JW’s Focus 2 fase 1 -- Focus ingeruild, Project beeindigd.

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 26 aug 2008.

  1. Zo af en toe kan het blijkbaar geen kwaad eens iets uit je handen te laten vallen :D
    Leuk dat het nu toch werkt. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met DAB.
     
  2. ik ben blij dat ik de Sony 6-CD DAB radio in combinatie met het Sound & Connect systeem nu volledig werkend heb. Dit is mijns inziens wat geluidskwaliteit betreft toch wel het beste audiosysteem dat origineel in de Focus 2 is geleverd.

    Het is alleen jammer van de 6-CD Sony die de val niet heeft overleefd. Gelukkig waren de CD wisselaar en het front niet gemonteerd ten tijde van de val. De schade is dus alleen aan de behuizing en de printplaat. De behuizing is geen probleem want die heb ik nog wel ergens liggen van een sloopradio. Ik moet dus alleen de printplaat zien te herstellen. ik heb nog een printplaat met enkele defecte componenten door een kortsluiting. Mogelijk kan ik van 2 defecte printplaten 1 goed werkende maken maar dat is voorlopig voor later zorg.


    Ik had gepland om vandaag de Eibach verlagingsveren te monteren maar helaas is daar weer eens iets tussen gekomen. Mijn vrouw moest onverwachts vandaag toch werken en om er aan te beginnen met 2 kinderen die overal aan willen zitten en je dus in de gaten moet houden leek me niet zo'n goed idee. Vooralsnog is het dus een week opgeschoven.
     
  3. Toch een geluk bij een ongeluk. Heb je het toch hoe je het hebben wil en alles oem :thumbs:
     
  4. Gisteren heb ik maar eens de deurpanelen achter terug gemonteerd. Na het vervangen van de speakers was het dermate donker dat ik hier vrijdag niet meer aan was toegekomen.

    Hierna heb ik de radio nog eens goed uitgeprobeerd. Vooralsnog werkt alles perfect en heb ik met het afspelen via USB en A2DP nog geen problemen kunnen ontdekken.

    Tevens heb ik de radio nog even uitgelezen met ELMconfig, foutcodes gewist (in mijn testopstelling onstaan foutcodes doordat de stuurbediening en antenne(s) niet zijn aangesloten) en de instellingen van de radio aangepast voor mijn auto. Je kan het aantal speakers, het type ford, carrosserievorm en soort bekleding instellen. Door hiermee wat te experimenteren ben ik tot de conclusie gekomen dat het wijzigen van deze instellingen een behoorlijk effect heeft op het geluid. Het is dus zeker de moeite waard om de radio goed te configureren als je een andere radio plaatst (het configureren werkt overigens niet bij een radio die afkomstig is uit een Mondeo MK4 of S-max/Galaxy).



    Toen ik toch bezig was heb ik me maar eens bezig gehouden met wat kleine dingetjes die al tijden bleven liggen.

    Zo heb ik de naald van de brandstofmeter iets verzet zodat deze nauwkeuriger aangeeft. De fase 2 teller die ik heb was oorspronkelijk een UK teller met dubbele schaalverdeling MPH / KM/H. voor het vervangen van de tellerplaat zijn de naalden er af geweest en later weer terug geplaatst terwijl de teller via een omvormer onder spanning stond. Dit werkt voor alle meters prima op de brandstofmeter na. Als de tank leeg was stond de meter op ongeveer 1/8. Omdat mijn tank nu nagenoeg leeg was (volgens de boordcomputer kon ik nog 15 KM rijden) was dit het uitgelezen moment om de naald te verplaatsen. De naald staat nu met lege tank net onder het onderste streepje en met volle tank net boven boven het bovenste streepje.

    Daarnaast brandde ook 1 LED van 1 van mijn submarine binnenverlichtingen af en toe niet. Dit bleek te worden veroorzaakt door een slecht contact tussen de LED en de spanning voerende strip waar de LED tegenaan is gemonteerd.



    Omdat ik toch lekker bezig was en het weer ook een keer meewerkte heb ik ook meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de auto te wassen en te voorzien van een nieuwe laag was. Tot nu toe heb ik de auto altijd handmatig gepoetst maar omdat ik van mening ben dat er na 8,5 jaar wel wat zeer lichte krasjes en swirls te zien zijn en ik van mening ben dat er (vooral op de liggende plaatwerkdelen) een diepere glans te behalen moet zijn heb ik besloten om volgend voorjaar te beginnen met machinaal polijsten/poetsen. Komende winter mezelf eerst maar eens hierin verdiepen en voor mezelf bepalen welke gereedschappen en poetsmiddelen ik hiervoor ga aanschaffen.
     
  5. Wat heb jij een hoop gesleuteld aan je auto zeg... Compliment!! echt strak.
    een hoop dingen zou ik zelf ook wel willen, maar daar ga ik toch voor passen haha.

    Goed bezig in ieder geval.
     
  6. Vandaag ga ik maar eens proberen om de Eibach verlagingsveren er onder te zetten. Ik heb ze al een paar maanden liggen maar heb nu pas tijd om ze te monteren. Telkens als ik had gepland om ze te monteren kwam er weer wat tussen.


    Verder ben ik momenteel bezig met een OEM update die in de winter goed van pas zal komen. Binnenkort als ik alle onderdelen binnen heb meer hierover.
     
  7. Succes vandaag
     
  8. #789 JW, 28 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 dec 2017
    Vanmorgen ben ik rond 8.30 begonnen met het plaatsen van de Eibach Pro-kit en de nieuwe veerpootlagers.

    Ik heb eerst de 2 voorste veerpoten verwijderd en deze stuk voor stuk volledig gedemonteerd, alle onderdelen gereinigd en vervolgens de veerpoten weer geheel opgebouwd met nieuwe veerpootlagers en de Eibach veren.

    Voor het verwijderen en plaatsen van de veren heb ik enige tijd geleden zelf een set veerspanners gemaakt die stukken steviger zijn als goedkope set veerspanners die ik had. Met de veerspanners die ik gemaakt heb was het vervangen van de voorveren een fluitje van een cent.

    Nadat ik de voorste veerpoten weer volledig had gemonteerd ben ik vervolgens aan de achterkant begonnen. Voor het gemak heb ik de achterwielen verwijderd maar dat is in principe niet eens nodig. Hierna heb ik de achterste schokdempers en de stabilisatorstang losgemaakt zodat de wielophanging wat verder kan zakken en de veren er gemakkelijker tussenuit kunnen.

    Vanwege de beperkte ruimte heb ik mijn veerspanners wat aan moeten passen. Hierna had ik net genoeg ruimte om de originele veren er tussenuit te kunnen halen. Vervolgens heb ik ook hier weer alle onderdelen gereinigd en weer opgebouwd met de nieuwe Eibach veren. Doordat de Eibach veren aanmerkelijk korter zijn als de originele veren hoeven deze maar een heel klein beetje gecomprimeerd te worden om ze te kunnen plaatsen.


    Alles bij elkaar ben ik er zo'n 6,5 uur mee bezig geweest waarbij ongeveer de helft van de tijd is gaan zitten in het reinigen van alle onderdelen en het tectyleren van de nodige delen waar ik nu goed bij kon.


    De auto staat er nu zo bij:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Omdat de auto momenteel maar heel weinig wordt gebruikt laat ik deze over 2 weken uitlijnen. Zo kunnen de veren eventueel nog wat inzakken.
     
  9. Mooi gedaan wilco...
     
  10. Ziet er zo mooi uit :thumbs:
     
  11. Dat ziet er heel goed uit!
     
  12. Ik ben zelf ook zeer tevreden met het resultaat.

    De Eibach veren verlagen 30 mm t.o.v. het standaard onderstel. Gezien ik de sportieve wielophanging heb die standaard al 10 mm lager als het standaard onderstel zou ik een verlaging moeten hebben van ongeveer 20 mm.

    Vandaag heb ik voor en na het verlagen de hoogte van de auto gemeten t.o.v. een vlakke betonvloer. Na het verlagen ligt de auto aan de voorzijde 16 mm lager en aan de achterzijde 18 mm. Ik ben benieuwd of (en hoeveel) de veren nog inzakken. Vlak voordat ik de auto laat uitlijnen wil ik nogmaals meten hoeveel de auto nu daadwerkelijk is gezakt.
     
  13. ziet er goed uit wilco.
     
  14. Ziet er netjes uit! Gebeurd het inzakken niet sneller als er meer met de auto gereden word? Beetje hetzelfde als dat de auto met de voetjes van de vloer is geweest?
     
  15. Ik rij zowieso wel gewoon met de auto tot deze wordt uitgelijnd. Echter rij ik momenteel denk ik hooguit zo'n 50 KM per week (dat is het voordeel als je 2 KM vanaf je werk woont).

    Als ik de auto over 2 weken laat uitlijnen denk ik dat de veren wel volledig zijn ingezakt. De auto staat nu al iets lager als gisteren toen ik de foto's heb gemaakt.
     
  16. Paar keer flink een drempel over werkt ook. :thumbs:
    Heb je ook de rubber sleeves om de veren gedaan?
     
  17. Je bedoeld de rubber sleeves om de achterveren? Deze zaten standaard al om de Eibach veren. Ik kon de Eibach veren dus zo monteren zonder dat ik er nog wat aan hoefde te doen.

    Vreemd genoeg zaten er om mijn originele achterveren helemaal geen rubber sleeves terwijl ze wel op de onderdelentekening staan.
     
  18. Staat hem goed :thumbs:
     
  19. Mooi hoor!

    Je koffer eens volladen helpt ook!

    Heb gezien dat mijn auto nog verder is doorgezakt.
     

Deel Deze Pagina