over de 16 Volt hebben..
    Een spanningsbegrenzer is wellicht een idee..
    Of iets van heavy duty lampen o.i.d?
     
  4. Ik had ook veel kapotte lampen. Toen overgeschakeld op Xenon.
     
  5. Zo erg hadden wij het niet, we sleten de setjes per 8 maand zo ongeveer.
    Maar met xenon heb je wel meer licht ;)
     
  6. FF bij de Opel dealer langsgaan. Die hebben voorschakelweerstandjes op de plank liggen voor bepaalde Opels. Als je deze plaatst heb je normaal gesproken geen last meer van lampen die te snel stuk gaan. De lampen moeten wettelijk kapot gaan, omdat ze feller gaan branden naar mate ze meer spanning te verduren krijgen.
     
  7. Heavy duty's heb ik geprobeerd, gingen na een maand of 3,4 ook dood.

    Misschien toch nog eens xenon proberen. Geven ook nog eens mooier licht :cool:
     
  8. Ik heb van Osram de volgende oplossing gekregen nl het plaatsen van een of meer diodes in de 14,4 volt lijn. Elke diode geeft een spanningsval van 0,6 volt dus met 2 of 3 achter elkaar kom je in de richting van de max 13,2 volt die de Osram lampen verdragen. Iemand hier ervaring mee?
     
  9. 14,4 volt is niet heel gek en moeten de lampjes tegen kunnen. Start je met de lichtknop op auto? Zo ja zou ik daar is mee stoppen. Bij het starten heb je nogal een verschil in de piek en dal waardes en dat vindt de lamp niet leuk. Let op bij het plaatsen, niet het bolletje met je hand aanraken. Op de plek waar de bol vet wordt van je vinger wordt die veel warmer

    Blijft die dan nog lampen vreten zou ik maar een beroep doen op de garantie, die heb je niet voor niks.
     
  10. Heb ik getest, maakt niet uit. Lampen pas aan als de motor loopt, lampen uit voordat de motor uitgaat, maakt geen verschil. Ben benieuwd hoe die oplossing van Opel eruit ziet.
     
  11. Hoe heb je de het aantal volt gecontroleerd? Als rijdend of stationair draaiend. Volgens mij staat het aantal volt ook in het testmenu van de boardcomputer dan kan je het echt tijdens rijden zien. Misschien dat die toch piekt dan zou het de spanningsregelaar kunnen zijn.

    Weerstanden ertussen zetten kan wel helpen maar is toch eigenlijk niet nodig, ik heb nergens last van bijvoorbeeld (philips 30%+ lampen).
     
  12. Ik heb een plug voor de onboard devices (sigarettenaansteker) aangepast en aan een multimeter hangen. Ik zie dus continu wat er voor spanning loopt. Accuspanning voor de start rond de 12 volt, na starten loopt de spanning door naar 14,4 volt met in de opwarmfase pieken van 15 volt. Is de motor eenmaal warm is het redelijk constant op 14,3 -14,4 volt.
     
  13. Ik heb er nu 6000 km een spanningsbegrenzer op de + en - van de accu gemonteerd. Nog geen kapotte lampen gehad. De dynamo moet af en toe flink bijpoten om de te lage accuspanning op te laden. Ik zet hem soms zelfs onder lading om bij te laden.
     
  14. Misschien een domme vraag maar kan je die Xenox lampen gewoon in de reguliere koplampunits monteren ?
     
  15. Bij mij is in 2 weken tijd ook 2 x de rechterkoplamp gesprongen. Hij gaat morgen naar de dealer en zal ze verzoeken er een blik op te werpen :P
     
  16. Een blik werpen op een halogeenlampje. Als ze goed mikken is de lamp zeker kapot.:lol:
    Sorry, ik kon het niet laten.
     
  17. Wat een scheet.....???
     
  18. Goed nieuws, de dealer heeft een oplossing in de vorm van een spanningsverlagingset voor de koplampen. Iedereen met hetzelfde probleem: melden bij dealer/ford
    Tot nu toe is nl de reactie van ford nogal dubieus nl alleen ford lampen gebruiken !

    Ik vraag me overigens wel af wat de gevolgen zijn voor andere apparatuur als radio, tomtom enz. Die zijn bedoeld voor 12 volt.
    Iemand enig idee wat de manuals van ford zeggen over de boordspanning?
     
  19. Ik ben inmiddels aan mijn 2e Focus. Beide hadden hetzelfde probleem. Net als Hansie heb ik enkele jaren geleden orginele xenon erin gezet en probleem is opgelost.
     
  20. Heb ze meteen gemailed, ben benieuwd!
     

Deel Deze Pagina