1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dutchguy's Focus

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door dutchguy, 22 jan 2008.

  1. Mooi verslag weer, top werk. Nu idd maar hopen dat je het hebt kunnen oplossen.
    Is het normaal dat ze er zo roestig uitkomen die oude verstuivers?
     
  2. Het is niet ongebruikelijk dat ze zo roestig zijn.
     
  3. Goed bezig :thumbs:.
    Toch wel handig he, dat de blauwe er niet meer staat.;)

    Maaruh nog wel ff je onderschrift wijzigen... dat in jouw "smoke" rijden zal nu wel over zijn... :schater::mrgreen:
     
  4. Dat 'smoken' is nu inderdaad een heel stuk minder :veryhappy:
    Ook is het verbruik meteen een stuk gedaald:
    [​IMG]

    Ik had voor de wissel een gemiddeld verbruik van 5,6 op de boordcomputer.
    Tevens zijn er een heleboel trillingen verdwenen welke je in eerste instantie aan het onderstel/banden toe zou schrijven.

    De verstuivers zijn nog niet eens helemaal ingeleerd, maar ondanks dat gaat dus de goede kant op! Me vely happy with happy ending! :badgrin:
     
  5. Mooi zo. Beter verbruik, beter draaiende motor. Minder trillingen. Altijd goed zo'n update.

    Heb je al wat met Bluefin of Superchips gedaan?
     
  6. Het is even een stukje doorlezen. Goed bezig Lars :respect:
     
  7. kijk, dat is mooi! trillen weg en zuiniger rijden, wat wil je nog meer ;)

    :thumbup:
     
  8. ik hoop dat mijn draagarmwissel mijn trilling gaat verhelpen, anders ga ik dit klusje ook maar is uitvoeren:)

    mooie verbruikswaarde:thumbup: ik zit nu op gemiddeld 4.8:)
     
  9. Netjes hoor kerel, echt lekker bezig :)
     
  10. #1430 dutchguy, 27 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2012
    Afgelopen zaterdag was weer eens een geplande sleuteldag voor mijn FoFo.
    Dit keer stond het vervelende 'pok' geluid, waar ik al geruime tijd last van heb centraal.
    Ik zal kort uitleggen wat het probleem is/was: Bij langzaam rijden en licht insturen hoor ik regelmatig een vervelend geluid wat lijkt op het ´zetten van de veer in de veerschotel´.
    Dit geluid (liefkozend) ´pok´ genaamd is meestal zeer luid en tevens voelbaar in het stuur en de vloer van de auto. Het geluidsnivo en interval varieert met de buitentemperatuur.
    Ook de stuuruitslag zit geen patroon in. Bij hogere snelheden komt het eigenlijk niet voor, evenals bij stilstand. puur en alleen bij lage snelheden.

    Na alles al de schuld te hebben gegeven kwam ik dan uiteindelijk via de as-moeren en naven uit bij de wiellagers. Goed.... alles besteld om het te fixen. Eerst maar eens 1 kant, voor het geval het weer eens niets helpt ;)

    Omdat ik vorige week op de snelweg mijn 2e aandrijfas aan wokkels heb gedraaid, moest die ook maar meteen vervangen worden. Tijdens een inhaalactie begon de auto ineens hevig te trillen en schudden; Na enige seconden was het weer over. Nog maar eens de snelheid af laten zakken en opnieuw volgas gegeven.... ja hoor.... :angry: de 2e as naar de klote!

    Dus afgelopen zaterdag de auto op de brug, bodemplaat verwijderd.
    Eerst altijd een korte inspectie van diverse dingen. Daarbij had ik al meteen een probleem gevonden! :nocheer: De as-kering van de as die vervangen zou worden was zo lek als een mandje! :wow: De week ervoor had ik de auto ook op de brug en toen was alles nog kurkdroog.
    Tja... daar sta je dan op zaterdag middag om half 2... alle dealer magazijnen dicht en die kering is natuurlijk niet verkrijgbaar bij de normale grossiers. :cussing:
    Gelukkig is er nog een hele kleine Ford dealer in Dalfsen, met een heeeeel klein magazijn. Het zou geluk zijn als ze daar zo´n kering hebben liggen.....
    Je raadt het al! Ze hadden er precies 1 liggen :worship: Ik mocht zelfs het gereedschapje lenen om het er eenvoudig in te persen.

    Dus de klus van zaterdag:
    - kering vervangen
    - as vervangen
    - nieuw wiellager en nieuwe naaf in de fusee persen
    - stabistangen vervangen (voor verstevigde exemplaren)
    - stuurkogels vervangen
    - binnenste stabistang rubbers vervangen (powerflex er uit)

    Uiteindelijk alles precies volgens Ford E-tis instructies vastgezet en getest.
    Probleem opgelost! :cheer: Het bleek dus dat de oude lagers intern axiaal speling hadden wat grotendeels door de spanning van de asmoer opgevangen werd. Ik kon ook geen merk vinden op de oude lagers, dus ik denk dat All-Brake-Systems goedkope Chinese zooi verkocht heeft destijds.
    Er zit nu in ieder geval een SKF lager in.

    Hier een paar foto´s (Micheal heeft er misschien ook nog wat)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb speciaal voor de asmoeren een nieuwe momentsleutel gekocht.
    Die moeren moeten namelijk met 316nm aangetrokken worden; dat is serieus veel! De meeste momentsleutels gaan maar tot 220nm, maar deze nieuwe tot 340! :thumbs:

    Tijdens de proefrit kwam er wel weer een nieuw probleem naar voren: na een paar kilometer kwam er op lage snelheid een ´kreunend´ geluid uit de omgeving van het wiel.... :sick:
    Na veel proberen (Michael buiten de auto luisteren) konden we het niet vinden om de eenvoudige reden dat het ineens niet meer voor kwam.
    Na een stukje rijden was het echter weer terug. Tot ineens ik de rem iets aantikte... het geluid werd even heel luid om direct te verdwijnen. Aha! het zijn de remblokken.
    Wat blijkt... doordat de naaf (en dus de schijf) voor langere tijd speling heeft gehad zijn de blokken scheef gesleten. Na enkele kilometers lopen de blokken net genoeg aan op de schijf om een soort kreunend geluid te maken.
    Dus vandaag meteen maar nieuwe schijven en blokken besteld.... :mrgreen:

    Wordt vervolgt.
     
  11. Dat ziet er weer netjes uit! Toch wel makkelijk als je het allemaal zelf kunt:D
     
  12. goed bezig lars! was een naar geluid trouwens... maar mooi dat opgelost is! respect!:P(micheal ook)
     
  13. Vooral bedankt voor het lenen van het gereedschap! Zonder was het niet goed gelukt denk ik!
    Nu de linker kant nog een keer doen :)
     
  14. Netjes hoor, maar hoe kan je je aandrijfassen krom trekken? Enniewee volgens mij heb je een nieuwe focus in een focus1 jasje.
     
  15. Nou.. de assen waren niet krom, maar zowel de binnenste als buitenste homokineten hadden speling. Als je er een keer aan trok, dan hoorde je de zaak gewoon geluid maken.
     
  16. dit is nou (1 van) de redenen waarom dit zo'n gaaf forum is :rock:
    echt :respect: voor wat jullie allemaal kunnen met de :focus: top gedaan Lars (en Michael) :thumbs:
     
  17. Wat ernom handig als je zelf de ruimte, gereedschap en durf hebt om alles zelf te kunnen vervangen!
     
  18. +1 :thumbs:
     
  19. +2
    Wat een geluk dat ze in Dalfsen nog een kering hadden liggen en gebruik mocht maken van hun gereedschap. 2 positieve pluspuntjes.
     
  20. Vandaag weer een fijne verassing.... :

    [​IMG]

    Gelukkig kon het nog veilig gerepareerd worden.

    [​IMG]
    Hoe krijg je het voor elkaar..?!
     

Deel Deze Pagina