Dutchguy's Focus

Discussion in 'Mijn Focus' started by dutchguy, Jan 22, 2008.

  1. ziet er goed uit! :cheer::thumbs:
    wanneer komt de eibach potgrond erin dan? :baeh:
     
  2. Mooi kaal is niet lelijk, alleen heb je 1 stickertje laten zitten :schater:
    Neej hoor die Nordschleife sticker staat juist goed bij het blauw :thumbs:
     
  3. Ik spaar een paar kleine klusjes op, en laat ze allemaal in 1 keer fixen.
    Daaronder valt ook een kofferklepstrip in kleur (kofferklep moet sowiezo helemaal gespoten worden).
     
  4. Toevallig ben ik gister hier ook mee aan de slag geweest. Ik heb de Focus en de Escort beiden 'kaal' gemaakt van achter. Het Focus-logo ging wel moeizaam vond ik; uiteindelijk een draadje er achterlangs getrokken. Het resultaat mag er zijn!:thumbs:
     
  5. Veel beter zo: staat mooi en is gemakkelijker te kuisen!!!
     
  6. Zo, even 53 pagina's doorgelezen vol geleuter over een ouwe kale Ford. Ik lijk wel gek....:baeh::mrgreen:

    Ik krijg mijn Focus eerdaags, en ben zelf aardig optiegeil. Maar dat je zoveel aan een Focus kunt doen, zonder hem voor het oog te verkloten, dat wist ik niet.

    Diep, diep respect voor al het werk, tijd, en geld wat in deze auto is gaan zitten.

    Prachtbak, echt waar! Chapeau!
     
  7. @dutchguy,

    wat bedoel je precies met een caramelschijf?

    ik wil het :focus:logo ook verwijderen maar heb geen caramelschijf.

    wat nu?
     
  8. Softline:

    Dat is een soort grote gum, voor op een boormachine.
    Het heet een caramelschijf vanwege de kleur (en in mijn geval ook de geur).
    Zo'n ding kost tussen de 10 en 15 euro, afhankelijk welke (te) dure zaak je hem haalt.
    Ik denk dat het zonder, ook wel wil. Maar dan heb je aardig wat werk.

    [​IMG]
     
  9. #530 dutchguy, Apr 27, 2010
    Last edited by a moderator: Apr 27, 2010
    Zo... vandaag is de Focus weer uit logeren.
    Men gaat weer proberen de roest aan de deuren weg te halen, en de overige lelijke plekken die er voorheen niet op zaten te fixen.

    Heb dit keer op kosten van het schadebedrijf een leenauto.
    Het is wel jammer dat het uitgerekend dit merk (en type) is:
    [​IMG]
    Om het nog wat spannender te maken: het is een 1.2 automaat! :funnyface:

    Maar....... ik ben blij dat ik niet hoef te lopen :mrgreen:
     
  10. ah dankjewel dutchguy

    zal 's kijken wat ik ga doen dan.
     
  11. Hoi Lars,

    Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb (bijna) je hele topic doorgelezen en ik moet zeggen dat dit een gigantisch indrukwekkend project is waar je mee bezig bent (geweest) waarvoor hulde en respect! Je hebt min of meer je hele auto van binnen en buiten veranderd zonder dat het in een "dinky toys" auto verandert. Daar heb ik zelf een hekel aan van die overdreven gepimpte auto's.
    Bedankt voor je hulp met het inbouwen van de module! En ik ga je advies maar ter harte nemen wat betreft de jbl speakers, ik heb ze hier toch liggen en er zal allicht beter geluid uit komen dan de standaard speakers.
    De maat van schroefgat tot schroefgat diagonaal is 14 cm. doorsnede speaker zelf is 13 cm. Iemand enig idee hoe dan de montage in z'n werk gaat als ik deze speakers in de voorportieren wil monteren? Kan dat uberhaubt of zijn deze speakers te klein. Ik las ergens over 16 cm speakers namelijk...

    Groeten Leon
     
  12. Het is weer eens tijd om dit topic te updaten.

    Afgelopen tijd is er niet zo heel veel gebeurd aan de focus.
    Dit omdat ik de meeste tijd (en geld) besteed heb aan een grondige verbouwing van mijn badkamer :lol:
    Maar... wees niet getreurd. Tijd van updates en upgrades is weer aangebroken.

    Vandaag heb ik het kofferklep-slot vervangen. Een hele tijd geleden heb ik een fabrieks-alarm-systeem geinstalleerd met ultrasoon sensoren. Dit werkt prima, maar helaas nog wel met een paar afwerk-puntjes.
    Zo was er altijd nog het kofferklep-slot: van een focus met alarm zitten hierin 2 extra contacten (en ook draden). Aangezien mij kofferklep toch al slecht dicht ging en ik zaterdag toevallig tegen het juiste slot aanliep, was het tijd.
    Grappig te vermelden is, dat het slot afkomstig blijkt te zijn van een Focus RS uit 2003 uit Duitsland. (je voelt meteen die extra pk's :dance: )
    Hier enkele foto's van de operatie.
    Nieuw slot:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Oud slot met de cylinder nog gemonteerd:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Slopen van het oude slot en demontage van de cylinder:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Cylinder:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zoals je op de foto's kan zien heb ik het oude slot volledig gesloopt om de cylinder te kunnen verwijderen.
    Er valt namelijk een palletje van de cylinder in de slotplaat.
    De eenvoudigste manier is het slopen van het slot, zoals ik hier gedaan heb.
    Nadeel is, dat het slot zelf in de vuilnisbak kan; in dit geval was dat niet erg, want hij was toch al niet fris meer.
    De 2e manier; en tevens de manier zoals Ford het voorschrijft, is door ongeveer 3mm metaal van de cylinder af te slijpen en op die manier het veertje met het palletje aan de bovenkant te verwijderen.
    Op deze manier blijft het slot zelf intact. Maar om dan de cylinder weer te kunnen monteren met je 6mm draad in het gat tappen en een schoef met exact de juiste lengte gebruiken om het palletje weer te laten vergrendelen.
    Niet erg chique vindt ik zelf, zeker niet in mijn geval :lol:


    Verder heb ik langere tijd last van een lekkende airco. Bij het afpersen met co2 bleek dat er boven de 10 bar een redelijk vervelend lek onstaat. Onder de 10 bar stabiliseert het lek (al zal hij nooit volledig dicht zijn denk ik).
    Als de airco in bedrijf is, dan is het helemaal niet vreemd om drukken hoger dan 12 bar te bereiken, dus langzaamaan ontsnapt al het gas.
    Kortom.... koelvermogen is dus nu ruk :| Hij zit namelijk tegen de drempel van de onderdrukschakelaar aan. Soms slaat hij er zelfs op af.
    En voor de wijsneuzen onder ons... nee het ligt niet aan de luchtspleet van de aicrokoppeling.
    Iedereen die me een beetje kent, weet inmiddels dat we zaken graag grondig aanpakken. Dus ook nu gaan we er weer volledig voor :rock:

    Ik heb:
    - complete set O-ringen voor alle koppelingen, drukschakelaars, etc.
    - Nieuwe orifice tube
    - Nieuwe hogedruk vulnippel voor op de condensor
    - (zo goed als) Nieuwe aircocompressor
    - Setje frisse leidingen van een 2004 focus
    - Busje met PAG46 compressor olie
    - Alle benodigde gereedschapjes.

    De compressor die ik gevonden heb heeft slechts 3400km in een fiesta van 2007 gezeten. Je leest het goed: een fiesta ja.
    Het blijkt dat er op de 1.4 blokken van zowel de fusion als de fiesta dezelfde pomp is gemonteerd als in de focus1. De Fiesta is de serie 2001 tot 2008 en de fusion is zelfs nog steeds in productie met deze pomp. Ook een serie transit connect heeft deze pomp.
    Ik vervang de compressor, omdat ik verwacht dat hij lek is op de kering van de centrale as. Mijn huidige compressor heeft enige tijd 'zwaar' gelopen en extra geluid gemaakt. Ik denk dat er toen te weinig olie in heeft gezeten.
    Na het vullen (en iets olie bijvullen) was het ineens stukken beter.
    Maar als hij eenmaal slecht is, blijft hij lekken. Tevens ben ik al op zoek geweest met een busje zeepsop toen hij op druk stond met co2 en heb ik her en der al gechecked met een uv lamp op de bekende plekken.
    De condensor is vorig jaar al vervangen voor een (originele) nieuwe en de verdamper komt uit een 2004 futura en is dus ook niet zo oud als de auto zelf. Het probleem bestond al voor de vervanging van de verdamper en nadien was het er dus ook nog steeds. Dus ik kan gelukkig de verdamper gelukkig uitsluiten :D

    Het plan is dus de volledige installatie reviseren.
    -Alle buizen demonteren en schoonblazen/spoelen.
    1 buis zit vastgerot op de filter/droger. Hiervoor heb ik dus voor de zekerheid een andere leiding gehaald. Maar ik heb nu de juiste gereedschapjes om die vieze springlock verbindingen los te halen. De Ford dealers waar ik voorheen geweest ben, maken allemaal gebruik van springlock tools van het merk Midlock. Normaalgesproken prima spul (heb er zelf wel meer van), maar niet hun springlock tools. :nocheer:
    Ik heb via internet iets andere gereedschappen besteld, die iets beter op de door Ford voorgeschreven gereedschappen lijken :cheer:
    Tot mijn grote verbazing gingen alle koppelingen die ik zaterdag op de sloop heb gechecked vrij eenvoudig open :dance:
    Dus ik denk echt dat het aan het gereedschap ligt :schater:
    - Nieuwe orifice tube monteren (zit in de hogedruk leiding in een versmalling vastgeklemd. zie foto)
    - Alle O-ringen vervangen zoals voorgeschreven
    - Compressor vullen met 200ml nieuwe PAG46 olie (oude eerst verwijderen)
    - Nieuwe filter/droger monteren
    - leidingen in elkaar drukken en vliegensvlug weer richting Service-station om te vacumeren en te vullen.

    Hier wat foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier zit de orifice tube:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. Lekker bezig geweest. Verwacht je nou ook enige verbetering?
     
  14. Uiteraard zal er verbetering zijn ;)
    Dat is het hele doel van de operatie.

    Mijn huidige filter/droger is al zo oud als de auto; dus hoog tijd voor vervanging.
    De pomp heeft een zo goed als nieuwe koppeling, dus ook daar zal wat verbetering zijn. Mijn oude koppeling is al aardig opgesteld.
    En een dicht systeem blijft langer zijn vulling houden. Daar zit natuurlijk de grote winst.

    Verder ben ik heel benieuwd naar de oude orifice tube. Dit ding vangt namelijk alle rotzooi van de compressor. Dus het is een goede indicatie van de slijtage van de compressor.

    Nog ter info: je kan een orifice tube installeren met een kleinere boring. Hierdoor kan het koelvermogen drastisch opgeschroefd worden.
    Maar aangezien we maar een paar dagen per jaar extreem warm weer hebben, doe ik dat maar niet.
     
  15. beters, hier heb ik ook zeker wat aan :)

    mooi werk Lars ;)
     
  16. #537 dutchguy, Jul 11, 2010
    Last edited by a moderator: Jul 11, 2010
    Ik heb de reserve leiding eens uit elkaar geschroefd, om bij de orifice tube te kijken.
    Zoals je kan zien op de foto's heb ik een klein gereedschapje gebruikt, speciaal voor het verwijderen van orifice tubes. In dit geval kan je er met een punttang redelijk goed bij, maar hij zat behoorlijk vast. Dit gereedschap pakt de tube op een wat verstevigde plek vast en kan net iets meer kracht zetten.
    Als hij onverwacht toch afbreekt, dan zijn ook daar weer hulpmiddelen voor.
    (maar de eenvoudigste methode is dan een houtschroef in de tube draaien en hem er zo uit trekken.)

    Je kan zien dat deze tube een klein beetje vervuild is, maar nog niet volledig verstopt.
    Duidelijk te zien zijn de ijzerdeeltjes in het zeefje. Dit zijn deeltjes uit de compressor. De hoeveelheid ijzerdeeltjes op deze tube is nog geen reden tot ongerustheid. Jammer dat deze focus al op de sloop staat, want de ac-pomp kon nog wel even mee :mrgreen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Airco gereedschap:
    [​IMG]
     
  17. Dat ziet er goed uit! Mooi werk :respect: :thumbs:
     
  18. Wauw netjes gedaan zeg... Wederom groots aangepakt. Wanneer gaan we die van mij doen? ;) Ik heb ook problemen met het koelvermogen namelijk.
     
  19. @Sietze, heb jij de condensor al een keer laten vervangen? Dat scheelt ook een hoop. Zo rigoreus zoals Lars het aanpakt is alleen nodig als je pomp e.d. ook niet meer fijn is. Wat bij hem het geval was. Maar goed Lars is sowieso van de meest complete aanpak.:schater::thumbs:
     

Share This Page