1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Leuk om weer te volgen Koos.
    Wordt weer mooi.
     
  2. En weer lekker bezig! LIKE!
     
  3. Goed bezig Koos. Heb je nog een beetje plezier van de accutol?

    Groet Flip
     
  4. #1604 uwbuurman, 16 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 aug 2015
    He [MENTION=15046]stflip[/MENTION], daar ben ik ontzettend blij mee! Doet het prima en ligt eigenlijk standaard in de auto.

    [MENTION=43]R@ymond[/MENTION], ja dat lukt erg goed hoor. Beetje te goed, kom deze week wel weer boven de 50 uur, ben ik bang. Maar soms moet het even he? Doe vaak 'S avonds uit het werk vandaan een paar uur door.
     
  5. [MENTION=141]uwbuurman[/MENTION] Als ik zoek op nr. 3131132 icm Bilstein zijn er wel wat hits, oa dat het dempers zijn voor een BMW B6 E21.
     
  6. Klopt hoor, Roelard, dus zijn het b8'en, maar welke? Dat tweede nummer geeft 0 hits.
     
  7. Prachtig Koos, mooi overzicht van de voortgang.

    Bij de eerste foto's dacht ik wel even wat zonde van zo'n mooie schone kale koets...
    Maar het gaat uiteraard om het (rijdend) eindresultaat, een kale koets aan de muur raak je uiteindelijk ook een keer op uitgekeken ;)
     
  8. Een snelle zoektocht op het net laat voor de E21 alleen B4 en B6 dempers zien.
     
  9. Momenteel zijn er wel b8 te koop, maar dat zijn de dunnere voor lichtere versies. De mijne zijn 20 jaar oud en derhalve toen wel leverbaar, b8 sport. Ik laat de achterste reviseren, want niet nieuw verkrijgbaar.
     
  10. Jemig Koos, wat een werk weer! Zeer goed bezig! Diep respect!!!
     
  11. Koos, koos, koos.... wat een werk weer! TOP :thumbs:

    Hoe heb je de patronen van de butumen bepaald, of had je daar soms ook tekeningen van? Ziet er echt heel prof uit en natuurlijk net alsof het zo af fabriek komt (maar dan beter!)

    Ik begrijp dat de auto binnenkort naar het oosten des lands gaat? ;)

    Succes met (deze) laatste loodje :dance:
     
  12. #1612 uwbuurman, 1 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 sep 2015
    Hoi Eric [MENTION=39]focus68[/MENTION], tja, ik heb de oude bitumen er ook uitgehaald, ik heb goed gekeken naar de andere 323i die bijna helemaal kaal is gemaakt en in mijn loods naast deze staat (!) en daarnaast heb ik gewoon gekeken wat de beste indeling is. Per saldo had het nog een tandje mooier gekund, maar ben ik heel tevreden.

    De volgende stap is het aanbrengen van de antisteenslag undercoating, die ik met behulp van de compressor onder de auto en op de dorpels en in de wielkasten spuit. Uiteraard alles zoals affabriek is gedaan. Daar heb ik nog heel wat onderzoek naar gedaan, bij originele en frisse exemplaren. Ik ken een paar van dit type met minder dan 30.000 km op de teller.

    Daarna spuiten en dan maar weer eens opbouwen, maar dan zijn we wel 2016, voordat ik daar aan kan beginnen...
     
  13. Speciaal ''gemaakt'' voor Koos :mrgreen:

    Enjoy the movie............sounds :rock:

    [YOUTUBE]ZXxegCoIOmw[/YOUTUBE]
     
  14. Erg lekker! Wat een collectie, Simon!
     
  15. De binnenkant van de auto is voorzien van antidreunmatten, dus nu is de buitenkant aan de beurt. Ik heb de auto eerst omhoog gebracht, de bok eronder vandaan gehaald en de contactvlakken met de bok nageschuurd en nogmaals in de epoxy gezet. Gewoon voor mijn geruststelling.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna ben ik aan de slag gegaan met de antisteenslag. Daarvoor heb ik Dinitrol 448 gebruikt. Een antisteenslag undercoating, op waterbasis. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de niet watergedragen variant van motip dampt deze niet uit, waardoor de laag mooi egaal opdroogt. Bij dikkere lagen kunnen er uitdampgaatjes ontstaan in die van motip. Anyway, eerst alles goed afplakken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De achterzijde is ernstig lastig, want waar komt de naad? Meten op auto’s in originele staat leerde me dat BMW ook maar wat heeft aangerommeld. Soms op 1 auto twee verschillende maten. Dus ik heb een keuze gemaakt, wat mij goed lijkt en wat evenwichtig overkomt. 50mm vanaf de naad in het plaatwerk.

    [​IMG]

    Vervolgens een mooie spuitcabine gebouwd… :bag

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het resultaat is buitengewoon bevredigend.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. #1616 uwbuurman, 7 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 sep 2015
    Omdat de cas nu helemaal klaar is voor de spuiter ben ik aan de slag gegaan met de rest van de onderdelen die gespoten moeten worden.

    De motorkap: heeft wat kleine deukjes en een beetje roest op de bekende plek bij de luchtroosters.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De kofferklep: Die is in goede staat, maar de gaatjes waar het typeplaatje in hoort, staan me niet aan. Ze lijken niet erg recht en goed geboord.

    [​IMG]

    Nader onderzoek laat een gek rondje zien in de lak.

    [​IMG]

    Even porren en er is een extra gaatje dat domweg te laag zit. Had ik al gezegd dat deze auto mij blijft verbazen?

    [​IMG]

    Een ander gaatje blijft nog al uitgeboord te zijn.

    [​IMG]

    Kaal geschuurd, waarna er duidelijk bleek dat er oude roest onder zit. *zucht* Roest. Uiteindelijk heb ik ze ontroest en dichtgelast.

    [​IMG]

    De boutjes en schroefjes voor motorkap, kofferklep en voorspatborden en nog wat klein grut dat in kleur moet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De kofferklep met de torsiestangen voor kap en klep en de dikke stang van de motorkap.

    [​IMG]

    Mijn vers gestraalde keienvanger en kofferklepscharnieren

    [​IMG]

    Toen alles gereed was, kon de hele bende op transport. Dus de trailer maar weer gehaald en de e21 erop geknoopt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En bij de spuiter, Gert jan, die ook het dak heeft omgelast in 2012.

    [​IMG]
     
  17. Nu de auto van huis is, heb ik de ruimte om eens aan de slag te gaan met losse onderdelen. De klapramen zijn eerst aan de beurt. Ik had al schroefjes geregeld, m3,5, maar te lang. Dus die heb ik met Jan op maat gemaakt. Daarnaast is de kop iets te dik voor de onderzijde. Ik was bang dat de schroefjes, twee stuks, aan de onderzijde schade konden maken aan de onderste lijst. Dus die kopjes heb ik nog wat afgevijld. Daarna heb ik de schroefjes laten verzinken.

    De ingekorte schroefjes

    [​IMG]

    Twee gewone en twee afgevijlde kopjes.

    [​IMG]

    Daarnaast had ik geen klinknageltjes om de andere zijde vast te zetten. Daar heb ik deze popnagels voor gekocht. 5mm lang, 3mm dik. Past precies.

    [​IMG]

    Hoekjes vastgezet met de popnagels en aangepaste schroefjes

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lijstjes, rubber, glas.

    [​IMG]

    En zo ziet een nieuw klapraam eruit, met nieuwe lijsten (NLA) en nieuwe rubbers (duur) en nieuw glas (duurt lang).

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het raam in het nieuwe rubber dat in de lijst moet, daar mag wel wat glijmiddel tussen. Ik heb een klein beetje dinitrol gebruikt. Conserveert de lijsten en de hoekjes gelijk en helpt de boel goed inelkaar te zetten. Ik had de metalen hoekjes bij BMW nieuw besteld. De bovenste, 90 graden hoekjes zijn NLA, maar daarvoor had BMW me extra 60 graden hoekjes gestuurd, die tussen de onderlijst en de Hoffmeisterknik komen. Hoe aardig, maar ik had er niets aan. Alle 3 hoekjes zijn uitsluitend op die positie te gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. De gaatjes komen niet overeen met andere posities.
    Het andere klapraam zet ik binnenkort in elkaar.
     
  18. oeoe super spannend :) Progress continues :thumbs:
     
  19. Spuitklus gaat wel een poos duren hoor!
     
  20. FANTASTISCH WEER!!

    PS Zie ik het nu goed dat je achterbumper mist op de E91?
     

Deel Deze Pagina