Focus Wagon van Silver Baron. And now the end is near

Discussion in 'Mijn Focus' started by Marco Morello, May 1, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ik lees altijd mee, maar reageer nauwelijks. Maar voor deze keer maak ik een uitzondering! Wat een werk:thumbup::respect::respect:
     
  2. Echt heel knap dat jullie dit allemaal doen. Leuke foto reportage en tekst erbij.
     
  3. Lekker bezig hoor :)
     
  4. #664 Marco Morello, Aug 11, 2012
    Last edited by a moderator: Aug 11, 2012
    En het vervolg van de reportage: 11-08-12

    Zo nu dan maar wat foto`s van het plaatsen van het nieuwe hart in mijn Focus. Auto`s hebben meer met mensen overeen dan we denken.

    Ze hebben een hart (de motor), ze hebben hersens (PCM) en om dit aan te sturen heb je aders en spieren nodig...

    Dus wat gaan we dan maar doen? Juist de bekabeling aanleggen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ohja:
    De veerpoten van de 1.6 en 1.8 zijn hetzelfde, de veren niet...
    Zoals zo vaak zeggen plaatjes meer dan woorden:

    Het spannen van de veer:
    [​IMG]

    En het verschil van de veren... Links is de originele van de 1.8. Rechts die van de 1.6.
    [​IMG]

    De veren hebben ook verschillende kleurcodes, dit is dus ook weer een verschil tussen de 1.6 en 1.8.

    Goed na dit kleine stukje onderricht ;), weer vlijtige arbeid:
    Het plaatsen van het blok zelf;

    Blok en bak hangen in de takel:
    [​IMG]

    [​IMG]

    "Bassie" moest het blok nog wel vastzetten; oftewel een actiefoto van mij:
    [​IMG]

    En hangen:
    [​IMG]

    In het kader van grondig hebben we natuurlijk ook een aantal onderdelen vervangen. Of ze altijd even nuttig zijn is de vraag... :schater::schater::mrgreen::thumbs:

    Zo hebben we de boutjes van het kleppendeksel vervangen. Niet nuttig maar gewoon omdat het kan:
    [​IMG]

    Ook de moeren van het spruitstuk:
    [​IMG]
    Deze zijn dan wel weer nuttig om te vervangen, dit zijn geknepen moeren.
    Dezelfde die je bij de aandrijfas lagerschaal gebruikt (achterop het blok). Die zijn ook vervangen, alleen geen foto`s. :mrgreen:

    Na al deze werkzaamheden kom je uiteindelijk tot het volgende: Een 1.8 in je 1.6 Focus. :)
    [​IMG]

    Een volgebouwd motorruim. Lijkt net echt. :mrgreen::mrgreen:

    Tot zover deze rapportage.

    Zou er nog meer zijn dan? Ja dus...
     
  5. Wachten op het volgende :)
     
  6. #666 Marco Morello, Aug 12, 2012
    Last edited by a moderator: Aug 12, 2012
    Wederom vervolg 11-08-12

    Zo het vervolg: het interieur.

    Het dashboard van de 1.8 zou ik in mijn focus plaatsen. Mijn huidige had wat last van littekens. Tevens moest het dashboard er sowieso uit om het kachelhuis te vervangen voor diegene van de clima.

    Rommel hok :mrgreen::
    [​IMG]

    Deur moest er ook uit (om het dashboard makkelijk te verwijderen), met goedkeuring van Lars:
    [​IMG]

    Deur? Welke deur? Oh deze:
    [​IMG]

    Oude kachelhuis; Kaal hok :mrgreen::
    [​IMG]

    Helemaal een kaal hok :mrgreen::mrgreen::
    [​IMG]

    Nieuw kachelhuis; iets minder kaal hok :mrgreen::mrgreen::mrgreen::
    [​IMG]

    Ook moest er veel worden gesoldeerd, heel veel gesoldeerd worden, de opties die ik er al in had zitten moesten er weer in, maar nu op de originele manier... Lars was erg blij met me hahaha:

    Work in progress:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zonnesensor t.b.v. clima:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Radiopanel met climapaneel. Pure P*RNO als je het mij vraagt:
    [​IMG]

    Hier heb ik nog wel een klein vervolgje op. Kom ik later op terug.

    Uiteindelijk het opbouwen van het interieur.

    Poppetje gezien...
    [​IMG]

    Kastje dicht...
    [​IMG]

    Draadjes, draadjes en nog veel meer draadjes:
    [​IMG]

    Het begint weer een beetje ergens op te lijken:
    [​IMG]


    Na het opbouwen van het interieur was het tijd voor de 1e roll out van de Focus met de 1.8. (Filmpje staat nu wel goed ;))

    http://img163.imageshack.us/i/file9411vxwdyuqhyrlzmhtzxyt.mp4/

    Voor de oplettende kijker; idd het hemeltje was er ook uit. Deze wordt vervangen voor die van de 1.8.
    Die van de 1.6 had in de loop van de tijd behoorlijk wat littekens gekregen.

    Wel moest er extra licht worden gecreëerd:
    [​IMG]

    En het gaatje is gesneden:
    [​IMG]

    Tot zover deze werkzaamheden.

    Ik heb nog wel een aantal andere updatejes doorgevoerd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dakdragers hebben een ander kleurtje gekregen en ik heb een kortere antenne geplaatst. Toen we opzoek waren naar de aircoleiding, zag ik een Mondeo staan met een kortere antenne. Heb het voetje incl. antenne vervangen. Weet niet of dit een standaard Ford antenne is :shrug:, maar paste wel.


    De laatste repo volgt in de volgende post.





     
  7. #668 Marco Morello, Aug 12, 2012
    Last edited by a moderator: Aug 12, 2012
    Eind goed al goed. Auto is omgekeurd!!! 11-08-12

    Goed de laatste repo.

    Op zaterdag 11-08-12 is de airco afgevuld, eindelijk na ongeveer een jaar heb ik weer een goed werkende airco.

    Eerst maar een foto van de uitdraai van de aircovulling:
    [​IMG]

    Vervolgens ging de focus op voor de uitlijning, want immers alles is er onderweg geweest en dan moet het toch worden uitgelijnd? Wat schetste onze verbazing? De uitlijning was zelfs na het klussen prima in orde. Daar is dus niks aan gedaan.
    Ziehier de uitdraai:
    [​IMG]

    Ik had gezegd dat ik zou terugkomen op de clima. De clima bezorgde ons (nou met name Lars ;)) nogal wat hoofdbrekens. Bij het kouder zetten van de temperatuur ging hij warme lucht blazen. Ook werkte de klepverstelling niet. Na veel zoeken bleek dat 2 stelmotoren defect waren en de stekkers waren omgedraaid. Heb nu een perfect werkende clima. Met dit als eindresultaat:
    [​IMG]

    Ben er echt superblij mee. :thumbs::thumbs::thumbs::thumbs:

    Ohja; dit is een ander paneeltje dan de eerdere foto. Het zwarte paneel kwam niet helemaal ongeschonden uit de strijd.:nocheer:
    Ach dit staat ook prima ;).

    Verder nog een foto van de nieuwe kilometerstand behorende bij het nwe blok en bak:
    [​IMG]

    De 1.8 moest ook een softwareupdate ondergaan:
    [​IMG]

    En dan nu het ultieme bewijs dat mijn Focus geen 1.6je meer is:
    [​IMG]

    Inderdaad; de Focus is afgelopen vrijdag 10-08-12 bij de RDW omgekeurd naar 1.8. van alleen "maar" een formaliteit was geen sprake.

    Het verhaal:
    Lars en ik stonden rond een uur of 11.00 bij de RDW in Zwolle. We waren niet de enigen, maar het was niet achterlijk druk. Na een nummer te hebben gekregen en een aantal bakken koffie waren wij aan de beurt.

    De Focus had sinds donderdagochtend een klein probleempje ontwikkeld; bij de koude start schoot het stationair toerental door naar 3500 toeren....:grote ogen:. Dit was niet zo fijn... zeker niet omdat de motor naar alle waarschijnlijkheid ruim een jaar had stil gestaan.... Anyway bij warme motor liep ie wel perfect. Dus had ik de Focus af en toe laten draaien om m warm te houden. Op t moment dat ik daadwerkelijk voor de keuring op moest, was dat wel ff spannend, maar ging gelukkig goed.

    Het probleempje is inmiddels opgelost door een nieuwe stationair regelklep te plaatsen. :thumbs:.

    Anyway de keuring; zoals ik al zei was van een formaliteit niet echt sprake.
    De keurmeester ging onder de auto door, voelde aan de ophanging, controleerde op lekkages, keek onder de kap of daar alles netjes was. Ging vragen stellen waar de motor vandaan kwam etc. Dit was allemaal prima in orde. Toen op de remmenbank... Tja... dit ging goed totdat hij de achterremmen ging testen...

    De remmen zelf waren/zijn prima in orde, echter bleek het achteraslager van de rechterkant niet helemaal goed vast te zitten. Gelukkig mochten we dit ter plaatse verhelpen.

    Was dit alles? Nou nee.... de wagen ging ook op de weegschaal... dussssss.... da`s niet goed.... De Focus krijgt een ander kentekengewicht.... Op zijn zachts gezegd is ie redelijk zwaar....
    Dat is eigenlijk een understatement.

    Het ding weegt ruim 1.375kg !!!!!!!! :nocheer::nocheer::shock::shock::frusty::wtf:Dusssss..... Dat is nogal een verschil met wat de 1.6 op kenteken doet namelijk 1.065kg. Het probleem zit `m erin dat ze de wagen wegen met alles er op en er aan.
    Dus reservewiel, rommel in je kofferbak, met trekhaak en de lichtmetalen wielen. Maar goed; maar eens kijken wat dit in de maand aan verschil betekent voor de wegenbelasting. Als dit teveel is, dan laat ik `m opnieuw wegen. Dan zonder trekhaak, op 14" staal, andere deuren (zonder bitumen) zonder volle kofferbak, zonder reservewiel etc.

    Maar goed het plezier wat de wagen mij nu biedt doet dit behoorlijk vergeten. De auto heeft in mijn bezit nog nooit zo fijn gelopen en gereden.

    De 1.6 is een fijne motor. Maar qua laufkultur loopt de 1.8 zoveel beter.
    Het stationair draaien is gewoon glad. Onderin zit veel meer trekkracht. Je kan de wagen veel meer schakellui rijden. Qua accelaratie en top heb ik geen idee van. Vind ik ook niet belangrijk. De motor moet eerst weer netjes ingereden worden. Dus hou me er ook heilig aan. Daarbij was het ook niet de bedoeling om dit blok zo te mishandelen als wat ik met de 1.6 had gedaan.

    De 1.6 is een heel sterk en betrouwbaar blok (ongeveer 285.000km), want zelfs aan het eind liep deze nog goed en was wakker genoeg. Alleen het olieverbruik was behoorlijk exorbitant. En het stationair draaien was aan het eind niet tof. De schuldige hierin is de carterventilatie. Deze is zeker te weten kapot, slangetje is gescheurd en het klepje wat daar aan zit is ook niet fijn. Hierdoor komt er overdruk en duwt hij de olie via de klepdekselpakking naar buiten. Maar ja dat is nu niet meer belangrijk. ;)

    De volgende onderdelen zijn t.o.v. de 1.6 vervangen omdat deze anders dan wel beter waren:
    - motor (de basis)
    - bak (zelfde bak als 1.6 maar minder kilometers)
    - schakelmechanisme (zelfde als de 1.6 alleen minder kilometers)
    - pedalenset (zelfde als 1.6, van de 1.6 kraakte de pedalen)
    - rembekrachtiger en hoofdremcilinder (zelfde als van de 1.6, alleen zat er een probleempje in die van de 1.6)
    - complete uitlaat (compleet anders)
    - motorkabelboom incl. PCM (compleet anders)
    - dashboardkabelboom (in basis vergelijkbaar met die van de 1.6)
    - voorveren (zijn anders)
    - hitteschilden (zijn hetzelfde, behalve het extra hitteschildje op het stuurhuis, reden: netter)
    - remleidingen (aansluitingen onder de motorkap zijn anders)
    - brandstofleidingen (aansluitingen onder de kap zijn anders, andere diameter)
    - brandstoftank (de aansluitingen zijn anders)
    - achteras incl. veren en schijfremmen (deze upgrade was al eerder gedaan) (De as is hetzelfde als die van de 1.6 behoudens de schijfremmen en de remleidingen op de as.)
    - dashboard (zelfde als 1.6, alleen netter)
    - stuurkolom (zelfde als 1.6)
    - hemelbekleding (zelfde als 1.6)
    - diverse interieurdelen

    En dan nog een hele lijst met onderdelen voor het onderhoud of omdat ze kapot waren.


    Tot slot:

    Een dankwoord voor de volgende mensen, zonder hen was dit project niet gelukt:

    Lars; voor al het werk, tijd en moeite die hij er alleen dan wel samen met mij in heeft gestoken.

    De ouders van Lars: ik heb dankbaar gebruik mogen maken van hun gastvrijheid en (schuur)ruimte.

    Mijn vriendin Maaike: voor al haar geduld.

    Bert Bonhof: voor ophalen van de donor Focus bij de handelaar. Samen met Lars.

    Mijn pa: voor het vervangen van de achteraslagers, vullen van de airco, de uitlijning en het benodigde onderdeel. ;)
     
  8. Wat een goed verslag, echt super om je Focus weer nieuw leven te geven. :thumbs::thumbs:
     
  9. Jongens!:wow: Wat een job!!! En een fantastisch (foto)verslag. Ik vind dit altijd interessant om te lezen en te zien. Jullie hebben er ook iets meer verstand van dan de gemiddelde autobezitter geloof ik...:D.

    Veel fijne kilometers toegewenst!
     
  10. #671 ST130, Aug 12, 2012
    Last edited by a moderator: Aug 12, 2012
    Erg indrukwekkend en denk dat ik het stukje straks nog eens ga lezen!:D Je hebt de kleppendekselboutjes wel vervangen, maar let ook op het kleppendekselpakking. Controleer na een tijdje of deze geen lekkage gaat vertonen. Just my 2 cents... Er heeft hier zeker een hoop werk in gezeten, mag ik misschien vragen hoeveel uur?

    Wat mij betreft de topper onder de wagons op dit forum!:thumbup:

    edit: bij de Mars in Zwolle staat nog een Focus met zwart radiopaneeltje mocht je interesse hebben..
     
  11. heel gaaf verslag en hulde aan degene die dit mogelijk hebben gemaakt :thumbs:
    wanneer komt de film uit? ;)
     
  12. #673 Marco Morello, Aug 12, 2012
    Last edited by a moderator: Aug 12, 2012

    Niels; klepdekselpakking hebben we ook vervangen.;)
    Dat lekken van het klepdekselpakking heeft niet altijd te maken met de pakking zelf. Wanneer de carterventilatie niet goed is, dan heb je kans op overdruk en drukt ie de olie via het kleppendeksel naar buiten.

    Hoeveel uur vraag je.... We hebben de ombouw zelf rustig gedaan. Geen turn and burn, maar rond 11.00/12.00u begonnen en rond 19u gestopt. Tussendoor nog wat klusjes gedaan of een dag sloperijen af geweest om een airco leiding e.d te zoeken. De complete swap zonder het aanpassen van het dashboard etc. heeft ongeveer een week gekost.

    Het ombouwen van het dashboard, het solderen van de kabels, de kabels in de vloer verwerken het ombouwen naar clima en het vullen en uitlijnen heeft minder dan een week gekost. De voorbereiding van bijvoorbeeld de motorkabelboom heeft Lars ook behoorlijk wat uren gekost en vergeet niet het demonteren van de donor en het onderhoud aan de 1.8.

    Hieronder een lijstje met het uitgevoerde onderhoud:
    - d-riem incl. spanners incl. krukasbout
    - multiriem
    - krukaskeerring
    - klepdekselpakking
    - keerring thermostaathuis
    - bougies
    - luchtfilter
    - brandstoffilter
    - oliefilter
    - olie
    - koelvloeistof
    - remolie
    - stuurbekrachtigingsolie
    - pollenfilter
    - uitlaat pakkingen (spruitstuk, katalysator)
    - alle ringen van de airco
    - airco condensor
    - aircoleiding
    - remschijven en blokken voor
    - complete koppeling

    Zal vast nog wel wat vergeten zijn. ;)
     
  13. Wat een werk jongens!! :respect:
    Erg knap wat jullie hebben uitgevoerd, en nu maar hopen dat het in wegenbelasting niet teveel scheelt ;)
     
  14. Hoi mijn complimenten voor het mooie verslag van de ombouw van je focus samen met Dutchguy. Mijn focus is naar de keuring geweest en had een afkeur(wat ik al dacht) nm. fuseekogelhoesje kapot en een niet werkende handrem . Daar hadden wij het al over gehad tijdens de achterklepmontage. Oorzaak was,de hevel die aan de handremkabel zit liep tijdens het aantrekken van de rem tegen het vaste gedeelte van de remklauw hier kwamen we achter tijdens het vervangen van de blokken . door de krans te verzetten kreeg deze meer ruimte waardoor de handrem een goedkeur werdt (hoesje was een makkie). Terugkomend op de distributieriem , deze is volgens een kenner vervangen geweest (dus vernieuwd) omdat ik niet over een nacht ijs ga ben ik op pad geweest voor een tweede controle met hetzelfde resultaat. Dus jou aanbod sla ik bij deze af maar toch bedankt.Er blijft wel vocht in de achterklep staan ik denk dat het door het afkitten van de kentekenverlichting komt maar dit is wel op te lossen . Het vocht komt boven de kentekenplaat binnen en kon er voorheen uit bij de verlichting denk ik . Zoek wel een oplossing. In twee weken tijd veel geleerd dankzij jullie en mijn zwager joen-01 ook een focus bezitter . Nou groetjes en veel succes met de Baron , Dutchguy ook bedankt.
     
  15. #676 Marco Morello, Aug 12, 2012
    Last edited by a moderator: Aug 12, 2012
    Eric; een heel klein gaatje maken onderin je handgreep. Ohja kijk ook of je ontwateringsgaatjes van je klep vrij zijn van vuil.
     
  16. Weer top werk Marco en Lars :cool:
    Ziet er allemaal keurig uit, en ook gelijk goed aangepakt :thumbs:

    Erg jammer dat hij gewogen is, scheelt je toch weer 67 euro per kwartaal :nocheer:
     
  17. Marco , mooie repo!!! en ziet er goed uit!!! heel veel veilige km`s gewenst met deze big blok :):)
     

  18. Als het idd zoveel scheelt, dan laat ik `m weer opnieuw wegen (kost dan 50 euro). Maar dan zonder trekhaak, reservewiel, sub, andere deuren (zonder bitumen) en 14" staal. Geheid dat ik 100-150 kg lichter uitkom.
     
  19. Even de gewichtsklassen in de gaten houden.
    Zie ook de belastingsite

    1051 t/m 1150 kg
    1151 t/m 1250
    1251 t/m 1350
    1350 t/m 1450
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page