1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Achterkant slingert in de bocht

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Theo, 8 mrt 2009.

  1. @dB: Dank je voor het meedenken! Alleen het is een lease-auto. Sleutelen aan de vering/ophanging is lijkt mij not-done. Maar ik hou het wel in gedachten.

    Ik ga eerst maandag eens bij de dealer vragen.

    Kan het trouwens niet zo zijn dat die Michelin Primacy HP banden wat slappe wangen hebben?
     
  2. Trilling is inmiddels uit het stuur. Wielen zijn nog eens gebalanceerd (zo te zien met de wielen aan de assen). Wel zag ik dat de voorwielen naar achter zijn verplaatst, en de achterwielen voor.....

    Doordat de wat meer ingereden banden van voor nu achter zitten lijkt het slingeren achter serieus te zijn verminderd! Dealer herkende het probleem niet.

    Heb maar besloten om gewoon eens tot de 20K beurt ermee te rijden en dan te zien hoe het mij bevalt en dan eventueel te beslissen of ik iets wil aanpassen aan de ophanging. Het is ook even wennen dat deze auto wat sportiever de bochten aansnijdt. De vorige wagen ging gewoon ondersturen, ook op hoge snelheid. Dan was het gewoon kwestie van gas los (kon zonder gevaar) en verder geen krimp. Je moest hem echt de bocht om werken. De Focus gaat een stuk verder qua snelheid door dezelfde bochten en geeft dan geen tekenen van onderstuur, maar geeft dan achter wat meer reacties.
     
  3. Ik kan u zeggen, dat ik al wat auto's heb versleten :) maar toen ik men focus ging halen, had ik de schrik van men leven, hier durfde ik totaal niet hard mee rijden, ik had altijd het gevoel da die niks aankon, vond hem ook te hoog ogen , heb direct de eibach set besteld ,en ik kan u verzekeren het is een heel andere auto !, gistere nog een subaru in de bocht op zen vingers getikt ! , was hij met zen 4x4 rally car over de witte lijne aant rijde van schrik terwijl ik hem kon volgen met men totaal versleten banden en ik bleef netjes binnen de lijn :p geweldige car die focus ;)
     
  4. Hoi,

    Ik rij nu zo'n 5 jaar focus, eerst een MK I uit 2004 en nu een MK II uit 2008, en het "losse kontjes" gevoel uit jouw verhaal klinkt mij wel bekend in de oren. Omdat de focus redelijk stevig geveerd en gedempt is wil hij in een bocht over een richeltje weleens het gevoel geven een stapje opzij te doen. Dit wil niet zeggen dat je dan aan de limiet zit, maar komt door de straffe demping, en het feit dat de auto wat meer "neutraal" afgestemd is dan de meeste andere auto's. Die zijn vaak meer op onderstuur afgestemd en gaan met de voorwielen glijden en filteren een hoop informatie uit stuur en onderstel weg.

    Je kan dus best hoeken met de focus, ook zonder verlaging.
     
  5. Zou het ook te maken kunnen hebben met de verkeerde Et waarde van de velgen ? Ze lopen niet aan bij inveren of max stuur uitslag, maar komen om te zien wel ver naar buiten.
    De maat is 7Jx16H2, steek 4x108, et38 .....
    Het vervelende zwalkgevoel is met de standaard maat velgen ook aanwezig, maar wel beduidend minder.
     
  6. Heb standaard velgen ;).

    Ja, inmiddels ben ik 6000 km verder en wat meer ervaring. Het slinger-effect is toch duidelijk minder weer. Misschien dat de banden hier toch een rol in speelden.

    Mijn conclusie is dat de Focus inderdaad neutraler op de weg ligt. Veel bochten neem ik met een versnelling hoger dan mijn vorige wagen. En als je vanaf een wagen komt die de wegligging van een baksteen heeft, dan voelt het al snel wat onzeker aan. Het nodigt ook uit om sneller door de bochten te gaan. Hij voelt daarbij wat lichtvoetig aan, maar als je je daardoor niet laat afschrikken en er doorheen gaat blijkt er nog heel veel extra reserve grip te zijn. Hij stuitert in ieder geval niet zomaar uit de bocht.

    Het enige wat me nog opviel was dat die van mij redelijk hoog op de poten staat. Boven het voorwiel is behoorlijk wat ruimte, meer dan de gemiddelde andere Focus. Ik vraag me af hoe dat kan. Of zou de 2.0 TDCI motor wat meer ruimte nodig hebben?
     
  7. mijn focus kan super hard door de bochten, heb verlaging van 4cm voor en 3,5 achter. verder een veerpootbrug en bredere banden dan het origineel. 215/35/18. Alleen als me banden nat zijn ga ik niet zo hard door de bochten want dan wil die nog wel eens wat uitbreken.
     
  8. #28 pantherblack wagon 2001, 8 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2009
    Ik was er al naar op zoek op het forum, maar er blijken dus meerdere mensen last van te hebben. Het "uitbreken" van de achterkant.
    Mijn focus wagon uit 2001 heeft er sinds zo'n 1 maand ook last van. De eerste 5000 km die ik met deze auto gereden heb, had ik nergens last van. Bij snelheden boven de 50km/uur en een oneffenheid in de weg (bijv. een putdeksel of een spoorrails etc.) zwiept de achterkant nu weg.
    Je voelt dit heel duidelijk ook bij snelheden rond de 60 km/uur en is zeer irritant. Bij het gewone bochtenwerk met een gewone vlakke weg is d'r niets aan de hand zelfs bij hoge snelheden niet.
    Heb m'n bandenspanning al verlaagd van 2.4 naar 2.2 bar en maak gebruik van de originele vijf spaaks velgen van Ford.
    Heeft iemand al een oplossing gevonden voor dit probleem? ik las dat iemand dacht dat het aan de rubbers achter lag. Is dit de oorzaak of zijn het toch de schokdempers? Deze zien er namelijk nog 100% goed uit.
    De auto heeft er nu zo'n 88.000 km op zitten dus dit is ook niet overdreven veel.
     
  9. Toch iemand die exact hetzelfde probleem heeft ! Mag ik vragen of je laatst nog nieuwe banden hebt laten monteren ? ps mijn auto heeft al 165dkm gereden, maar ik heb er pas de laatste maanden last van.
     
  10. #30 pantherblack wagon 2001, 8 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2009
    Nee ik heb nog helemaal geen onderhoud gehad aan mijn focus. Afgezien van een kleine beurt.Wel had ik het vermoeden dat de banden te hard waren opgepompt en na controle bleek dat ook zo te zijn. 4.2 bar !!!! hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen weet ik ook niet.Maar hierna is het eigelijk begonnen.
    Het vreemde is ook nog dat ik het op rechte stukken ook voel maar dan alleen bij oneffenheden in het wegdek.
     
  11. Lijkt inderdaad allemaal veel op elkaar. Natuurlijk ervaart iedereen het weer net even wat anders. Maar inderdaad als de weg geheel vlak is, dan gaat hij echt heel mooi snel en neutraal de bocht door. Als je het gas loslaat gaat de achterkant naarbuiten (neus naarbinnen), geef je gas bij, dan ietwat onderstuur. Maar als er dus oneffenheden zijn, dan is het een ander verhaal en zet de achterkant steeds een stap opzij.

    Overigens denk ik dat e.e.a. te maken heeft met een vrij strakke stabilisatorstang aan de voorkant bij de Focus. Hierdoor stuurt hij zo lekker fel in en helt hij weinig over. Maar daardoor komt bij mijn weten wel veel belasting op de veren achter. Gezien die vrij zacht zijn (minder gewicht achter), zullen deze dus relatief veel gewichtsverplaatsing krijgen en bij hobbels dus heftiger reageren. Dat is een beetje mijn gevoel. Je voelt ook als je in een bocht even wat extra en abrupt aan het stuur draait, dat de achterkant flink inveert aan buitenkant bocht.
     
  12. Update ............
    a.s. Donderdag laat ik alle rubbers en stab.stangen aan de achterkant vervangen, ik laat nog wel weten of dat voor deze klacht geholpen heeft ... :-)
     
  13. Bij mij is het probleem zeker opgelost! :cool:
    Heb al flinke stukken gereden sinds vorige week en de conclusie is dat hij weer "als op rails" rijdt. Heb nu eerder last van onderstuur dan van overstuur :twisted: (of moet ik niet zo hard door die bochten raggen? :p )
    Ik ben zeer tevreden.
     
  14. Goed nieuws !!
    Het probleem is verholpen, de draagarmen en losse rubbers zijn vervangen, en weer opnieuw uitgelijnd. Nu kan ik tenminste weer normaal met het verkeer meerijden -of toch maar iets harder :-) - zonder rekening te hoeven houden met oneffenheden in de weg, heerlijk .... wat een wegligging !!
    Conclusie : Het heeft bij mij dus niet aan de banden, uitlijning, schokbrekers of veren gelegen !
     
  15. Ik heb minder goed nieuws, het vervangen van allees de draagarmen heeft wel iets maar niet veel geholpen.
    Binnen kort de rest achter ook nog maar ff doen.

    Gr dB
     
  16. Hier gelukkig ook goed nieuws, heb inmiddels twee nieuwe schokbrekers laten monteren en heb nergens meer last van. :D
     
  17. Hier wel goed nieuws. Er kwam nog bij dat de auto bij accelereren naar rechts trok en bij remmen naar links (ook op de snelweg). Dit had niet met bandenspanning te maken uiteraard. Enfin, bij de laatste beurt heb ik hierop gewezen, zo ook op het wat instabiele gedrag bij snelle bochten met hobbels.

    Na de beurt trok de auto niet meer naar rechts, en toevallig moest ik over een voor mij bekende fly over met flinke richels tussen de wegdekdelen. Ongelooflijk maar geen stappen op zij! Althans, minimaal! Ook bij flinke hobbels geen last. De enige zwabbering was omdat ik door de hobbel flink op en neer werd geschud en zo het stuur niet goed recht kon houden :D...
     

  18. Na 2 nieuwe schokbrekers (v-maxx) een nieuwe stabilisatorstang + rubbers
    en andere banden is mijn probleem ook weg. :D
     

Deel Deze Pagina