Aangezien ik veel korte ritten doe en regelmatig naar muziek luister als ik 10-15min moet wachten zonder draaiende motor heb ik gemerkt dat mijn batterij wat aan de lege kant is geraakt, alarmgeluiden zoals de deur die opengaat en de parkeersensoren komen regelmatig uit het dashboard ipv de boxen, ook kreeg ik vandaag na een minuut of 5 zonder draaiende motor muziek te luisteren de melding dat de accu moet bespaard worden en ik dus ofwel de motor laat draaien of het contact uit zet. Nu is mijn vraag, na wat rond te lezen zou ik eventueel een druppellader aanschaffen, zolang ik de min niet op de batterij zelf aansluit maar op de grond (die grote uitstekende bout) omzeil ik het BMS niet en zou doe moeten zien dat die opgeladen is? (ben momenteel ziek dus de auto zal x aantal dagen stilstaan, het uitgelezen moment om op te laden?) Zat te kijken naar de CTEK Multi XS 5.0 druppellader (wil geen honderden euros uitgeven), moet ik dan ook de AGM functie selecteren ook al is het een EFB batterij? (s/s gebruik ik niet aangezien ik altijd in sport rijd, maar wil het wel correct doen natuurlijk).
dit is ook de correcte manier om “on board” de accu op te laden. + kabel op + van accu, - op chassis ( grote uitstekende bout ). Zo kan de BMS sensor ook meten en staat van accu ( SOC ) herberekenen. Ben niet bekend mer C-Tek accu laders maar, nee , niet AGM selecteren. Aansluiten, op automatisch zetten al geen EFB optie is en laten staan.
Prima dingen die ctec. Is zowel een normale lader en druppellader.Ik heb de mxs 3.8. Werkt prima. Ook makkelijk met het updaten van de sync3.
“alarmgeluiden zoals de deur die opengaat en de parkeersensoren komen regelmatig uit het dashboard ipv de boxen” Dit hoeft niet perse aan de accu te liggen. Sync heeft ook zijn eigenaardigheden waardoor dit gebeurt. Mijn MK4 maakt heel wat kilometers, maar doet af en toe hetzelfde.
Heb toevallig vorige week de CTEK CT5 besteld, doet alles automatisch. Onze Fiesta heeft er wel 8 uur aangehangen voordat deze van 'charge' naar 'care' ging. De Focus moet nog
Hoi Paddo, is deze voor elk gangbare type accu? zo te zien hebben we redelijk dezelfde focus..zou geen probleem moeten opleveren? wil eigenlijk zo een bestellen voor het updaten van de Sync 3 ipv rond te gaan rijden
Dit is ook een handig apparaat starthulp en lader in een. https://www.lidl.nl/p/ultimate-speed-auto-accuoplader-met-starthulpfunctie/p100337915
Ziet r wel uit als een handig ding en nie eens zo duur... Starthulp kan nog wel eens handig zijn inderdaad,..vind die CTEK's wel mooi klein..ben niet zo heel handig met stroom en dat soort dingen maar neem aan dat dit wel voor de meeste auto's met start stop werkt dan toch? Of is het handiger eerst de specs van de accu te raadplegen?
Om verassingen te vermijden, de min sluit ik aan op A en de plus dan op B correct? Doe ik net nog maar de auto open, springt die al na 5 seconden op spaarmodus, denk dat het dringend tijd is om op te laden
Nee dat is de klem om de accu vast te zetten de min moet op de bout in het spatbord volg de min kabel tot waar hij vast zit op de carrosserie
Even foto gepikkert van het www Zit misschien onder plastic kapje, maar daar kan je de klem tussen zetten, zonder het kapje weg te moeten halen. Greetz Emiel
Heb het gevonden, kan idd gewoon het kapje een beetje opheffen, super bedankt alweer iedereen! Wel spijtig dat hier niks over te vinden was in het instructieboekje.
Je kunt de klem aan aan het andere uiteinde van de massa kabel zetten bij de accu, dus niet op de pool zelf maar op die platte strip aan het eind van de kabel , mocht de klem van je lader niet passen
Misschien is deze vraag ooit al eens gesteld maar waarom mag je de - klem niet rechtstreeks op de accu zetten? heb die van mij vorig jaar 1x opgeladen met beide klemmen op de accu omdat de bout op het chassis erg moeilijk tot niet te klemmen was met mijn oplader.