Banden zijn maar 225 breed en het is echt als je stil staat en het stuur helemaal naar links draait en dan rustig wegrijd.
Heb er iemand in laten rijden en zelf van buiten gekeken, lijkt erop dat aan 1 kant de band gewoon wegglijdt ten op zichte van de andere kant. is dit op te lossen?
Weet iemand hoe dit probleem is ontstaan trouwens? Bandenmaat is 225 terwijl je ook 235 mag gebruiken bij 18inch velgen. Velgen zelf zijn 7,5J breed
Daar is een hele logische maar moeilijk uit te leggen verklaring voor. Bij maximaal insturen maken beide banden net niet de juiste hoek voor de bocht. Waardoor de branden gaan wringen. Met het Ackermann principe kan je dit berekenen/verklaren, maar lost het niet helemaal op, omdat de afstelling een compromis is. In deze 2 video's wordt het uitgelegd:
elke auto heeft een ankerman principe, binnenbocht stuurt scherper in dan de andere kant omdat de voorwielen andere draaisnelheid heeft zal de differentieel dit op moeten vangen. echter bij optrekken en stuur vol naar links of rechts, dan zal differentieel dit niet direct opvangen en draaien mogelijk beide banden even snel. hierdoor wringt/slipt ene band om het op te vangen. als je eenmaal al rijdt zal dit wel weer opgevangen worden.
Oh dan is dit vrij normaal als ik het zo lees. Met de 16 inch wielen en 215 banden heb ik het nooit gemerkt. En m’n seat leon met 225 brede banden heb ik dat ook nooit gehad en bij de focus wel.
Het heeft met diverse dingen te maken. Van diffrentieel,wielbasis,stuurhoek,spoorbreedte. Verwacht dat diffrentieel de grootste verschil is.
Las nu iets hier op het forum over dat ford stuurslagbegrenzers aanraad bij 18inch velgen, klopt dit?
Misschien tik je met een velg een spoorstang of iets aan. Ik zou 'm ff de drug op rijden en kijken of je ergens schuurplekken ziet zitten op zowel je velgrand als je ophanging. Misschien met je aan de spacers? Wat voor velgen zijn 't?
Weet niet precies hoe ze heten maar dit zijn de velgen: https://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-...ilver-Diamond-Cut-CJ5C-M1B-7-5J-/222825810887
Bij het wegrijden op de parkeerplaats met naar links of rechts uitdraaien hoor je de velgen of wat het ook is stokken/tikken
als het niet erger is geworden en alles zit goed vast. geen spelling op aandrijfas. zou ik haast zeggen dat er niks mis mee is. de vraag is had je met je 16inch banden dit ook. mogelijk hoorde je het pas na wisselen naar 18inch. voorbanden van links naar rechts wisselen en kijken hoe het dan is, is ook een optie. je moet nagaan, dat als je stuur volledig naar links draait. door de wielstand niet het volledig loopvlak op de grond staat, zijkant van de band staat dan op de weg. oudere Mercedes zul je wel herinneren dat de band er heel scheef onder kwam te staan als je stuur volledig uitdraait.
Vanmorgen is de auto uitgelijnd, zie foto hieronder: Snapt iemand er iets van trouwens? Of kan iemand me vertellen wat dit betekent allemaal