1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Poets - How to's & Info

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door Boyd, 7 nov 2007.

  1. ik heb me toch een lading besteld, klikte zomaar op de verzendknop :P.
     
  2. Daar heb ik ook weleens gehad :lol:
     
  3. Ik heb even een vraag over twee wax pastes. Omdat ik iets anders wil proberen na een bakje turtle ice ben ik het forum eens ingedoken.
    Ik heb aan de hand van jullie adies twee verschillende merken Poorboy's world Natty paste en Collinite Super DoubleCoat Wax No. 476S.

    Welke van deze zou jullie voorkeur hebben en wat moet er voor het waxen gebeuren (muv goed wassen) om de standtijd te verbeteren?

    heb ook al aan kleien gedacht (mequiers klay kit) maar moet ik dan ook nog een andere stap nemen?
     
  4. Een zo schoon mogelijke ondergrond, zorgt voor de beste hechting en dus een goede standtijd. Ik heb geen ervaring met beide waxen, maar weet wel dat de Collinite een langdurige bescherming geeft.
     
  5. Natty's Paste wax gebruik ik ook. Erg makkelijk om te gebruiken, blijft volgens mij ook redelijk lang zitten. Maar ik heb geen ervaring met andere waxen.
     
  6. Nu we hier toch weer een bijdrage hebben geleverd nog even een vraag.
    Als ik mn motorkap in de wax zet zie ik na het uitpoetsen nog van die donkere kringen. Waar ligt dit aan en hoe kan ik die er uitkrijgen?
    Op het dak lijk ik er geen last van te hebben, of ik zie het gewoon niet.
     
  7. Natty's en Collinite waxen zijn allemaal prima hoor. Uiteraard ben ik erg te spreken over de 476S die de langste duurzaamheid heeft van alle Collinite waxen. Zoals Edwin zegt is een goede ondergrond echt belangrijk. Kleien en eventueel een goede pre-wax zorgen voor een langdurig resultaat. Let er wel op welke pre-wax, want ik heb slechte ervaringen qua duurzaamheid met de Dodo Juice Lime Prime Lite en zal deze ook niet meer gebruiken.

    Welke wax is het geweest? Een wax met carnauba kan daar last van hebben en kunnen een wolkachtig resultaat achterlaten met name op donker gekleurde lakken. De wax is dan te dik aangebracht of het kuren is niet helemaal goed gegaan. Heb je al geprobeerd om af te nemen met een detailerspray en een microvezeldoek en een beetje kracht? Dan moet het wel lukken.
     
  8. Het was Natty's paste wax blue. Ik zal nog eens kijken of het met de spray&wipe weg te halen valt. Volgende keer wat dunner doen dus:oops:
     
  9. Dat geldt bij alle waxen. Zo dun mogelijk aanbrengen, dat kan niet vaak genoeg gezegd worden. Zo dun zelfs dat je het amper ziet zitten. Succes! Ik hoor wel hoe het is vergaan :D.
     
  10. Ik vindt net als mijn schoonvader (en net als jullie :P) het poetsen van autos erg leuk, en ga het nu ook al leuker vinden met de kennis die ik van jullie heb.
    Nu had ik laatst een "discussie" met hem over de producten en waar ze nu echt voor dienen. Er wordt veel gesproken over het voeden van de lak, het reinigen van de poriën etc. We moesten eigenlijk een beetje lachen om dat idee (niet lullig bedoeld, aangezien we zelf alle stappen nu uitvoeren), maar meer om de nietkennis denk ik. Want de blanke laklaag van een auto is toch zo dicht en hard dat er eigenlijk niets doorheen kan komen?? of zien we dit verkeerd?
     
  11. #1071 dwayneNMGN, 24 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2011
    Het reinigen van de poriën is ook voornamelijk belangrijk op auto's zonder blanke laklaag of gele, rode auto's bijvoorbeeld die snel oxideren.

    [​IMG]

    De structuur van een autolak kan complex zijn en de verschillende bestanddelen hebben elk hun specifieke functie. De belangrijkste component is het bindmiddel, ook wel hars genoemd. Het is opgebouwd uit één of meerdere polymeren en bepaalt de eigenschappen van de verf. Een zeer belangrijke vereiste is dat het bindmiddel stabiel moet zijn. Het mag immers nooit voorkomen dat er zich in het hars twee lagen vormen met verschillende dichtheid, of slechter nog, dat er een neerslag ontstaat van enkele zwaardere bestanddelen.

    Een autolak heeft in de loop van de tijd een meervoudige functie gekregen. In de eerste plaats staat het in voor de verfraaiing van de auto door de gewenste kleuren, tinten en glans mee te geven. Bovendien moet het bestand zijn tegen verscheidene weersomstandigheden en wordt ervan verwacht dat het een goede chemische weerstand vertoont. Deze beschermende en esthetische functie zorgen ervoor dat een autolak een uitgebreide en complexe samenstelling heeft.

    Omdat lak uit allemaal verschillende moleculen en polymeren bestaat (ook blanke lak) is er niet sprake van een kei harde laklaag zonder poriën die uit 1 geheel bestaat. Hier wil ik best dieper op ingaan, maar dat stukje gaat denk ik veels te ver voor dit forum. Ook ben ik nog bezig met onderzoek hier naar, maar wegens drukte lukt het me vaak niet om hiermee verder te gaan. Op dit forum is het denk ik ook van belang dat een product doet wat het zegt.

    Om eerlijk te zijn is het gebruik van een glaze na polijsten vaak overbodig. Je hebt al een gedeelte van de laklaag weggehaald waardoor glans alweer naar boven komt. Echter kun je de lak wel een diepere look geven door een glaze of een wax. Hier gaat ook veel natuurkundige kennis aan vooraf om de look van een auto te verfraaien. De brekingsindex van licht zal anders liggen bij een sealant dan bij een wax bijv. de hoek van inval en uitval zijn verschillend waardoor een auto een warme look kan krijgen of juist een harde glans. Moeilijk te zien op een vierkante cm, maar bij een gehele auto moet verschil zichtbaar kunnen zijn. Echter is de wax maar een klein percentage van het gehele eindresultaat waardoor gewenning vaak snel kan optreden en de verschillen met het blote oog niet waar te nemen zijn.

    Overal kun je theorie op toepassen. Bij het ontwerpen van een product is immers veel onderzoek van te voren gedaan. Als het maar werkt toch :D?
     
  12. Zo bestelling is binnen en maakt het met de rest van de spullen toch al een aardige selectie :).
    [​IMG]

    gratis tassie erbij :)
    [​IMG]

    gaan we binnenkort deze jongen maares aanpakken, paps mondeo :D. Die leasebak van mij doe ik niet zo uitgebreid :P.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. Succes ermee :D
     
  14. Mooi review en een leuke setje spullen raymond :)
     
  15. Mooie review dwayne. Kan je mij vertellen wat voor shampoo je zou gebruiken als de auto wat viezer is? Dus een wat sterkere shampoo.
     
  16. Dat ligt er een beetje aan of er een waxlaag gebruikt is etc. Deze shampoo is dan ook heel erg mild, maar bij een viezere auto zou je ook weer kunnen kiezen uit een shampoo die toch redelijk mild is, maar iets krachtiger is qua reinigen. Hierbij kun je denken aan bijv. Chemical Guys Maxi Suds 2, Wolfgang Autobath en Chemical Guys Glossworkz.

    Goede krachtige shampoo's zijn bijvoorbeeld de Chemical Guys Citrus Wash & Gloss en Smart CarWash. Allebei geconcentreerde shampoo's met een goed reinigend vermogen. Hiermee wel voorzichtig zijn want deze zullen je waxlaag wel sneller aantasten.
     
  17. Ik hoor jullie denken waarom die watermagnet van mequiars, tja op de site waar ik het vandaan had hebben ze alleen mequiars producten (was erg goedkoop en ik heb geen korting bij Leko :) ), maar dat terzijde.
    Ik ga deze proberen en zie dan wel of het wat is.
     
  18. met die watermagnet ben ik ook begonnen en gebruik hem nu als 2e droogdoek voor vorrnamelijk de onderkant van de auto (onder de trims dus!)
     
  19. Gebruik em ook als 2e droogdoek, gewoon voor plekjes die nog nat zijn. Werkt prima dan :)
     

Deel Deze Pagina