Even terugkomend op die zogenaamde "vonklengte" van 6,5 mm dat is gewoon een totaal verkeerde vertaling. Het betreft hier de "Spark Position" niet de lengte. De uitleg over wat de "Spark Position" is laat ik aan de specialisten over dus bij deze
Dat het foute vertalling was wist ik wel zeker. Maar heb even gechecked op ngk zelf. Beide hebben dezelfde heatrange 6. Wat opvalt dat ngk 94769 gap heeft van 0.8mm Maar de ngk 6509 1.1mm. Tevens is de 6509 voor de f150 en dergelijke motoren. Zou zelf zeggen dat het de afstand is van de massa electrode naar de porselein. Dus de iridium punt die uit steek plus de electrodeafstand.
Zal m'n bougies voglende week eens opnieuw gaaan bekijken, heb dan tijd. Ga dan ook meten en laat de uitslag wel weten. (hoop niet dat dit als topik-kaap gezien wordt...)
Vandaag maar eens de bougies bekeken, electrode afstand was idd geen 3mm maar de 2 red ik wel. https://i.postimg.cc/wMGjfXV2/20220622-121551.jpg Heb het idee dat de bougies het einde naderen, geen idee hoe lang ze er al in zitten, staat 110K op de teller. Zal op zoek gaan naar vervangers, weet nog niet of het weer iridium wordt of gewone, dan wel ngk's of Ford eigen. Hoop dat het linkje werkt...
je moet dan wel de bougie op de juiste manier meten. Met een voelermaat niet met een schuifmaat. Tevens is de afstand van puntje die uitsteekt van porselein tot de massa electrode. op je foto is duidelijk te zien dat je iridium bougie hebt en dus niet de goedkoopste. Tevens zie je dat je bougie wat roestig uit ziet, samen met de massa electrode niet helemaal meer lekker uit ziet. Tevens zoals je schuifmaat naast ligt, heb je 1.1mm gemeten.
Tja ik zie een internet plaatje van een nieuwe iridium bougie. De kleine punt is een normaal verschijnsel. meten van de opening met een voelermaat moet met enig gevoel gedaan worden een maatje meer krijg je er dikwijls ook wel tussen getrokken waardoor de afstand al weer wat groter wordt ach over de link gekeken ja die zijn wel zo’n beetje aan vervanging toe tot op de draad versleten
deze bougies ( op de foto ) zijn allang op. Hadden allang vervangen moeten worden. Ford of NGK’s, is het zelfde. Wel iridium en geen gewone
Voelermaatje weet ik en heb ik, is dan alleen lastig op de foto te zetten, vandaar de schuifmaat. Zal nieuwe iridiums gaan opzoeken voordat de bobines het begeven..
Vandaag nieuwe iridiums van NGK gehaald. Alle netjes op 0.75mm en zo gelaten en geplaatst. Echt verschil in loop niet gemerkt, maar gevoel is wel goed , ken weer een tijdje mee. https://i.postimg.cc/rpqh2SfN/20220623-105749.jpg