De hoofdremcilinder moet netjes gemaakt worden en daartoe is een revisiesetje onderweg. De beide exemplaren die ik heb liggen er maar eens bij gepakt. Opengemaakt en de ingewanden eruit Borgpen, die de eerste zuiger vasthoudt De ene gereinigd, de andere niet Rondje borstelen en schoonmaken leverde wel een bijzonder inzicht, ik heb 2 HRC’s van Até, beide 23,81mm. Beide van een e12. Maar het huis is verschillend. De ene heeft grotere gaten, waar de rubbertjes in komen waarin het reservoir wordt gedrukt. Maar de reservoirs zijn 100% gelijk. Ook het gat van de borgpen zit precies 180 graden verschillend. Voor de werking maakt het allemaal niks uit, maar wel opvallend. De rubbertjes en ringen worden nog vervangen, die zijn onderweg. Borgpennetjes worden opnieuw verzinkt, de huisjes worden gestraald met zout en gewassen. Daarna weer keurig gelakt. Wordt vervolgd.
en dan te bedenken dat ik mijn auto naar de vakman heb gebracht omdat het net iets te hoog gegrepen is om bij mijn dailey zelf de koppalking te vervangen! hier wordt het boutje voor boutje opnieuw gemaakt! (bij mij is dat ook gebeurt met een gereviseerde kop! )
Kop persen en vlakken is ook specialistenwerk, hoor. Dat soort dingen laat ik ook doen door de vakman.
En na veel gepruts en mierenneuken is de dakplaat helemaal kaal en bewerkt om te plaatsen. Ook het dakframe of de spanten zo je wilt, aan de auto zijn kaal en ontroest. De delen waar ik na het plaatsen van het dak niet meer bij kan, ga ik in de epoxyverf zetten. Dus de te verlijmen randen heb ik afgeplakt. Ook van de dakplaat. En in de epoxy.
De dakplaat ga ik verlijmen met een epoxylijm, de Teroson, die keihard wordt. De binnenrand wordt gekit met een flexibel blijvende kit, die Innotect versabond. Dank aan Jeremy! Daarnaast trof ik nog een onaangename verrassing, de vloerpan rechtsachter is erg afgeroest en veel te dun geworden. Daar moet een stuk donor in. (is geregeld inmiddels). Er zal een stuk water in die auto gestaan hebben ofzo, of de isolatie is volgezogen geweest of iets dergelijks. De overige 3 vloerpannen zijn goed, op de gebruikelijke plekjes na. En omdat kit handig is, nog een staaltje kitrestaureren. Roest, gat, plaatje, kit. Klaar.
Dit keer onderandere een grote bestelling geplaatst bij Hubauer, grote dealer aan de andere kant van Duitsland, met attractieve internetprijzen. Zorgvuldige en vlotte afhandeling. Niks op aan te merken. Plukje onderdelen dat deze week binnenkwam is: - de andere wielbak achter, rechts deze keer - slang met het bochtje, voor koppeling vanaf de gevercilinder naar de vaste leiding op de bak - vaccuumslang van cilinderkop naar rembekrachtiger - NOS koplampframe, met lamphouders en nieuwe chroom ringen - NOS chroom koplampring SWRA - NOS wisserarmpje SWRA, helaas de zijde die ik al had - NOS handremkabels - handje vol NOS klemmetjes, foamrandje tankvlotterdeksel, rubber uitloopje aan overloopleiding tankontluchting, faderknopje, nieuwe radiokabelboom - NOS chroom Bstijl bekleding, ik had al links, nu ook rechts - Até gevercilinder koppeling - Até nemercilinder koppeling - revisieset HRC Plan is om de rembekrachtiger, en alles van de pedalenbak aan koppelingsbediening en rembediening in orde te maken en weg te leggen voor de opbouwfase. Rembekrachtiger staat in de roestomvormer, HRC is gestraald met zout. Het enige wat voor deze operatie nog aangekocht moet worden is de slang met blauwe texielbekleding van de koppelinggevercilinder naar het remvloeistofreservoir. BMW levert daar sinds jaren een zwarte, niet juiste slang voor. Vloeken in de kerk, maar.een intensieve internetzoektocht levert op dat VAG een vergelijkbare en wek blauwe slang levert, voor diverse recente modellen, voor exact hetzelfde doel. Die slang is een halve millimeter kleiner qua diameter, maar dat gaat wel goed. Die slang is tot op de centimeter nauwkeurig de jusite lengte ook nog, te weten 35 centimeter lang. Denk dat we die gaan bestellen... VAG slang: BMW slang (voorbeeld, let niet op de tekst)
Hahaha, jaren inderdaad. Net als de 323i. Dat was van begin tot eind ook krapaan 8 jaar. Hoop deze sneller te doen, maar wie weet.
Gewoon rustig aan doen en de tijd nemen, het moet wel een hobby blijven en geen irritatie gaan worden.
Je weet hoe ik werk, Niels, dus dat komt goed. Het is inderdaad hobby. Plezier. En bloed, zweet en tranen. En een semi faillissement hahaha
Gebeurt momenteel van alles, aan het wagenpark, maar niet direct qua restauratie van de E12, carrosseriewerk. Maar ik heb nog wel een bosje foto’s. Het dak was inmiddels voorbereid even als het frame van de auto. De twee soorten kit bedekken de blanke randen, zodat dat goed is geconserveerd. Dak Auto En de combinatie van de twee Niet te weinig griptangen, ik heb er nog een bos bijgekocht, waarmee ik mooi in de regengootjes kan klemmen. Daarnaast nog wat met die brede bek, mooi de raamstijlen klemmen. In totaal niet minder dan 43 griptangen op dit dak! Maar ja, dat was ook wel nodig, als ik nog 10 had gehad, had ik die er nog bij gezet hahaha.
Omdat dat dak moest drogen, andere klusjes opgepakt. Om te beginnen: grote doos. Uit Duitsland. Hubauer, grote BMWdealer met leuke internettarieven en kortingen. Echt fijne ervaring, qua afhandeling. Aanrader. In de grote doos, naast wat e30 spulletjes, daarover medio zomer vast meer in het daartoe geëigende draadje, een heule dikke, machtige grote, rechter wielbak binnenzijde achter. NOS, maar gekocht voor ze op zijn en ik volgend jaar dom sta te loeren als ik er dan eentje zou kunnen gebruiken. Voor de detailfreaks: hij is van metaal, transportverf is zwart, optionele pakhuisstof van 35 jaar liggen is aanwezig en geheel in tegenstelling tot het exemplaar in de auto, deze is roestvrij. Revisie van de hoofdremcilinder en rembekrachtiger is ook weer een stapje verder. Eerst de oude bende eens uit elkaar gepeuterd Twee hoofdremcilinders gedemonteerd, de beste weer opbouwen En de vervangende rubbertjes, veertjes enzo En het huis gestraald met soda en gespoten. Ingewanden gereinigd, nieuwe rubbers geplaatst. Als het borgboutje van de verzinker terug is, zal ik hem weer in elkaar zetten.