Kleine toevoegingen na nog een check zonder autos met een HUD. Bij de BCM had ik er twee over het hoofd gezien. AL die getalletjes beginnen wel eens te dansen als je zo lang naar ze kijkt ABS: 760-01-03: XXXX XXFE > Hoeft misschien niet? 760-02-02: X4XX > 3 werkt ook BCM: 726-04-06: 90XX > 90 = ACC en TJA, 8C zou alleen ACC moeten zijn 726-11-04: XXXX XXCX 726-15-02: XX6E 726-17-01: XXX8 XX Uit de tutorial hier op het forum over activeren AHB staat: 726-12-02 X1XX, echter op mijn auto en alle auto's met ACC die ik gecheckt heb staat dit op 5. Dus X5XX. IPC: 720-01-01: XF4E 720-01-02: XAXX 9A 720-03-01: X7XX > Waarde voor TSR 720-03-02: XX8X 720-04-01: XXXX XXCX > Waarde voor TSR 720-09-01: 3XXX XXXX 0X > Waarde voor TSR 720-09-02: 2XXX 720-10-01: X5XX > Heeft ook met TSR te maken maar staat bij ACC altijd op 5 in plaats van 0 uit de tutorial hier elders op het forum IPMA: 706-01-01: XXXX 9XDA A9 706-01-02: XXXA > Traffic Jam Assist, een 9 is ACC aan, geen TJA 706-02-01: XXXX XXXX 7F > Vaste waarde voor de afstand tot voorligger 706-04-01: XXXX X7XX SCCM: 724-02-01: XXXX 70XX > AHB setting PSCM: 730-02-02: XXXX FFFF > Lane centering & Traffic Jam assist 730-02-03: FFXX > Evasive steering assist) Nogmaals de disclaimer: Ik heb bovenstaande niet getest! Bij de IPC kan je ook direct configs doen zoals @FocusSTL al aangaf. Wat die met bovenstaande waardes doen weet ik niet ik heb alleen de codes vergeleken. Sommige van bovenstaande codes hebben te maken met AHB, zoals aangegeven hebben auto's met de juiste IPMA eigenlijk altijd al AHB af fabriek. Heb er in ieder geval nog geen gevonden die dat niet hadden.
Ik ben er denk ik achter wat het verschil bij de PCM verklaart en het is niet per definitie goed nieuws. PCM: 7E0-163-04: 25 Een handgeschakelde auto met ACC en de meeste automaten zonder ACC hebben in de secundaire eigenschappen lijst op ETIS staan: Remmen TS/HLA/ESP/TC/ABS. Bij voertuigen met ACC en de hele rambam staat daar ABS/ESP + elektron. Rembekrachtiger. Ik vond een automaat zonder ACC en met de laatste omschrijving in ETIS. Gezien de opties op de auto moet daar het verschil bij de PCM vandaan komen. Ik heb nog geen automaat gevonden die hetzelfde heeft staan als mijn auto. Daardoor begin ik te vermoeden dat niet alles zomaar te activeren valt. Waarschijnlijk traffic jam assist en/of stop/go. Lane centering werkt voor zover ik gelezen heb alleen als die opties ook aan staan dus met een automaat moet je zeer waarschijnlijk toch ook de ABS vervangen voor een versie die dit ondersteunt. We onderzoeken rustig verder
Wordt een beetje spam zo maar here we go: Eigenlijk weet ik al zeker dat niet alles gaat werken op in ieder geval mijn auto. De Focus kent twee verschillende ABS systemen. Een 'Normale' ABS en een Electronic Brake Booster (EBB). Het zijn ook echt totaal verschillende systemen en een EBB module erin maken is eigenlijk geen optie. Een ABS kent 6 aansluitingen, een EBB maar 4. (Voor elk wiel 1). Dit heb ik uit de (repair) manuals die elders op het forum gepost zijn. De ABS zit op alle handgeschakelde voertuigen en automaten die geen ACC en geen Active Park Assist hebben. Zo ook die van mij. Als je een automaat hebt zonder ACC maar met APA, dan heb je de EBB en is een retrofit van ACC, TJA en Lane Centering mogelijk volgens de tutorial uit dit topic en mijn codes. Als je alleen de normale ABS hebt zoals ik kan dat dus niet. De hardware die de auto vanuit stilstand zelf moet laten rijden is simpelweg niet aanwezig. Omdat die systemen op 1 of andere manier samenwerken is LCA waarschijnlijk ook geen optie. Dan blijft alleen de ACC over en zou ik zelfs vermoeden dat de juiste stuurknoppen die van de handgeschakelde moeten zijn als dit uberhaupt al werkt. Het is dus nu een kwestie van de radar inbouwen en gaan vogelen met de codes om erachter te komen of LCA en ACC zonder TJA op een automaat ZONDER EBB uberhaupt gaat werken. Het lastige is dat er geen auto's geleverd worden af fabriek met deze config en de codes juist krijgen dus niet makkelijk zal zijn.
Spammen is het niet. Er wordt gewoon alle info gedeeld die gevonden wordt. De info is vaak schaars en vaak niet compleet. Dus nu wordt de puzzel beetje bij beetje completer. We gaan er gewoon 100% voor en kijken hoe ver we komen. Ik denk persoonlijk dat basic ACC haalbaar is. Of LCA en TJA gaan werken lijkt zo langzamerhand lastig te gaan worden, maar niet onmogelijk. Dan zal de ABS gewisseld moeten worden ben ik bang.
Stel dat ik dit in mijn auto wil inbouwen, is er voor een automaat een ander onderdeelnummer voor de knoppen op hert stuur?
Ja, ik heb alles liggen om de inbouw te doen eventueel. Mag je overnemen. Lees wel even goed wat ik eerder schreef over de verschillende ABS systemen.
Vanmorgen las ik dit. Misschien helpt het. https://www.facebook.com/groups/All.About.Ford.Focus.Mk4/permalink/402785524351656/
Hiermee kan je een handbak programmeren. Bij een automaat komt er nog wat meer kijken zoals: -traffic jam assist -lane centering Er is ook geen garantie dat alles gaat werken op een automaat. Hang je auto eerst even aan Forscan en noteer het P/N van de ABS module.
@Caspar @FocusSTL Als ETIS klopt heeft hij de juiste ABS (In tegenstelling tot mijne) en heeft hij ook de juiste IPMA (CH). Het is bij hem dus een kwestie van de radar inbouwen aan de voorkant en coderen. Daarmee zou hij alle opties die bij de automaat horen (TJA, LCA etc.) moeten kunnen activeren. @Caspar de juiste stuurknoppen en de radar inclusief bracket heb ik liggen.
Ik ga eens met FORScan kijken naar de abs pomp. Zou mooi zijn als het relatief makkelijk te doen is bij mijn auto.
Jouw auto is geschikt. Je hebt het automatische inparkeren en de juiste ABS, komt ook overeen met ETIS.