1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bandenmaat 225/40/18 voor en 245/35/18 achter op focus mk3 hatchback 2011

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door cdeckers1991, 24 okt 2019.

  1. Heb sinds kort een setje 18 inch borbet velgen van een kuga op de kop getikt wat de vorige eigenaar onder zijn focus station heeft gehad.

    kan dit dus kwaad die maat achterbanden?
    Wat zijn eventueel de nadelen en voordelen?
    Is er iemand met ervaring met 225 voor en 245 achter?
    En wat zouden jullie doen in mijn situatie?

    Alvast bedankt!
     
  2. Voordeel van breed achter is dat daar meer grip en stabiliteit is, nadeel dat het (minimaal) iets extra rolweerstand en druk op de lagers geeft.
    Door de bandenmaten komt de achterkant wel klein beetje omlaag. Band-velg combinatie voorzijde (225/40) is hoger dan achterzijde (245/35)
     
  3. Het verschil is 4,25 mm dus daar zou ik mij niet zo druk om maken.
     
  4. Standaard maat is 235

    ik dacht ok dat het er stond :oops: ik las het weer eens te snel
     
  5. komt er veel extra druk en rolweerstand bij kijken? Niet dat er bijvoorbeeld 2x zoveel druk op de lagers komt dan normaal.
     
  6. Rolweerstand kun je checken op de site van de fabrikant van je banden. Kan zomaar zijn dat de 225 "C" gelabeld zijn en de 245 "G". Deze waarden heb je ook alleen als ze de juiste druk hebben. En ik denk dat misschien wel meer dan 80% met een te lage druk in hun banden rondrijden en dat beïnvloed de rolweerstand nog veel meer dan het verschil tussen een 225 en een 245 band.
     
  7. Het verschil in diameter/afrolomtrek tussen beide maten is in theorie 1,2% (ervan uitgaande dat de profieldiepte van de voor en achterbanden gelijk is).

    Wanneer de auto voorzien is van DDS bandenspanning controle bestaat de mogelijkheid dat het verschil in diameter/afrolomtrek wordt gedetecteerd als een lekke band. Vooral als de achterbanden verder versleten zijn als de voorbanden waardoor het verschil in diameter/afrolomtrek nog groter wordt.


    Persoonlijk zou ik er in eerste instantie gewoon mee gaan rijden. Wanneer het in de praktijk problemen oplevert kan je altijd de banden nog vervangen.

    Overigens ben ik wel benieuwd of de achtervelgen gelijk zijn aan de voorvelgen. Wanneer aan de achterzijde bredere banden worden toegepast wordt vaak ook een bredere velg met een andere ET waarde toegepast als aan de voorzijde.
     
  8. 245 op een Focus 3 hatch en niet eens een ST of RS.... Buiten het verschil qua breedte van je voorbanden, betwijfel ik of het überhaupt wel fijn rijdt. Bij 235 krijg je al last van spoorvorming, wat moet 245 wel niet doen.

    De exacte maat wat Ford voor de MK3 op 18" voorschrijft, weet ik niet, behalve dat ze een breedte hebben van 235. Persoonlijk vind ik 225 beter staan en rijden. De MK3 1.6 Ecoboost van een familielid heb ik ook 225 ipv 235 om heen laten leggen. De auto rijdt een stuk rustiger (minder spoorvorming) en zelfs nog wat zuiniger.
     
  9. de bandenmaat verschil qua hoogte is gelijk aan voor versleten banden te hebben en achter nieuwe banden, voor de abs zou het dus niet een groot probleem opleveren verwacht ik.

    zelf wil ik later ook 225 onder hebben, naast dat het goedkoper is, dezelfde voordelen als hierboven verrmeld staan tellen mee.
     
  10. Bedankt voor de reacties! Alle 4 de velgen zijn even breed en hebben allemaal et 52.5

    ga ze zondag eens eronder leggen en kijken hoe dat rijd. Is toch maar voor een korte tijd aangezien de winterset er misschien al binnenkort onder kan. Als het echt niet comfortabel is of vervelend rijden is kan ik altijd nog de bandjes wisselen voor 225 breed. Lees op internet voor en nadelen van bredere banden dus even zelf kijken hoe dit rijd.
     
  11. Het verschil tussen een C en een G label qua rolweerstand, dus brandstofverbruik zou op jaarbasis tussen de 5 en 8% liggen. Persoonlijk boeit mij dat niet zo heel veel maar spoorvorming zou voor mij eerder de doorslag geven om smaller te gaan rijden.
     
  12. Ga het gewoon eens proberen, want de banden hebben wel nog genoeg profiel. Als het niks is kan ik ze alsnog verkopen. Er zijn toch meer auto’s wat met brede banden rijden.
     
    Dice Oldskool vindt dit leuk.
  13. Oh zekers, ik zou het ook zo gedaan hebben.
     
  14. Bredere banden zijn meer om vermigen beter op de weg te krijgen.
    Dunnen band spint/slipt makkelijker bij optrekken.
    Tevens een zwaardere voertuig heeft grotere bandenmaat om kg/cm2 niet te laten stijgen
     
  15. Heb ze eronder zitten en moet zeggen merk niet zo heel veel verschil. Lijkt of ik ze meer hoor dan de 16inch maar ligt ook aan het merk natuurlijk van de banden enz...
     
  16. Weet iemand hoe vol ik ze het beste kan pompen voor en achter? In de deurstijl staat geen 225 en 245.
     
  17. Simpel gezegd 2.5 rondom
    Beladen staat me bij 2.4 voor en 2.6 of 2.8 achter.
     
  18. Als ik wegrij van de parkeerplaats en draai uit naar links, hoor ik een tik als ik stuur naar links heb gedraaid en wegrijd. Lijkt alleen te zijn als het stuur naar links gedraaid is. Zou dit aan de nieuwe velgen liggen?

    dacht eerst dat het leek of de banden geen grip hadden en slipte maar dat lijkt me sterk met langzaam uitdraaien.
     
  19. Heb bij google verschillende topics van verschillende merken auto’s gevonden over een tik bij het stuur helemaal naar een kant te hebben gedraaid. Zo zou het oa de homokineet kunnen zijn, de veren/veerpoten of lagers en rubbers. Hitteschild wat ergens tegen aan komt, boutjes subframe los. Of de remschijven en blokken zijn op. Het zoeken kan gaan beginnen:shock:
     
  20. #20 McGyver, 14 nov 2019
    Laatst bewerkt: 1 dec 2020
    Mijn auto doet dat ook wel eens. Dit zou door de brede banden komen (veel grip) icm met een verschillende draai snelheid tussen de binnen- en buitenbocht.
     

Deel Deze Pagina