* zomerbanden zijn UNIROYAL RAINEXPERT (goedkoopste van A merk) * winterbanden NOKIAN (Noorse makelij - zullen daar wel weten wat ze doen zeker ? ) = gegaan voor huismerk bandencentrale na een 360 spin op afrit met achteraan MICHELIN's - nu dus 4x NOKIAN
De huidige 16" Michelin-bandjes onder mijn zijn inmiddels behoorlijk versleten, maar aangezien er al enige tijd mooie 17" velgen in de schuur liggen (zie dit topic, ben ik vandaag even langs enkele bandenbedrijven geweest, waarschijnlijk komen er nu Bridgestone Turanza T001 onder, betaalbaar, goed getest (o.a. door de ANWB). Moet alleen nog even de beste prijs vinden. Het wordt trouwens de eerste keer in die 9 jaar dat ik al rijdt, dat er iets anders onder komt dat Michelin. Ik las trouwens nog iets over Peter de Groot, daar heb ik ook nog eens gevraagd wat deze banden daar kosten.
Mijn Fofo staat sinds een paar duizend kilometer op Dunlop Sportmaxx TT in de maat 205/50-17. Bevallen me beter dan de originele Goodyear NCT 5. Ik heb wel de indruk dat ze met hogere bochtsnelheden wat minder stuurprecisie hebben dan mogelijk is. Verder plakken ze zowel onder natte als droge omstandigheden voorbeeldig op het asfalt. Ze zijn ook stiller dan de Goodyear's. Duckmole
Heb er sinds kort een setje Goodyear Optigrip op laten zetten (alleen voor), maat 205-55-16, bevallen uitstekend. Hiervoor had ik Semperit Speed-life (nieuwe bij aflevering) banden, op zich prima, maar als ze eenmaal beginnen te slijten dan gaat het erg hard ik zat al snel op de loopvlak indicator.
Vóór bijna versleten Uniroyal RainXpert en achter Bridgestone Turanza ER300. Bevallen beide goed, heb ze beiden rondom gehad. De Uniroyals zijn erg goed in nat weer en hielden in de winter ook goed stand. De Bridgestones heb ik als stiller en overall iets fijner ervaren. Zien wat de net bestelde Goodyear ultra grip 8 winterbanden deze winter gaan doen....
Enkele maanden geleden heb ik andere banden gestoken. Oorspronkelijk had ik Dunlop sportmaxx 225/35 R19 nog van m'n , goeie band maar toch redelijk wat last van rolgeluiden... Nu onder de heb ik ondertussen ongeveer een 2500 km gereden met Toyo T1 Sport 235/35 R19 en die zijn een dag en nacht verschil! Zeer comfortabel en zeer stil!
Een paar maanden geleden 2x Bridgestone Turanza ER300 op de voorwielen laten leggen. Wat een verschil met de Viking vierseizoenenbanden die erop lagen zeg... Ineens was er grip en aanzienlijk minder geluid! Achter liggen nog Pirelli P6000's die enigszins gecupt zijn. Zodra deze aan vervanging toe zijn wordt het rondom Bridgestone Turanza denk ik.
Ik heb er Nexen N1000 205/40/17 banden onder zitten. Niet al te duur en komen als zomerband nogal goed uit de test. Binnenkort om de originele stalen velgen nog winterbanden zetten. Iemand nog tips?
Mijn focus staat op 225/40/18 continental sportcontact 3, en voor de winter 195/60/15 continental wintercontact.
Een snelle vraag: Als het regent heb ik weinig grip aan de voorkant. Nu is dat alleen bij lage snelheid -50 km/h dus is het niet gevaarlijk o.i.d. alleen is het wel irritant als je een stukje aan het toeren bent. De vraag dus: lucht eruit? lucht erin? Wat kan ik doen om net wat meer grip op de voorwielen te krijgen, behalve andere banden monteren. Bedankt.
Nu zeg je dat je voor weinig grip hebt. Ook last van onderstuur (auto neemt bocht ruimer dan je stuurt)?
Inderdaad onderstuur. Vooral bij bijvoorbeeld rotondes met regenachtig weer. Ik heb het geprobeerd tegen te gaan door zo min mogelijk te sturen maar, nee. Dus vandaar de vraag.
Probeer eens voor 2,5 bar en achter 2,3 bar Continental overzicht http://conti.nl/wp-content/uploads/2012/01/luchtdruk_nl.pdf Over bandenspanning en over-/onderstuur: http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=58 Nog een Nederlandse link: http://dbrian.home.xs4all.nl/PDF_Files/tabel.pdf
of controleer je uitlijning als deze niet goed staat gaat je auto dingen doen die eigenlijk niet zouden mogen gebeuren 2.6bar zou op zich geen enkel probleem moeten leveren verder liggen de banden er ook goed op outside/inside en of draairichting goed