1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. #481 Harold1, 27 mrt 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mrt 2019
    Mijn auto had dit ook toen hij werd afgeleverd. De ruit heeft teveel weerstand in de rubbers. het profiel waar het raam in schuift rondom inspuiten met siliconenspray en bij mijn auto was het probleem toen opgelost.

    Bij de motoren van de Focus MK4 loopt de distubutieriem / ketting toch niet door de olie?
     
  2. In Duitsland loopt momenteel een aanklacht tegen Ford om de snelle olie interval. Er wordt door Ford aangeboden de oliewissel voor eigen rekening te nemen zolang de olie nog “schoon” genoeg is.
     
  3. En wie bepaald dan of de olie schoon genoeg is of niet, ford zeker ?
     
  4. krijg je dan geen vieze strepen op je raam als je 'm open doet?

    volgens mij hebben de 1.0 motoren een wet belt die door de olie loopt.
     
  5. De nokkenas riem loopt door de olie. Is ergens wel n YouTube filmpje van gepost
     
  6. Bij de 1.5 ecoblue diesel loopt de distributieriem door een oliebad.
     
  7. Dat doet de dealer zelf, die heeft er geen belang bij dat jij als koper afkeer krijgt tegen het merk.
     
  8. #488 strui901, 27 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2019
    Beste leden,

    Naar aanleiding van de uitgevoerde beurt nog wat terugkoppeling op zaken die anderen misschien ook ervaren met achter de pijl de reactie van de dealer:

    - Cruise control is niet met stappen van 10km/u te verhogen of te verlagen -> Dit werkt alleen met adaptieve cruise
    - Gat in de bestuurdersmat (ik draag geen naaldhakken :-)) -> Nieuwe mat geplaatst
    - Schokkerige reactie op gaspedaal bij weinig gas / lage snelheid -> Opgelost door een software update
    - Soms foutmelding auto-hold functie -> Opgelost door een update van de ABS pomp (de autohold functie reageert nu sneller, het rempedaal hoeft niet zo diep te worden ingedrukt)
    - 140 op de cruise instellen is 141 op de snelheidsmeter -> Hier is niets aan te doen
    - Geschakelde +12V van 13 polige stekker werkt niet -> Computer van de trekhaak is hierop aangepast en zou nu moeten werken
    - Auto gaat niet automatisch op slot bij wegrijden, kan dit ingesteld? -> Nee dit kan niet
    - De brandtijd van follow me home is 10, 20 of 120 seconden. Kan er ook een waarde hiertussen? -> Nee dit kan niet
    - De watertemperatuurmeter komt net niet in het midden, het lijkt of de motor niet op bedrijfstemperatuur komt -> Dit is normaal

    Bovenstaande is onlangs uitgevoerd bij een 15000km beurt van een focus 120pk ecoblue diesel in station uitvoering, uitgevoerd als titanium business

    Los van bovenstaande: Ik had als vervangend vervoer een 125pk Automaat mee (1.0 benzine). Een automaat is een genot, echter, ik was wel enigszins verbaasd over het schokkerige schakelen, vooral de 5e versnelling is een dingetje. 4 naar 5 schokt, 5 naar zes schokt, 6 naar 5 schokt en 5 naar 4 schokt. Viel me enigszins tegen gezien de ervaring met andere automaten van VW, BMW en Volvo. Zal ook wel weer met software te maken hebben, maar ik vond de automaat niet boterzacht. Wellicht leert hij nog in / komt er een software update. Niet schakelen is heel fijn, maar ik had er meer van verwacht. Ik ben benieuwd wat deze bak met een sterkere motor/diesel doet, de 1.0 en automaat voelde niet als een ideale combinatie. Wanneer het budget het had toegelaten had ik overigens wel de automaat besteld.
     
  9. Aha, dan heb ik met de kennis van nu er toch misschien wel goed aan gedaan om de ACC mee te bestellen, want ik kan bevestigen dat je icm die optie inderdaad kunt verhogen of verlagen naar het eerstvolgende veelvoud van 10 en vandaar steeds in stappen van 10 km/h als je de knop ingedrukt houdt.

    Maar -en mogelijk hoort dit niet in dit topic thuis- zijn er hier ook meer berijders die de ACC hebben, en wat vinden jullie ervan? Ik heb zelf niet eerder een auto gehad met die optie, wel wat mee proefgereden maar dan krijg je slechts een momentopname. Ik vraag mij af hoe de ACC zich verhoudt tot systemen van andere merken, qua minimale afstand die het systeem houdt en hoe het anticipeert/reageert.

    Zelf vind ik het in ieder geval wel een pluspunt dat je de ACC ook in een normale (niet-adaptieve) modus kunt zetten. Want om een tipje van de sluier qua eigen bevindingen op te lichten, ik ben het vaak na een tijdje spuugzat, laat staan mijn passagiers :snooty:
     
  10. de ervaring die ik heb met ACC is van een Volvo V70 en ik vond het een ramp.....
    minimale afstand was iets van 100 mtr. en als je dan zo'n 5 km p/u harder rijdt duurt het een eeuwigheid voordat je er voorbij bent (voor mijn gevoel dan)
    nadeel was ook als je naar links ging om iemand in te halen en je werd net ingehaald dan hield het systeem even in omdat je dan te dicht op je voorganger zat, zwaar irritant.
    ik weet niet hoe het met de huidige systemen zit en of dat nu soepeler verloopt.
     
  11. Lijkt mij ook niks ivm voortdurende tussenkruipers als je op de linkerbaan zit.
     
  12. Heb altijd al veel gebruik gemaakt van cruise controll en vind de ACC variant echt heerlijk, instellen en de auto regelt de rest bv als er langzamer wordt gereden. De afstand zet ik op snelwegen wel vaak op t kortst anders wordt wel heel vroeg afgeremd. Op 80 km wegen zet ik hem dan weer op 2 blokjes. 3 of 4 blokjes afstand gebruik ik dus eigenlijk nooit.
     
  13. #493 Patman_66, 28 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2019
    Op mijn vorige auto (Citroën C4 Picasso uit 2013) zat ook ACC en kan het verschil goed vernemen en merken dat die van de C4 Picasso van een paar generaties terug was. Ik gebruikte het amper in de Picasso omdat deze als je inliep op een voorganger en het ging maar iets te snel, de ACC uitschakelde. Ook bij het inlopen op een andere auto en hij verminderde het gas dan kon je wel terugschakelen, maar dan ging de ACC op pauze. Of als je wilde inhalen duurde het eerst een hele poos voordat de acceleratie weer plaats vondt. Mega irritant!

    Nu op de Mk4 werkt het veel beter. Ding remt als het moet, accelereert op tijd. Lekker een snelheid instellen en de voiture doet de rest. Zelf ingrijpen is in principe alleen nodig als één of andere malloot 'm d'r nog ff tussen wil proppen. Enige minpuntje bij de ACC van de Focus is dat de afstand van 1 streepje wel al behoorlijk veraf is, dat was in de C4 Picasso wel wat beter verdeeld. Maar goed alles went!
     
  14. Ik erger mij ook wel aan het niet automatisch sluiten van de deuren bij wegrijden ..
     
    paddo vindt dit leuk.
  15. Ik gebruik het juist vaak en het werkt prima. Als je de afstand op 1 streepje laat heb je geen last van tussenkruipers. Als je naar links gaat achter een auto die jou net inhaalt, dan snapt het systeem dat die auto sneller rijdt en zal hij niet inhouden. Hij remt dus alleen af als je op een auto afrijdt die langzamer gaat.
    Natuurlijk zijn er altijd situaties dat de auto niet even handig reageert maar dan kan je zelf snel ingrijpen door even rem of gaspedaal aan te raken. Ik was er ook bang voor, maar het bevalt prima
     
    Rosinfield vindt dit leuk.
  16. dankjewel voor de feedback Michel :thumbup:
    blijkt dat er dus door de jaren heen veel ten goede is verbetert met de ACC
     
  17. Zijn er nog mensen die problemen hebben met het gaspedaal die soms bibbert/trilt en ook soms een raar geluid maakt, soort van schuren, alsof er iets los komt...?
     
  18. Doesn’t ring a Bell!
     
  19. Wat bedoel je daarmee?
     
  20. De klacht die je beschrijft m.b.t. het gaspedaal herken ik niet.
     

Deel Deze Pagina