1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bougie vonklengte

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door PhoenixNLx, 13 jun 2022.

  1. Ik ben op zoek naar nieuwe bougies voor mijn Focus 1.6 ecoboost 2011.
    Nu had ik altijd NGK bougies, die zijn volgens mij ook prima.
    Echter zag ik dat er 2 soorten waren met verschillende vonklengtes.
    Welke is beter/welke moet ik daarvan hebben?

    Ze zouden beide moeten passen...

    Screenshot_2022-06-13-15-08-20-25_e31d19e99ee0b334f92cd519696ee652.jpg Screenshot_2022-06-13-15-08-30-09_e31d19e99ee0b334f92cd519696ee652.jpg
     
  2. Ik bestelde altijd de 94769 voor mijn 1.6 Ecoboost uit 2011. Die was er altijd blij mee.

    Heb een keer "het bougie boekje" mogen inzien bij de dealer (kan de foto's niet meer vinden) en ben destijds tot de conclusie gekomen dat, dat de juiste bougies zijn met een gat van 0.7.

    Sent from my SM-S901B using Tapatalk
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  3. Zeker opgezocht bij autodoc. Een van de redenen dat ik die site niet fijn vind. Keer gehad dat als je zocht ineens opel onderdeel tussen de focus delen stond. Naast dat duurt het vaak ook lang voor je het binnen hebt

    Op winparts is maar 1 ngk bougie te bestellen met vonklengte van 6.5mm.
    Dus idd de 94769.
    Ngk ILZTR6A8G wordt het dus.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  4. Heb wel eens gezocht of je iridium bougies na x tal km's nog moet nastellen en hoe dan?
    Kan er geen duidelijk antwoord op vinden.
    Heb ze zelf maar héél voorzichtig schoon gemaakt en niets aan de afstand gedaan.
     
  5. Ligt aan de vorm van de massa elektrode of de bougie na te stellen is,

    maar een bougie is versleten als de randen van de elektrodes rond afgesleten zijn. meen vonk springt me eenmaal het liefst vanaf een scherpe hoek weg
     
  6. Volgens de website van NGK betreft het de bougies met artikelnummer: 94769.

    03AA39F4-7E04-4636-BB7A-9DA7DA850E62.jpeg
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  7. Dank je wel voor de reacties!
     
  8. :think: Kan mij iemand duidelijk maken wat met de "vonklengte" bedoeld wordt? :shrug:
    :confused: Normaal wordt er toch over elektrodeafstand gesproken, of is dit weer achterhaald? :shrug:
     
  9. ik weet ook niet waar “vonklengte” vandaan komt maar het gaat over de elektrode afstand
     
  10. Een elektrode afstand van 3.5 / 6.5 mm??? of moet dat tienden van mm zijn 0.35 / 0.65??
     
  11. zo’n iridium bougie heeft toch 4 elektroden (of eigenlijk massapunten) tellen ze de 4 bij elkaar op?
     
  12. De iridiumbougies die ik laatst heb gebruikt hebben maar één massapunt net als de "ouderwetse" bougies.
     
  13. Electrodeafstand kan ook zijn of het een warme of koude bougie is. Al is dan de vraag waarom het zo wordt genoemd.
    Zal wel automatische vertaling zijn. Van ene taal naar nederlands
     
  14. Nog een vraag dan. Ik heb altijd begrepen dat bougies niet heel spannend zijn. Oftewel, bosch of ngk erin is prima. Performance bougies doen niks boeiends zeggen ze. Klopt dat?
     
  15. in principe wel ja. het is simpel gezegd 2 stukken metaal dat geïsoleerd zijn van elkaar. door de afstand zal als de bobine bekrachtigd is en dan voeding wegvalt. over de secundaire spoel door het wegvallen van de primaire voeding een magnetische reactie ontstaan. dit loopt op tot het moment dat de spanning over kan springen tussen de twee metalen in de bougie.
    hoe verder uit elkaar hoe hoger de spanning moet zijn. vandaar dat afstand niet op een 0.01mm nauw komt. 0.1mm of op het oog is goed zat. als massa punt 90graden is dan zit het eigenlijk "goed". tuurlijk niet perfect maar menige rijders zullen er weinig tot niks van merken. pas als je apart geschreven software hebt die heel nauw alles regelt dan ivm veel vermogen uit het blok willen halen. komt het wat nauwer aan.

    performance bougie is of performance bobine doen weinig echt bij leveren. als de electrodeafstand en de druk in het blok niet anders zijn. krijg je bij de zelfde voeding vonk overslag. zo rond de 10-15kilovolt. Daarna zakt dit meer naar 5-8kilovolt lucht is dan meer geleidend en duurt tot volle magnetische energie van de bobine weg is.
    Bij andere drukken zoals met turbo motoren zal de spanning wat hoger oplopen voor je vonkoverslag tussen de punten kunt krijgen. Bij andere drukken ligt de ionisatiespanning wat anders.
    Moet eerlijk zijn is wel theorie van 15-20 jaar geleden alweer.

    tuurlijk is praktijk wat ingewikkelder.
    https://www.beruparts.nl/content/dam/marketing/emea/beru/brochure/nl-all-about-spark-plugs.pdf
    eigenlijk alles beter en uitgebreider uitgelegd
     
  16. Bij mijn iridium bougies is de electrode afstand zeker 3mm, alle drie, zal ik ze dan toch naar 0.7 of 0.8 moeten zetten?
    Het lijkt me erg ver terug, motor loopt als zonnetje en start direct.
    Ook mijn bougies hebben een enkel massa boogje.
     
  17. Electrode afstand van Ford / NGK bougies voor een 1.5L l4 ecoboost is 0.8mm. Afstand is al voor ingesteld af fabriek, controleren is wel raadzaam. Aandraaimoment 13nM, koude mblok .
    1L l3 ecoboost, 0.7mm, aandraaimoment 13nM ( koude mblok )
    1.6 l4 ecoboost / flex, 0.8mm, aandraaimoment 15nM
    Ford ( ecoboost ) bougies worden geproduceerd door NGK
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  18. @Ka-ramba
    3mm lijkt me zeer stug. Denk niet dat bobine genoeg spanning kan leveren voor een vonk te krijgen. Is bijna 4x zo hoog als normaal.
    Heb je het goed opgemeten.
    Zoals gezegd zie je de massa electrode vaak al of het goed is of nie. Afgebroken, niet haaks erboven alle niet goed.
    [​IMG]
     
  19. Ik verbaasde me er ook al over, vandaar dat ik op dit topik aansloeg. :D
    Dat ik ze eruit had viel het me direct op, vandaar.
    Heb de afstand niet gemeten maar was in mijn ogen heel erg groot, dacht dat het te maken had met de iridium.
    Helemaal dat ik las over de vonklengte van wel 6mm op de onderdelen sites bij iridium, was nieuw voor mij.
    Van 'gewone' bougies weet ik idd dat het ongeveer 0.8 moet zijn, had m'n Focus ook.

    Dus ook bij iridium rond de 0.8?
     
  20. Gewone bougies zie je eerder tegen de 1mm idd en de iridium wat krapper 0.7 a 0 8mm
    Alleen bij hele gekke bougies zie je het wel anders. Maar dan heb je vaak over oude motorblokken of over heel specuaal apparateur.
     

Deel Deze Pagina