1,5 EcoBoost v.s 1,0 EcoBoost

Discussion in 'Performance' started by wwwer, Feb 24, 2023.

  1. Begin dit jaar heb ik een Ford C-Max 1.0 EcoBoost van bouwjaar 2014 (geleverd in 2015 net voor de upgraid) gekocht.

    Ik kwam van de 1.6 af dus van 4 naar naar 3 cilinders en vond het zelf een opgefokte naaimachine (qua geluid).

    Helaas bleek deze een gekantelde zuiger te hebben en dat verklaarde dat nare naaimachine geluid... paar duizend euro motorschade. Gelukkig wel garantie...

    Nu ben ik aan het dim-dammen met de garage om een andere C-Max te zoeken. Deze garage importeert veel dus zijn we naar een andere import aan het kijken.

    Nu zie ik een 1.5 Ecoboost uit 2016 staan. Dus een nieuwer model dan die ik had.

    Ik begreep dat er veel bekende problemen waren met het 1.0 blok en ben nu benieuwd staat het 1.5 blok ook zo slecht aangeschreven? Ik wil namelijk zeker geen 1.0 blok meer veel te bang dat het bij de 2e ook gaat gebeuren met alle gevolgen van dien....

    Iemand enige ervaring?
     
  2. Forum staat helemaal vol met dingen over die motoren. gebruik de zoekfunctie eens :)
     
    wwwer likes this.
  3. Ik heb daar helaas (nog) niet gevonden wat ik zocht.. vandaar de vraag :)
     
  4. Lang verhaal kort:

    De 1.5 ecoboost 4 cilinder heeft een ontwerpfout:

    https://www.focusclub.nl/index.php?...f-lekkage-4-cilinder-ecoboost-motoren.120606/

    De 1.0 ecoboost 3 cilinder moet altijd de goede olie hebben i.v.m. de wetbelt die in de olie draait.
    Aangezien er al veel riempjes vergaan zijn door verkeerde olie, is ook dat een risico bij een 2e hands auto:

    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/staat-wet-belt-distributie.116562/

    De 1.5 ecoboost 3 cilinder lijkt het meest degelijk gebouwd te zijn, maar is pas geleverd vanaf 2018.
    Deze is volgens mij ook niet geleverd in een C-Max.
     
    meeder and M.Blaak like this.

Share This Page